İlkokul öğrencilerinin genel öz yetkinlik inançlarını arttırma

Yükleniyor...
Küçük Resim

Katkıda Bulunanlar

Fon verenler

Araştırmacılar

Uysal, Burcu
Morgül, Ebru

Kimlik

2106

Yazarlar

Araştırmacı
Uysal, Burcu
Dr.
2010 yılında Viyana Üniversitesi Psikoloji Bölümü`nde Psikoloji lisans ve yüksek lisans bütünleşik programından mezun oldu. Yüksek lisansını klinik psikoloji ile birlikte çocuk ve ergen psikolojisi alanlarında yaptı. Yüksek lisans tezini yazarken aynı zamanda Viyana Üniversitesi Psikoloji Bölümü`nde bir proje kapsamında asistan olarak çalıştı. Almanya`da resmi olarak tanınan, bilişsel davranışçı ekole bağlı bir psikoterapi enstitüsünde bir sene teorik terapi eğitimi aldı. Yine psikoterapi eğitimi kapsamında kendini analiz sürecinden geçti ve Nürnberg'te bir kliniğin depresyon servisinde terapi stajı yaptı. Akademik kariyerine 2012 yılından itibaren Friedrich-Alexander Üniversitesi Erlangen-Nürnberg Psikoloji Bölümü`nde araştırma görevlisi olarak devam etti. Almanya`daki ortaokul ve liselerde uygulanan boylamsal bir araştırma projesinin hazırlık aşamasından başlayıp, araştırma sonrasındaki istatistiksel değerlendirme ve rapor edilme aşamasına kadar aktif rol aldı ve bu proje kapsamında 2016 yılında doktorasını tamamladı. Aynı üniversitenin psikoloji bölümünde ders verdi. 2017 güz dönemi itibariyle Ibn Haldun Üniversitesi`nde öğretim üyesi olarak görevine başladı. Türkçe ve Almanca psikoterapi de uygulayan Dr. Uysal evlidir ve üç çocuk annesidir.
Araştırmacı
Morgül, Ebru
Dr.
Ebru Morgül, 1997 yılında İstanbul Üniversitesi'nden Psikoloji alanında lisans derecesini aldı. 1999 ile 2002 yılları arasında çocuk psikoloğu olarak anaokulu çocuklarıyla çalıştı. Klinik ve Danışmanlık Psikolojisi alanında yüksek lisans derecesini (2007) ve Psikoloji alanında Doktora derecesini (2016) uluslararası İslam Üniversitesi Malezya'da tamamladı. 2016 ile 2018 yılları arasında Malezya Sultan İdris Eğitim Üniversitesi'nde Psikoloji alanında Kıdemli Öğretim Üyesi olarak görev yaptı. 2018 yılından bu yana, İbn Haldun Üniversitesi'nde Psikoloji Bölümü'nde çalışmaktadır. Araştırma alanları arasında gençlik çalışmaları, kimlik, dini kimlik, sosyal algı, sağlık psikolojisi, psikolojik iyi olma ve nitel araştırma bulunmaktadır.

Yayınlar

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü
Psikoloji Bölümü BSc, MA, MSc ve PhD dereceleri sunmaktadır ve bu çalışma alanları gelişmektedir. Psikoloji biliminin ele aldığı konular, beynin işlevlerinden toplumsal hareketlerin incelenmesine, çocuk gelişiminden ruhsal bozuklukların nasıl tedavi edilebileceğine kadar uzanan çok geniş bir yelpazede yer alır. Bu zenginlik, psikolojinin birçok farklı, ancak birbiriyle etkileşim içinde olan alt alanlarının bulunduğu anlamına gelmektedir.

