İbn Haldun Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi

DSpace@İHÜ, İbn Haldun Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.


 

Güncel Gönderiler

Yayın
AI and the evolution of journalistic practices
(Hamad Bin Khalifa University Press, 2025) Rayyan, Omar M.
This study investigates how artificial intelligence (AI) is a transformative power in traditional journalistic practice, focusing on new skills and competencies of journalists in an AI-driven newsroom. The methodological approach was mixed-methods and included semi-structured interviews with journalists and a content analysis comparing AI-generated with human-written news articles. Key findings reveal that AI encompasses efficiency, precision, and personalization in news delivery, as well as some big ethical challenges that involve biases in algorithms, privacy, and transparency of AIgenerated content. The study outlines the imperative of journalists’ adaptation to the new evolving roles involving data analysis and technology use, with a close eye on journalistic integrity. This includes implications for the industry in terms of robust ethical standards, interdisciplinary collaboration between journalists and technologists, and educational reforms to prepare future journalists with the necessary skill set. If these challenges are addressed, AI can unleash its potential and help the journalism industry maintain its core values of accuracy, accountability, and service to the public. This paper contributes to the ongoing discourse on the future of journalism in the digital age, underlining some key ethical considerations as far as the integration of AI technologies is concerned.
Yayın
Türkiye yüzyılında aile: Öğrenci çalıştayı raporu
(İbn Haldun Üniversitesi Sanat Kültür Spor Daire Başkanlığı, 2025) Akgün, Özcan Erkan; Yurdunkulu, Adem; Bulut, Mehmet Akın; Tuna, Mustafa Oğuz
Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı tarafından 2025 yılının “Aile Yılı” olarak ilan edilmesiyle birlikte aile kurumuna yönelik farkındalık çalışmalarının artırılması, toplumsal politikaların aile merkezli yeniden kurgulanması ve kamuoyunda bu alandaki duyarlılığın derinleştirilmesi hedeflenmiştir. Bu bağlamda Üniversitemizde gerçekleştirilen Türkiye Yüzyılında Aile çalıştayı, “Türkiye Yüzyılı” vizyonuna yönelik olarak, toplumun temel taşı olan ailenin mevcut durumunu, değer temelli dönüşümünü ve gelecek perspektifini gençlerin bakış açılarıyla ele almayı hedeflemiştir. Aile kurumunun korunması, güçlendirilmesi ve geleceğe taşınması için gerekli değerlerin öğrencilerimizin bakış açısıyla belirlenmesi, bu süreci tehdit eden risklerin analiz edilmesi ve çözüm önerilerinin üretilmesi çalıştayın ana eksenini oluşturmuştur…
Yayın
Yüzyıla değer: Öğrenci çalıştay raporu
(İbn Haldun Üniversitesi Sanat Kültür Spor Daire Başkanlığı, 2024) Caner, Sevanur; Özüduruk, Salih; Yıldız, Abdullah; Çolak, Hilal; Caner, Sevanur
Bu rapor, 04.03.2024 tarihinde üniversitemizin 100 lisans öğrencisinin aktif katılımıyla gerçekleşen “Yüzyıla Değer Öğrenci Çalıştayı” sonuçlarını paylaşmak amacıyla hazırlanmıştır. Türkiye’nin ekonomik, siyasi, teknolojik, sosyal, kültürel alanlarda büyük ilerlemeler kaydetmesi ve küresel bir güç olması hedefine yönelik “Türkiye Yüzyılı” vizyonu; milli gelişim stratejimizin odağında yer almaktadır. “Türkiye Yüzyılı” vizyonunun hayata geçirilmesi nitelikli ve yetkin insan kaynakları ile mümkün olacaktır. Bu insan kaynaklarını yetiştirmede yükseköğretim kritik bir rol oynamaktadır. Alan yazına bakıldığı takdirde karşımıza çoğunlukla 21. yüzyıl becerileri olarak çıkan nitelik ve yetkinliklerin bizim yüzyılımız açısından nasıl olması gerektiği önemli bir konudur. Bu konuya yönelik olarak İbn Haldun Üniversitesi inisiyatif alarak “Yüzyıla Değer Öğrenci Çalıştayını” düzenlemiştir. Çalıştay açılışı İHÜ Mütevelli Heyet Üyelerinin Türkiye Yüzyılı çerçevesindeki konuşmalarıyla başlamıştır. Akabinde çalıştaya katılan öğrenciler, Türkiye Yüzyılı’nı gerçekleştirmek için sahip olmaları gereken becerileri tespit etmişler ve bu becerileri nasıl edinebilecekleri üzerinde çalışmışlardır. Çalıştayda, katılımcıların fikir üretimi ve paylaşımını teşvik etmek için alan yazında çoğunlukla kullanılan 6-3-5 tekniğinin bir uyarlaması olan 6-3-3 beyin fırtınası tekniği kullanılmıştır. Bu teknik, katılımcıların etkileşimli bir şekilde fikirlerini belirtmelerine, birbirlerinin fikirlerini görmelerine ve bu sayede görüşlerini zenginleştirmelerine olanak