Quine's naturalism is more inclusive than "liberal naturalism"

[ N/A ]

Tarih

2023

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Dergah Yayınları A.Ş.

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü
Bölüm, uluslararası standartlarda nitelikli bilgi üretmeyi, özellikle İslam felsefesi, Türk düşüncesi ve fenomenoloji geleneğini merkeze almayı ve bu meyanda felsefi bilgi üretilmesini amaçlamaktadır. Batı'da gelişen felsefenin soy kütüğünde sadece Yunan, Helenistik ve Hıristiyan değil, İslam felsefi mirası da yer almaktadır.

Dergi sayısı

Özet

Quine, the alleged champion of the extreme form of scientific naturalism, has an extremely inclusive conception of science that directly comes from his thoroughgoing pragmatism. His avoidance of prefixing what ontologically permissible entities directly comes from his thoroughgoing empiricism. Even experimental parapsychology or anomalistic psychology by another name is not an oxymoron, although it is highly unlikely. To define, determine, and investigate what is natural falls into the domain of the sciences in the broadest sense. It cannot be foreknown by liberal naturalism, given that no one has the prophetic powers. Thus, it becomes clear that Quine’s scientific naturalism is more liberal than “liberal naturalism.” It is possible that ontological naturalism is the antithesis of methodological naturalism, and the so-called exclusion of some supernatural entities in alleged liberal naturalism in fact renders naturalism too narrow. Contrary to appearances, it might turn out that it is the more restrictive form of naturalism.
Bilimsel natüralizmin aşırı biçiminin sözde savunucusu olan Quine, tam anlamıyla pragmatizminden doğrudan gelen son derece kapsayıcı bir bilim anlayışına sahiptir. İlk bakışta son derece natüralizme aykırı gibi gözüken varlık iddialarını bile “ontolojik olarak izin verilen varlıklar” olarak değerlendirip, onları önsel olarak reddetmekten kaçınması, doğrudan onun kapsamlı ampirizminden kaynaklanmaktadır. Bilimsel parapsikoloji veya başka bir adla anomalistik psikoloji bile, pek olası olmasa da bir oksimoron değildir. Doğal olanı tanımlamak, belirlemek ve araştırmak en geniş anlamda bilimlerin alanına girer. Hiç kimsenin kehanet gücüne sahip olmadığı göz önüne alındığında, neyin doğal olduğu liberal natüralizm tarafından önceden bilinemez. Böylece Quine’ın bilimsel natüralizminin “liberal natüralizm”den daha liberal olduğu ortaya çıkıyor. Ontolojik natüralizmin metodolojik natüralizmin antitezi olması muhtemeldir ve sözde liberal natüralizmde bazı doğaüstü varlıkların sözde dışlanması, aslında natüralizmi çok dar kılmaktadır. Görünenin aksine, onun natüralizmin daha kısıtlayıcı biçimi olduğu ortaya çıkabilir.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Naturalism, Quine, Empiricism, Parapsychology, Natüralizm, Ampirizm, Parapsikoloji

Kaynak

Kutadgubilig: Felsefe Bilim Araştırmaları

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

48

Künye

Tümkaya, S. (2023). Quine's naturalism is more inclusive than "liberal naturalism". Kutadgubilig: Felsefe Bilim Araştırmaları, (48), 231-245.