Açıklama

Ruh sağlığı tanımına göre, kişilerin sağlıklı olmaları sadece psikopatolojinin yokluğu ile değil, aynı zamanda pozitif iyi oluşun göstergelerini de barındırmaları ile gözlemlenecek bir durumdur. Bu sebeple, psikolojik müdahale programlarının yalnızca semptom azaltmaya yönelik değil aynı zamanda psikolojik iyi oluşu arttırmaya yönelik koruyucu temaları işlemeleri önem arz etmektedir. Yaşam boyu gelişim evreleri göz önünde bulundurulduğunda ilkokul çağı, yetişkinliğe etki edecek sağlıklı psikolojik gelişimin inşaa edileceği bir dönem olarak karşımıza çıkmaktadır. Modern öncesi zamanda çocuklar, yetişkin hayatına hazırlanmak ve sağlıklı psiko-sosyal gelişimi sürdürebilmek için gerekli becerileri beraber yaşadıkları geniş ailelerinden tecrübe aktarımı ile öğrenebiliyorlarken modernleşme ile beraber küçülen ailelerde yetişen çocuklar bu tecrübe akışına evlerinde ulaşamamaya başladılar. Bu sebeple psiko-sosyal gelişimi destekleyecek bilgi birikimi kurumsal yapılardan, resmi şekilde öğrenme ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Bu ihtiyacın en etkili ve sistematik olarak karşılaşabileceği kurumlar ise çocuklar örgün öğretime devam ettiği okullar olarak karşımıza çıkmaktadır. Okul temelli psikolojik müdahale programları incelendiğinde, bu programlara katılan öğrencilerin katılmayan öğrencilere kıyasla mutlu seviyelerinde, öz güvenlerinde, psikolojik dayanıklılıklarının, okula bağlılıklarında, öğretmen ve diğer öğrenciler ile kurdukları ilişki kalitesinde, yaşam doyumlarında ve öz yetkinlik inançlarında önemli seviyede artış olduğu tespit edilmiştir. Bu proje ile amaçlanan, ilkokul 4. sınıf öğrencilerine yönelik, kültüre duyarlı ve bilişsel gelişimlerine uygun, okul müfredatına entegre, öğrencilerin öz yetkinlik inançlarını arttıracak 10 haftalık bir müdahale programı geliştirmek ve uygulamaktır. İlk adımda programın içeriğinin geliştirilmesi için literatür taraması yapılarak mevcut bilgi birikimi derlenecektir. Derlenen bilgi birikiminin ışığında, uzman görüşleri de alınarak müdahale programının içeriği geliştirilecektir. Daha sonra geliştirilen içerik, Arnavutköy Suatlar İlkokulu 4. sınıf öğrencilerine, psikoloji alanında lisansüstü eğitimine devam eden psikologlar tarafından proje yürütücüsü akademisyenlerin yönetiminde, 8 - 12 kişilik gruplar halinde 10 hafta boyunca, her hafta düzenli olarak uygulanacaktır. Öğrenciler ile 10 haftalık programa başlamadan önce, katılımcı olacak öğrencilerin öğretmenlerine ve velilerine program hakkında bilgilendirme seminerleri düzenlenerek, müdahale programının etkisini arttırmak hedeflenmektedir. Uygulanan programın etkinliğinin test edilebilmesi için müdahale programı öncesinde, bitiminde ve takip eden 2 ay içinde öğrencilerden aynı ölçme materyalleri ile veri toplanacaktır. Buna paralel olarak, öğretmenlerden de öğrenciler hakkında gözlemlerini içeren bilgiler alınarak, öğrencilerden alınan bilgiler ile karşılaştırılacaktır. Proje sonunda katılım sağlayan öğrencilerin öz yetkinlik inançları arttırılması hedeflenerek, faydalanmaları sağlanacaktır. Ayrıca programın uygulanması sırasında ve sonrasında elde edilecek verilerin analizi ile literatüre katkı sağlanacaktır. Programın sürdürülebilirliğini sağlamak amacıyla programın nasıl yürütüleceğine dair detaylı bir kitapçık oluşturulacaktır.

Anahtar kelimeler

Öz Yeterlik İnancı, Önleyici Müdahale, İlkokul, Kültüre Duyarlı, Yaşa Uygun, Okul Temelli