Gender disproportionality in special education: An analysis of odd ratios and trends

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2024

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

John Wiley & Sons

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
Eğitim Bilimleri Fakültemiz, kuram ve uygulamaların öğretildiği bir yer olmanın ötesinde, fikirlerin yeşerdiği, yeteneklerin geliştiği ve ömür boyu süren arkadaşlıkların kurulduğu dinamik ve çeşitlilik gösteren bir topluluktur.

Dergi sayısı

Özet

In Turkey, the special education population has steadily increased since 2006. By generating a 16-year period of data obtained from the National Education Statistics (NES) published annually by the Presidency of Strategy Development of the Ministry of National Education, we synthesize the gender odds ratios and trends by special education categories and/or educational settings. We used odds ratios and the Mann-Kendall test for data analysis. Gender disproportionality exists in favour of males with special needs in the majority of educational settings. In addition, we found uptrends, downtrends, and no trends for gender odds ratios. Gender disproportionality is discussed, along with implications for research and practice.

Açıklama

[ArticleInPress]

Anahtar Kelimeler

Disproportionality, Gender, Inclusive Education, Odds Ratio, Special Education

Kaynak

European Journal of Education

WoS Q Değeri

Q2

Scopus Q Değeri

Q1

Cilt

Sayı

Künye

Akgül, S. ve Yakut, A. D. (2024). Gender disproportionality in special education: An analysis of odd ratios and trends. European Journal of Education, 1-19. https://www.doi.org/10.1111/ejed.12679