Şentürk, Recep
Yükleniyor...
Araştırma projeleri
Organizasyon Birimleri
İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
Sosyoloji Bölümü, bireysel ve toplumsal düzeyde fikrî bağımsızlığı kazandırmaya yönelik yeni bir epistemolojik, ontolojik ve metodolojik zemin inşa etmek amacıyla mevcut düşünce sistemlerini derin ve kapsamlı bir şekilde tahlil etmeyi hedeflemektedir. Bölüm, eleştirel bir yaklaşım içerisinde olan, tarihsel birikimden faydalanan, zamanın ruhunu iyi okuyup ona göre stratejiler üreten, yeni düşünce, yöntem ve kavramlara açık, disiplinlerarası bir perspektife sahip öğrenciler yetiştirmeyi kendisine amaç edinmiştir.
Medeniyetler İttifakı Enstitüsü, Medeniyet Araştırmaları Ana Bilim Dalı
Enstitü, “Medeniyet Araştırmaları” alanını haddizatında müstakil bir araştırma sahası olarak ihdas etmeyi hedeflemektedir. Bu çerçevede Medeniyet Araştırmaları alanının kendi çözümleme düzlemlerini tarif etmek ve alanı yönlendirecek ontolojik, epistemolojik ve metodolojik yaklaşımları teklif etmek için çalışmaktadır. Medeniyet Araştırmaları, mevcut disiplinlerin yaklaşımlarının çözümlemekte yetersiz kaldığı, yerel veya dünya ölçeğinde, insanlığın karşılaştığı farklı meseleleri anlamaya yönelik, çok disiplinli ve alternatif bakışlara imkan veren bir yaklaşım sunmayı amaçlamaktadır.
Adı Soyadı
Recep Şentürk
İlgi Alanları
Sosyoloji
Kurumdaki Durumu
Aktif Personel
13 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 10 / 13
Yayın Gelenekli yenilikçilik: Taklitten ve tahriften uzak bir yenilenme stratejisi(SETA, 2018) Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji BölümüSon iki yüzyıldır aydınlarımız, cemaatlerimiz ve yöneticilerimiz sahte bir ikilem ile karşı karsıyadır: gelenekçilik mi, yenilikçilik mi? Önlerine bu iki seçenek konulunca neredeyse tamamı yenilikçiliği tercih etmişlerdir. Çünkü gelenekçilik artık sürdürülemez ve savunulamaz bir tutum olarak görülmüştü. Peki yenilikçilik nedir? Nasıl yenilikçilik yapılır? Bu konuda farklı yaklaşımlara sahip birçok fikri akım ortaya çıkmıştır. Bunlardan en yaygın olanına göre yenilikçilik gelenek karşıtlığı olarak tanımlanmıştır. Yenilik yapmak için geleneği reddetmek kaçınılmaz bir zorunluluk olarak takdim edilmiştir.Yayın Fütüvvet: Sünnet temelli gençlik ahlâkı(Siyer Vakfı, 2020) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji BölümüNitekim sevgili peygamberimiz (sas), “Ben ‘mekarim-i ahlakı' tamamlamak için gönderildim.” [Malik, Muvalld, “Hüsnü’l-Hulk”, 8] buyurarak toplumu ıslaha, ümmeti ve medeniyeti inşaya ahlaktan başlamıştır. Ancak günümüzde -nebevi uygulamanın tersine- ahlak konusu en hafife alınan konulardan biridir. Dünyada ve ülkemizde hâkim olan mevcut eğitim sisteminde, medya ve kültürde ise gençlere kişinin tanrıdan, toplumdan, aile ve töreden kopmasını teşvik eden "bireyin özerkliği ”ne dayalı bencil liberal ahlak anlayışı tek seçenek olarak sunulmaktadır. Müslüman gençler de bunu hiç farkına varmadan içselleştirmektedir. Bu yüzden bizlerin gençlerimize, toplumumuza ve özellikle de meslek erbabına geleneğimizden, din ve medeniyetimizden gelen sünnet temelli, toplum yararını önceleyen fedakârlığa davalı