Comparative theology and scriptural reasoning: A Muslim’s approach to interreligious learning

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2018

Yazarlar

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

MDPI

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü
Köklü bir geçmişe sahip olan İslami İlimler, güçlü bir gelenek oluşturmuştur. Bu gelenek içerisinde, akıl ile vahiy, fizik ile metafizik arasında uyum sağlanmıştır. Ne var ki modern dönemde bu uyum bozulduğu için daha önce var olmayan dinî , hukukî, itikadî, sosyal, psikolojik vb. pek çok problemle karşılaşılmıştır. Bu problemlere çözüm üretilmesi, din ile dünya arasındaki uyum ve yakınlaşmanın yeniden tesisini gerektirmektedir. Bu da İslami ilimlerde nitelikli çalışmalar yapmakla mümkündür.

Dergi sayısı

Özet

In this paper, I examine Comparative Theology (CT) and Scriptural Reasoning (SR), two distinctive interreligious learning practices, in relation to each other. I propose that these practices, with respect to their dialogical features and transformative power, represent two of the most noteworthy current modes of interreligious dialogue. They achieve this by their ability to explicitly understand the “other.” This is also because they serve not only as tools in service of understanding in academic circles, but also as existentially/spiritually transformative journeys in the exotic/familiar land of the “other.” In respect to religious particularity and (un)translatability, I argue that both CT and SR have certain liberal and postliberal features, as neither of them yields to such standard taxonomies. Finally, I deal with Muslim engagement with CT and SR and present some initial results of my current comparative questioning/learning project. Consequently, I plan for this descriptive work to stand as a preliminary to, first, an SR session that focuses on some Qur’anic verses and biblical accounts with a probable progressivist view of history and, second, an in-depth study of the Islamic tradition in that light.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Scriptural Reasoning, Comparative Theology, Interreligious Learning, Interreligious Dialogue, Liberal Theology, Postliberal Theology, Particularity, (Un)Translatability

Kaynak

Religions

WoS Q Değeri

Q1

Scopus Q Değeri

Q1

Cilt

9

Sayı

10

Künye

Avcı, B. (2018). Comparative theology and scriptural reasoning: A Muslim’s approach to interreligious learning. Religions 9 (10), p. 1-14..