Abdülehad Dâvûd'un İncil ve Salîb adlı eserinde İncil'e yaklaşımı
[ N/A ]
Tarih
2018
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
4. Uluslararası Din Bilimleri Sempozyumu
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/closedAccess
Özet
Polemik literatürü günümüzde kelam ilminin ve din bilimleri disiplinlerinin ortasında yer almaktadır. Bu tebliğde bir Osmanlı mühtedisi olan Abdülehad Dâvûd (ö. ~1931) ve onun Hıristiyan kutsal kitabının İncil olarak tabir edilen bölümüne polemikçi üsluptaki yaklaşımını din bilimleri çerçevesinde değerlendirmeyi amaçlıyorum. Eski ismi David Benjamin Keldani olan Abdülehad Dâvûd 1867 yılında İran’da doğmuş bir Nesturi Hıristiyandır. Vatikan’da teoloji ve felsefe eğitimi almış olan Dâvûd, 1895 yılında rahip olmuş, beş yıl sonra ruhbanlıktan ayrılmış, akabinde İngiltere’deki Üniteryen Topluluğu’na katılmıştır. 1904 yılında ise İstanbul’da Şeyhülislam Cemaleddin Efendi ile tanışıp Müslüman olan Dâvûd, Osmanlı tebaasına geçmiş ve İstanbul’da çeşitli ilmi ve bürokratik görevler icra etmiştir. 1931 yılı civarında ABD’de vefat eden Dâvûd’un İncil ve Salîb (1913) ve Esrâr-ı Îseviyye (1916) adlı iki kitabının yanı sıra Beyânü’l-Hak, Sebîlü’r Reşâd [Sırât-ı Müstakîm], Tablet ve Islamic Review adlı dergilerde pek çok makalesi yayımlanmıştır. Bu tebliğde Abdülehad Dâvûd’un İncil ve Salîb adlı eserinde ele aldığı şekliyle İncil’in mushaf şeklinde yazılı bir kitap olmadığı, sözlü bir beyanat olduğu iddiasını inceleyeceğim. Zira Dâvûd’a göre bugünkü şekliyle İncil İsa (as)’a sözlü olarak indirilen, ilahi vahiy mahsulü olan tebliğin aynı değildir. Akabinde, Dâvûd’un İncil’in sadece sözlü bir beyanat olduğu iddiasının İslam geleneği içindeki genel anlayıştan farklı olduğunu iddia edecek bu farklılığın olası sebepleri üzerinde duracağım.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Abdülehad Dâvûd, İncil ve Salîb, Polemik Literatürü, Osmanlı Mühtedileri
Kaynak
4. Uluslararası Din Bilimleri Sempozyumu, 3 Mayıs 2018
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Avcı, B. (2018). Abdülehad Dâvûd'un İncil ve Salîb adlı eserinde İncil'e yaklaşımı. 4. Uluslararası Din Bilimleri Sempozyumu, 3 Mayıs, Alanya, Antalya.