İbn Haldun Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@İHÜ, İbn Haldun Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
How does Islam treat people outside the Abrahamic religions? Between Âdamiyyah and Ibrâhimiyyah
(İbn Haldun Üniversitesi, Medeniyetler İttifakı Enstitüsü, 2020) Sharawi, Tareq; Şentürk, Recep
This thesis demonstrates the divergent positions on the legal status of the communities adhering to non-Abrahamic religious traditions in Islam. The thesis analyzes the generally accepted positions of the different schools of Islamic law on this question, with a primary focus on the inviolability of the basic axiomatic rights of these communities. This will be carried out by philological surveying and analyses of primary sources of Islamic law, engaging with their epistemology, and attempting to classify rationales of their adopted positions, in addition to commentaries and secondary sources on the topic. The thesis is divided into three interrelated sections. The first section deals with the theoretical framework of the status of these communities, generally referred to in the Islamic texts as non ahl al-kitāb, according to the schools of Islamic law…
Hılâtî'nin Telḫîṣü'l-Câmiʿi'l-kebîr adlı eserinin tahkiki ve değerlendirilmesi: Başlangıcından Kitabu'l-Kadâʾ'ya kadarki kısım özelinde
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022) Koray, Fatma Sümeyra; Elbekri, Hamza
Hanefî fakihleri Muhammed b. Hasan eş-Şeybânî'nin kitaplarına çok sayıda şerh yazmışlardır. el-Câmiʿu'l-kebîr de bu kitaplardan bir tanesidir. Muhammed b. Abbâd el-Hılâtî gibi bazı âlimler ise el-Câmiʿu'l-kebîr'i ihtisar etmişlerdir. Bu muhtasar eserler içerisinde Telḫîṣü'l-Câmiʿi'l-kebîr diğer muhtasar eserler arasında fukahanın göstermiş olduğu ilgiyle ön plana çıkmaktadır. Kitabın günümüze ulaşan nüshalarının fazlalığı ve üzerine yazılan şerhlerin çokluğu da buna delalet etmektedir. et-Telḫîṣ kendine has üslubu ile diğer muhtasar eserlerden ayrılmaktadır. Kitabın birçok âlim tarafından şerh edilmesi de bu özgünlüğünden kaynaklanmaktadır. Bu çalışma Telḫîṣü'l-Câmiʿi'l-kebîr isimli eserin ilk yarısını olabildiğince Hılâtî'nin kaleme aldığı ilk şekline ulaşma amacı ile tahkikini hedeflemektedir. Ayrıca Hılâtî'nin kitaptaki çabasını ortaya çıkarmak için el-Câmiʿu'l-kebîr'i ve et-Telḫîṣ'i çeşitli açılardan karşılaştırarak kitabın incelemesini yapmak da çalışmanın gayelerindendir.
Introduction to early Quran manuscripts in West Africa
(Aytekin Demircioğlu, 2023) Mawejje, Jibril Swalleh
This is a short introduction to the manuscripts of the Quran in West Africa. It aims to shed light on how the early Quran manuscripts were compiled and disseminated in those areas. The paper begins by articulating the first introduction of Muhammadan Islam to Africa as a continent, dating back to the prophet's time. Following the migrations of his companions to the continent. As per the early manuscripts, the paper demonstrates how Muslims used to write the Quranic Arabic scripts juxtaposed with their Ajami or local scripts to demystify the meanings of the Quran. Scanning through the previous works of literature and direct contact with some Muslim scholars from West Africa for the benefit of compiling this hamble work, we can therefore make an inference that that learning more about the early manuscripts of the Quran means learning more about the Ajami and the local scripts, which were used in the early time alongside the Quran text. Ajami in this context means the use of Arabic script to write their local languages – non-Arabic language. The paper, therefore, introduced some indigenous scripts and different Ajami approaches that were used in the manuscripts of the Classical period in some regions of West Africa.
The role of social systems in the conception and perpetuation of bullying culture in India
(Ümit Yıldız, 2021) Nazir, Thseen; Thabassum, Liyana; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
The pervasiveness of bullying in schools is a major concern that needs to be addressed. Bullying culture involves a manifestation of the power dynamics seen in a particular society. Despite the significant amount of research conducted in this area, there is still a lack of literature pertaining to bullying culture in India, especially involving the victimization of children. Indian society feeds off on social inequalities perpetuated by differences in class, caste, or religion. This sets the stage for notable variations in power, and on this stage masquerades the bullies. India finds itself with a bullying culture at different organizational levels; from schools to big companies. Indian schools, which represents a microcosm of society, is a direct reflection of the power dynamics seen in society at large. A lack of research about bullying in Indian schools opens the door to a wider range of concerns that includes a lack of initiative taken by schools or parents to curb the onslaught of bullying. This paper seeks to throw light on how this is the case due to the misperceptions regarding bullying that society propagates. For example, children and adults are often confused as to what constitutes bullying because to them certain acts of bullying mirrors traditionally accepted forms of disciplinary actions taken against children. This paper reviews literature showing how children are often misguided about what bullying is and the role that societal, familial, or school structures play in perpetuating said misconceptions. Furthermore, the paper also provides examples of certain non-traditional forms of bullying that reflect the misguided perceptions that children have about bullying.
[Book Review]: "Francis MacDonald CONFORD: Dinden Felsefeye"
(İzmir Katip Çelebi Üniversitesi, 2021) Acar, Hatice
1874 yılında İngiltere’de doğmuş ve Trinity College’da eğitim görmüş Francis MacDonald Cornford, Antik çağ felsefesi uzmanıdır. Helenistik dönem çalışmaları kapsamında kaleme aldığı Dinden Felsefeye adlı eserin önsözünü 1912 yılında yazan yazar, ilgili kitabında felsefenin kökeni ile ilgili tartışmalara farklı bir bakış açısıyla yaklaşmıştır. Felsefenin niçin başka medeniyetlerde değil de Antik Yunan'da başladığı sorusunun cevabını, o dönemde Antik Yunan'da hakim olan mitolojik inançlarında arayan yazar, okuyucuya farklı bir bakış açısı sunmaktadır.