Reducing test anxiety during the COVID-19 pandemic: A comparison of the effectiveness of cognitive behavioral therapy and acceptance and commitment therapy

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2023

Yazarlar

Görmez, Vahdet
Karatepe, Hasan Turan
Sönmez, Dilruba
Taştekne, Feyzanur
Tepedelen, Mehmed Seyda

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Sage Journals

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü
Psikoloji Bölümü BSc, MA, MSc ve PhD dereceleri sunmaktadır ve bu çalışma alanları gelişmektedir. Psikoloji biliminin ele aldığı konular, beynin işlevlerinden toplumsal hareketlerin incelenmesine, çocuk gelişiminden ruhsal bozuklukların nasıl tedavi edilebileceğine kadar uzanan çok geniş bir yelpazede yer alır. Bu zenginlik, psikolojinin birçok farklı, ancak birbiriyle etkileşim içinde olan alt alanlarının bulunduğu anlamına gelmektedir.

Dergi sayısı

Özet

Educational assessments can affect students' mental health, particularly during a pandemic. Acceptance and Commitment Therapy (ACT) and Cognitive Behavioral Therapy (CBT) are widely efficacious for reducing test anxiety, as well as general anxiety and rumination. However, the effectiveness of these two therapies for students during COVID-19 is unclear. We measured the effectiveness of ACT and CBT for managing test anxiety, general anxiety, and rumination during COVID-19 for 77 students taking Türkiye's national university entrance exam, assigned to either the ACT or CBT psychoeducation programs. Both programs reduced test anxiety, general anxiety, and rumination, and showed similar levels of effectiveness. This suggests that ACT and CBT are both important for improving students' mental health during COVID-19 and either may be beneficial.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Test Anxiety, Acceptance and Commitment Therapy, Anxiety, Cognitive Behavioral Therapy

Kaynak

Psychological Reports

WoS Q Değeri

Q3

Scopus Q Değeri

Q2

Cilt

126

Sayı

2

Künye

Uysal, B., Görmez, V., Karatepe, H. T., Sönmez, D., Taştekne, F., Tepedelen, M. S. ve Jordan, T. R. (2023). Reducing test anxiety during the COVID-19 pandemic: A comparison of the effectiveness of cognitive behavioral therapy and acceptance and commitment therapy. Psychological Reports. https://doi.org/10.1177/00332941231174394