Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
Yükleniyor...
Kuruluş Tarihi
2017
ROR Tanımlayıcısı
Yayınlar
Cultural placebos from the wild in patients with mental disorders: The case of the Nour Association in Fez-Morocco
(University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, 2024) Khabbache, Hicham; Ouazizi, Khalid; Ali, Driss Ait; Cherqui, Abdelhalim; Rizzo, Amelia; Tarchi, Livio; Bulut, Sefa; Bulut, Sefa; Szarpak, Lukasz; Makkaoui, Mohamed; Ghouat, Hanane El; Afshari, Parisa Jalilzadeh; Yousefi, Rezvaneh Namazi; Chirico, Francesco; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
Objectives: In urgent situations, like those experienced by the Nour Association, individuals often turn to their ethnocultural backgrounds and ingrained coping mechanisms to enhance their psychological and overall well-being. Methods: This study employed a dual-analytical approach. Initially, participant observation was used to understand the day-to-day activities within the Nour Center’s authentic environment. Subsequently, three cognitive theories—conceptual metaphor, schema, and frame theory were applied to analyze and interpret the transformation in the patients’ conceptual systems comprehensively. Results: We detected that the patient community at the Nour Center utilized various socio-cultural practices (drama roleplay, peer-support therapy, and task-shifting) to create an improvised, theory-independent recovery program focused on ‘awakening’ and ‘selfempowerment’. These latter were mediated by higher-order meta-cognitive processes, such as ‘self-regulation’ and ‘self-description’, frames, such as ‘the home frame’ and ‘the hospital frame’, and schemata, such as ‘the function schema’, which are foundational to ‘cultural placebos’. Discussion: The present findings established that both general health and mental health are significantly shaped by societal influences, indicating that cultural therapy emerges from the intricate dynamics of sub-cultural social systems. Ultimately, concepts of illness and recovery are subject to cultural negotiation.
Eğitimde yeni değerler
(Pegem Akademi, 2020) Özden, Yüksel; Özden, Yüksel; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
Türkiye, gündemi belirlenen bir ülke olmaktan çıkıp bölgesel güç ve küresel aktör olma yolunda hızla ilerlemektedir. Buna karşın eğitimin üstüne düşen rolü oynamakta yetersiz kaldığı kanaati gün geçtikçe yaygınlaşmaktadır. Hâlbuki eğitim sahasında önemli adımlar atıldı. Müfredat yeniden belirlendi, ders kitapları sil baştan yazıldı, iki yüz bine yakın yeni derslik yapıldı. Dahası; bir milyon bilgisayar dağıtılması, tüm okulların internet ağıyla bağlanması dahi insanları memnun etmeye yetmedi. Sınıfları akıllı tahtalarla donatmaya başladığımız, bedava ders kitabı dağıtımından hızımızı alamayıp bedava tablet bilgisayar dağıtılmasına rağmen eğitimde yapılanların hala yetersiz görülmesinin üzerinde düşünmemiz lazım.
The combined effectiveness of classical music and color on short-term memory
(Universitas Malikussaleh, 2023) Bulut, Sefa; Hati, Bulan Permata; Rahmi, Tuti; Febriani, Utari; Bulut, Sefa; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
This study aimed to investigate the combined effects of classical music and color on short-term memory performance. A sample of 20 university students as participants was randomly assigned to experimental and control groups. Levene's Test was employed to assess the equality of variances between the groups, yielding a non-significant p-value (0.072 > 0.05), suggesting equal variances. Subsequently, a t-test assuming equal variances showed a non-significant result (p = 0.127 > 0.05). This implies no significant difference in short-term memory performance between the experimental and control groups. The findings contrast with prior research demonstrating the potential of classical music and color to enhance memory. While music's influence on cognition is established, this study suggests that their combined effects might not significantly enhance short-term memory. However, further research is recommended to explore various factors influencing this interaction and its potential applications in education and cognitive therapy. The research findings can serve as a foundation for students to comprehend that not all methods or stimuli will significantly enhance memory performance. Hence, students can become more discerning in selecting learning strategies that align with their preferences and cognitive traits.
A systematic literature review: The self-concept of students with learning disabilities
(Sage Journals, 2023) Yakut, Ayşe Dilşad; Akgül, Savaş; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
Since the learning disability (LD) population comprises the largest group receiving special education services, there is a need for research to examine the self-concept of this population at a global level. This systematic literature review synthesized 20 years of quantitative research (k = 16) about the self-concept of students with LD. The overarching theme was that the diagnosis of LD relies on divergent criteria among the studies reviewed. While the academic self-concept was the center of the research, regardless of its domains, results indicated that students with LD had a lower level of self-concept. To have a deeper understanding of the phenomenon, an instrument specifically designed for assessing self-concept of students with LD is needed. Limitations of the study and implications for research and practice are discussed.
Pozitif psikolojide altruizm
(Nobel Akademik Yayıncılık, 2024) Usman, Ali Cissey; Bulut, Sefa; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü; Erden, Ekrem
Bu küçük şeyler bir yaşlıya selam vermek için ziyaret etmek, trafikte birine yol vermek, basit hediyeler vermek, iş yerindeki bir meslektaşına yardım etmek veya meşgul olmanıza rağmen haklarını savunmaktan aciz olan kişilere yardım etmek gibi herhangi bir küçük şefkat ve nezaket eylemi olabilir. Bu eylemler, başkalarının çıkarlarını kendi çıkarlarının önüne koyan özveri ve şefkatin davranışsal karşılıklarıdır. Başka bir deyişle, bir kimse başkalarının çıkarları için kendininkileri azaltmak zorundadır. Prososyal davranış, altruizm ve nezaket çoğu kez göz ardı edilen değerlerdir. Çünkü altruistik ve nazik insanlar, “başarı yalnızca diğerlerini ezerek ya da onları görmezden gelerek elde edilir” inancıyla “keriz” ve “tutucu” olarak görülür. Fakat diğerleri görmezden gelinerek, çiğnenerek başarı elde edildiği zaman, başarıya ulaşan kişi nadiren gerçek mutluluk ya da bir sevgi ve tamamlanma hissi yaşar…
Açıklama
Eğitim Bilimleri Fakültemiz, kuram ve uygulamaların öğretildiği bir yer olmanın ötesinde, fikirlerin yeşerdiği, yeteneklerin geliştiği ve ömür boyu süren arkadaşlıkların kurulduğu dinamik ve çeşitlilik gösteren bir topluluktur.
sonuçlar