Yaygın eğitim kurumu öğretmenlerinin müdür algıları : İBB İsmek örneği
Yükleniyor...
Dosyalar
Tarih
2020
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Önder İmam Hatipliler Derneği
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Kompleks fenomenleri daha yalın ve anlaşılabilir bir biçimde ortaya koyan metaforlar son yıllarda sosyal bilimler araştırmalarında oldukça rağbet görmektedir. Bu nitel araştırma kapsamında İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sanat ve Meslek Eğitimi Kurslarında (İSMEK) görev yapan öğretmenlerin müdür kavramına ilişkin zihinsel algıları metaforlar aracılığı ile tespit edilmek istenmiştir. Araştırmaya İSMEK bünyesinde farklı branşlarda istihdam edilen 180 öğretmen katılmıştır. İlgili alan yazınında daha çok yaygın eğitim kurumlarında uygulandığı gözlemlenen bu yaklaşım, bir örgün eğitim kurumu olan İSMEK’te hâkim olan yönetici algısını ve yönetim uygulamalarını değerlendirmeyi hedeflemiştir. Araştırmanın sonucunda 119 metafor, üç ana ve 22 alt kategoriye ayrılmıştır. Öğretmenlerin mevcut müdürlerine yönelik olumlu ve olumsuz algılarının yanı sıra, ideal müdür algıları da keşfedilmiştir. Beklenen / olması gereken müdür davranışı algısına ilişkin yedi alt kategori şu şekilde sıralanmaktadır: Geliştiren, Değer Veren / Özen Gösteren, İyi Davranan / İyi Hissettiren, Koruyan, Adaletli, Sert ve Aracı. Mevcut müdür davranışına ilişkin pozitif metafor kategorileri, Adaletli / Şeffaf, Geliştiren, İyi Davranan / İyi Hissettiren, Koruyan, Temiz / Düzenli, Aracı ve Muktedir iken; sekiz negatif metafor kategorileri ise şunlardır: Kibirli, Agresif, Buyurgan, Seviyesiz, Rahatsız Eden, Değişken, Aceleci ve Cezalandıran. Araştırmamız kapsamında ortaya çıkan mevcut müdür algısına ilişkin metaforların yaklaşık olarak % 60’ı pozitif, geri kalanı ise negatif içeriklidir. Pozitif metaforların arasında iyi davranan / iyi hissettiren ve geliştiren müdür davranışı öne çıkmaktadır. Negatif metaforlara baktığımızda ise, birinci sırayı rahatsız eden lider davranışları almıştır. Onu agresif ve değişken müdür davranışları izlemektedir. Çalışmamız kapsamında elde ettiğimiz kategoriler arasında, öncelikli olarak Koruyan, Geliştiren, Muktedir ve Buyurgan kategorileri daha önceki çalışmalarla da desteklenmektedir.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
İSMEK, Örgün Eğitim, Fenomenoloji, Metafor, Müdür
Kaynak
Talim: Journal of Education in Muslim Societies and Communities
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
4
Sayı
1
Künye
Kuşakcı, S. ve Kırtan, E. (2020). Yaygın eğitim kurumu öğretmenlerinin müdür algıları : İBB İsmek örneği. Talim: Journal of Education in Muslim Societies and Communities, 4(1), 1-28.