tanımıştır. Çalıştayda katılımcılar, Türkiye Yüzyılını omuzlarında taşıyacak öğrencilerin ahlaklı, cesur ve sorumluluk sahibi bireyler olmaları gerektiğini, bunların yanı sıra eleştirel düşünme, üreticilik, iletişim ve araştırmacılık becerilerinin önemli olduğunu vurgulamışlardır. Öğrencilerin çalıştay sürecinde gerçekleştirilen etkinliklere aktif ve nitelikli katılımı ve çalıştayın ürünü olan bu rapor, öğrencilerin sahip olmaları gereken özellikler ve niteliklerle ilgili farkındalık sahibi olduklarını ortaya koymaktadır. Yukarıda belirtilen nitelik ve becerilerden çok daha fazlasına öğrenciler tarafından değinilmiş, bunlardan sıklıkla vurgulananlar raporda öncelenmiş, öğrencilerin tüm görüşleri ham veri olarak gerektiğinde ilgilerle paylaşmak üzere dijital olarak arşivlenmiştir. Çalıştay; Türkiye’nin Yüzyılı’nda öğrencilerimizin fikirlerini dile getirmelerine, üzerinde tartışmalarına ve bu süreçte zengin bir tecrübe paylaşımına vesile olmuştur. Aynı zamanda bu rapor, üniversitemizde gerçekleştirilen eğitim-öğretim ve sanat-kültür-spor faaliyetlerinde öğrencilerimizin bakış açısıyla dikkate alınması gereken hedeflerin belirlenmesini sağlamıştır. Çalıştayın düzenlenmesine vesile olan, katkı sağlayan tüm paydaşlarımıza şükranlarımızı sunarız.
Yayın
Medical ethics in international humanitarian law
(İstanbul Medeniyet Üniversitesi Tıp Hukuku Araştırmaları Birimi, 2025) Nasrat, Qaisar
Protecting human life is the common goal of Medical Ethics and International Humanitarian Law (IHL). Within the framework of International Humanitarian Law (IHL), Medical ethics plays an important role in protecting the wounded and sick affected by armed conflicts and providing health services without discrimination. In this study, the obligation to provide health services in armed conflict zones impartially and without discrimination, the prohibition of attacks on patients, wounded and healthcare personnel, the protection of healthcare facilities and the prevention of misuse of healthcare tools by the parties to the conflict, the ethical responsibilities of state and non-state actors in the conflict zone and the problems that arise in practice in conflict zones are discussed. The problem in today's armed conflicts is not the legal and principled problems in IHL rules and medical ethics, but the problems in their implementation. In fact, it is possible to reduce the problems by providing training to healthcare personnel and parties to the conflict in the conflict zone and by introducing some local regulations regarding their behavior.
Yayın
Psychological factors influencing pain intensity perception: A qualitative study on Canadian patient insights
(Islamic Republic of Iran Medical Council, 2025) Yang, Yaliu; Rostami, Mehdi; Saadati, Nadereh; Bulut, Sefa; Bukhori, Baidi; Yang, Jiantang; McDonnell, Maura; Bulut, Nebahat; Zadhasn, Zohreh; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
Background: Chronic pain is a pervasive condition that significantly impacts the quality of life and involves complex interactions between physical sensations and psychological factors. This study aimed to explore the psychological factors influencing pain intensity perception, offering insights into how emotional responses, cognitive perceptions, social influences, and physical experiences shaping the experience of pain. Methods: This qualitative study involved semi-structured interviews with 28 participants aged 18-65 from Richmond Hill, Ontario, who experience chronic pain within September to December 2023. The interviews aimed to achieve theoretical saturation and were analyzed using NVivo software to identify themes and sub-themes within the data. Results: Four main themes were identified: emotional responses, cognitive perceptions, social influences, and physical experience. Each theme comprised several categories with distinct concepts such as anxiety, depression, coping mechanisms, pain significance, personal control, family dynamics, healthcare interactions, sensory details, and activity levels. These themes collectively depicted a comprehensive view of the multifaceted psychological impact on pain perception. Conclusion: The study underscores the importance of addressing the psychological aspects of pain perception in chronic pain management. By integrating emotional, cognitive, and social factors, healthcare providers can enhance therapeutic approaches and improve quality of life for individuals suffering from chronic pain.