bir ahlak anlayışı olan fütüvveti alternatif olarak sunmamız vaciptir...Yayın İnsanlığın ve İslam'ın medeniyet krizi ve aşma yolları(Diyanet İşleri Başkanlığı, 2018) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji BölümüBatılı bir dostumla sohbet ediyorduk. Konu faiz yasağına geldi. Dedi ki: “Bizde de yasaktı değiştirdik, siz de değiştirin!” Sohbet ilerleyince konu başörtüsü ve tesettüre geldi. Aynı şekilde gene “Bizde de farzdı, değiştirdik; siz de değiştirin!” dedi. Bunların İslam'ın kesin kuralları olduğunu, değiştirmemizin mümkün olmadığını söyleyince, “O zaman siz fundamentalistsiniz!” dedi.Yayın Cami İslam toplumunun kalbidir(Diyanet İşleri Başkanlığı, 2017) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji BölümüBu yıl Diyanet İşleri Başkanlığı, Camiler ve Din Görevlileri Haftası etkinliklerini “Cami, Şehir ve Medeniyet” teması çerçevesinde düzenliyor. İslam toplumunda caminin veya kadim ifadesiyle mescidin yeri ve önemi hakkında neler söylersiniz? Hz. Peygamber (s.a.s.) Medine’de bir İslam toplumu inşa etmek istediğinde ilk yaptığı iş cami inşa etmek oldu. Bütün faaliyetler cami üzerinden yürütüldü. İlk dönemde cami hem devlet başkanlığı makamı, hem mahkeme hem okul hem toplanma alanı hem konferans salonu hem de ibadet mekânıydı. Bu işlevler o dönemde ayrılmamıştı hepsi bir mekânda yapılıyordu. Dolayısıyla İslam medeniyetinin ana kurumu camidir. Diğer kurumların hepsi camiden doğmuştur. Yani diğer kurumlar başta camilerin meydana getirdiği işlevlerin yavaş yavaş başka kurumlara devredilmesinden ibaret olarak görülebilir. Cami İslam toplumunun kalbidir. Ecdadımız, camileri toplumun merkezine koymuştur. Şehir planlaması yapılırken merkeze cami onun yanına medrese onun yanına tekke onun yanına hastane onun yanına çarşı pazar şeklinde organize edilmiş, merkezde her zaman cami olmuştur ve camiler her zaman en yüksek en dikkat çekici en görkemli binalar olarak inşa edilmişlerdir. Ama bu modernite ile beraber cami toplumun merkezi olmaktan çıkıyor çünkü artık orada bir medeniyet dönüşümü yaşanıyor. Günümüzde artık camilerin yerini AVM’ler aldı, toplumun merkezi olma görevini artık AVM’ler üstleniyor. Yani hayatın çoğu orada geçiyor günümüzde. Bu da kapitalizmin hayatın merkezi hâline gelmesi ile alakalı bir durum.Yayın İbn Haldun Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Recep Şentürk 'hedef fikri bağımsızlık'(YeniBirlik Gazetesi, 2017) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü"İbn Haldun Üniversitesi Türkiye'nin ve İslam dünyasının fikri bağımsızlığı kazanmasını hedeflemektedir. Bir taraftan modern bilimi iyi şekilde öğrencilerimize sunacağız ama buna ilave olarak İslam ilim geleneğini de aktaracağız. Bir yandan Marx'ı ve Weber'i öbür yandan İbn Haldun ve Maverdi'yi, bir taraftan Freud'u diğer taraftan Gazali'yi karşılaştırmalı bir şekilde öğreteceğiz. Amacımız "gelenekli yenilikçilik" olarak isimlendirilebilecek bir tavırla, mevcut pozitivist sosyal bilimlere alternatif teoriler üreterek sosyal bilimler alanında genel olarak medeniyet birikimimizden özel olarak İbn Haldun'dan hareketle bir paradigma değişikliğine öncülük edeceğiz. Üniversitemizin