CBT integrated with the 4 T psychoeducation model for Muslim scrupulosity: A case study

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Springer Nature

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü
Psikoloji Bölümü BSc, MA, MSc ve PhD dereceleri sunmaktadır ve bu çalışma alanları gelişmektedir. Psikoloji biliminin ele aldığı konular, beynin işlevlerinden toplumsal hareketlerin incelenmesine, çocuk gelişiminden ruhsal bozuklukların nasıl tedavi edilebileceğine kadar uzanan çok geniş bir yelpazede yer alır. Bu zenginlik, psikolojinin birçok farklı, ancak birbiriyle etkileşim içinde olan alt alanlarının bulunduğu anlamına gelmektedir.

Dergi sayısı

Özet

Scrupulosity is a subtype of obsessive–compulsive disorder (OCD) characterized by obsessions and compulsions with religious content. A strong research supports that exposure and response prevention (ERP) intervention and cognitive behavioral therapy (CBT) are effective for the treatment of OCD. However, it is necessary to be careful in the application of therapy and ERP in religious individuals. Because individuals may not find the interventions compatible with their religious values and may not be motivated enough, in this case study, the process of cognitive psychoeducational model (4 T model) and religious psychoeducation integrated CBT with a Muslim woman with scrupulosity is presented. The therapy process consisted of 11 face-to-face sessions, including cognitive interventions, religious psychoeducation, and ERP interventions. At the end of the intervention, obsession and compulsion symptoms were reduced, and this improvement was maintained at 1-week and 3-month follow-ups. This case illustrated the importance of using religious content in treating scrupulosity.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

4 T Model, Cognitive Behavioral Therapy (CBT), Religious Psychoeducation, Scrupulosity (Religious OCD)

Kaynak

International Journal of Cognitive Behavioral Therapy

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Çetiner, N. & Toprak, T. B. (2025). CBT integrated with the 4 T psychoeducation model for Muslim scrupulosity: A case study. International Journal of Cognitive Behavioral Therapy, 1-16. https://www.doi.org/10.1007/s41811-025-00258-z

Onay

İnceleme

Ekleyen

Referans Veren