uygulayacağı eğitim stratejisinin diğer üniversitelere örnek olacağını ümit ediyorum."Yayın Eğitim alanında ehliyet ve liyakat(Önder İmam Hatipliler Derneği, 2020) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji BölümüToplumsal barış, kalkınma ve ilerleme ehliyet ve liyakati temel alan bir sisteme dayalıdır. Olmazsa olmaz şartıdır. Eğer ehliyet ve liyakate dayalı bir siyasi sistem, ekonomik sistem, kültürel sistem, sosyal sistem yoksa bir ülke asla ve asla kalkınamaz, ilerleyemez. Bugün Türkiye olarak kalkınmayı hedefliyoruz. Aslında bugün değil 200 yıldır bu hedefimiz var. İnşallah bunu ehliyet ve liyakate dayalı bir sistem kurarak gerçekleştireceğiz. Bu aynı zamanda adaletin ve toplumsal barışın da ön şartıdır...Yayın Açık medeniyet: Kesrette vahdet, vahdette kesret diyalektiği(Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı (SETA), 2019) Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji BölümüToplumsal farklılıklar asla yok edilemez. Öyleyse onu adil bir şekilde yönetmemiz gerekir. Çağımızın en büyük problemi farklılık yönetimidir. Dünyadaki, bölgemizdeki ve ülkemizdeki çatışmaların ve savaşların tamamının sebebi Batı medeniyetinin ve Batı taklitçilerinin farklılık yönetimi konusundaki başarısızlığıdır. Doğudan batıya sayısız din, mezhep, kültür ve ırkı asırlardır barış içinde yöneten İslam medeniyetinin en güçlü ve birikimli olduğu alan toplumsal farklılıkların yönetimidir. Buna rağmen, farklılık yönetimi konusunda güçlü bir felsefi altyapı ve tarihi tecrübeden yoksun Batı medeniyetini taklit edip İslam medeniyetine ihanetimizin cezasını coğrafyamızda kanlı savaş ve çatışmalarla ödüyoruz.Yayın İslam hukuku da batı hukuk geleneğinin bir parçasıdır(Bu Dünya Bizim, 2017) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü''Haklar teorisi şu anda Batı hukukuna göre öğretiliyor. Hâliyle söylemde de Batı hukuku kavramlarıyla ifade ediliyor. Halbuki İslam hukukunun, fıkhın bu konuda kendine göre kavramları ve yaklaşımı var. Bu, bugün biraz unutulmuş durumda.'' Prof. Dr. Recep Şentürk, İslam’da insan haklarına dair Deniz Baran'ın sorularını cevapladı. [...]Yayın Batı medeniyetinin insanlara vereceği bir şey kalmamıştır(Dolmabahçe Basın Yayın Dağıtım, 2018) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümüİnsanlar, din olmadığı zamanlarda da akıllarıyla bir toplumsal düzen inşa edebilirler. Bu toplumsal düzen adalet üzerine kuruluysa yaşar, adalet üzerine kurulmadıysa yaşamaz. İbn Haldun sanki akla dayalı ve dini dışlayan bir toplumsal düzen öneriyormuş gibi bir aşırı yorum yapıyor, söylediklerini saptırarak laikliğe İbn Haldun’da bir temel bulmaya çalışıyorlar.Yayın Eğitimin amacı: Fikrî bağımsızlık taklitten tahkike(Önder İmam Hatipliler Derneği, 2019) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji BölümüEğitimin amacı nedir? Bu soru eğitim sisteminin bütünüyle nasıl kurgulanacağını ilgilendiren bir sorudur çünkü her sistem bir amacı gerçekleştirmek için kurulmuş bir vasıtadır. Başka bir ifadeyle eğitim sistemi neyin aracıdır? Eğitim ne için vardır? Eğitimin fert ve toplum hayatındaki işlevi nedir? Bu sorular tarihte ve günümüzde tüm dünyada sorulmaktadır.