Özel, Ahmet Murat

Yükleniyor...
Profil fotoğrafı
E-posta Adresi ORCID Profili Scopus Profili YÖK Araştırmacı Profili Google Akademik Profili TR-Dizin Profili SOBİAD Profili

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Ana Bilim Dalı
Sosyal bilimlere münhasır uluslararası bir araştırma üniversitesi bünyesinde yer alan Temel İslami İlimler Yüksek Lisans programı kendi alanında küresel çapta nitelikli bir eğitim ve öğretimin şartlarını oluşturacak şekilde kurgulanmıştır.

Adı Soyadı

Ahmet Murat Özel

İlgi Alanları

Tasavvuf Tarih, İslam Felsefesi, Edebiyat, Sosyoloji

Kurumdaki Durumu

Pasif Personel

Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 10 / 14
  • Yayın
    Kaside-i Bürde bugün yazılsa nasıl karşılanırdı?
    (Meridyen Destek Derneği, 2018) Özel, Ahmet Murat; Özel, Ahmet Murat; İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü
    Öncelikle Kasîde-i Bürde ile neyi ya da hangi kasideyi kastettiğimizi açıklığa kavuşturalım. Çünkü aynı adı taşıyan iki ayrı kaside bulunmaktadır. Bunlardan ilki Ka’b b. Züheyr’in (ö.24/645 [?]) kasidesi, diğeriyse İmam Bûsirî’ninkidir (ö. 695/1296 [?]). Her ikisi de, altı yüz senelik bir zaman farkıyla, Peygamber Efendimiz’i methü sena için kaleme alınmıştır. Ama gerçekte bunlardan sadece ilki, Hz. Peygamber’in huzurunda şairi tarafından okunurken, Peygamber Efendimiz’in bir takdir ve tebcil ifadesi olarak hırkasını (bürde) şaire giydirmesi sebebiyle Kasîde-i Bürde (Hırka Kasidesi) adını taşımaya uygundur. İmam Bûsirî’nin kasidesiyse, şairinin geçirdiği bir hastalıktan bu kaside vesilesiyle kurtulması sebebiyle aslında Kaside-i Bür’e (Kurtuluş Kasidesi) olarak adlandırılmıştır. Dolayısıyla bizim bu çalışma boyunca hesaba kattığımız ve kendisine atıfta bulunacağımız kaside Ka’b b. Züheyr’in kasidesi olacaktır.
  • Yayın
    Metafizik bir ilkeden tarihsel bir kahramana değişen Hz. Peygamber (sav) tasavvuru
    (Sakarya Büyükşehir Belediyesi Sakarya Kitaplığı, 2018) Özel, Ahmet Murat; Özel, Ahmet Murat; İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü
    Süleyman Çelebi’nin Mevlid’i ya da özgün adıyla Vesîletü’n-necât’ı, altı asırdır bu topraklarda sevilerek okunuyor. Türkiye’de Mevlid’in okunmadığı ya da dinlenmediği ev neredeyse yoktur.
  • Yayın
    Osmanlı Tasavvuf kültüründe Şâzeliyye literatürü ve Süheyl Ünver’in babası Mustafa Enver Bey’in (ö. 1909) Hikem-i Atâî Tercümesi
    (İSAR Yayınları, 2018) Özel, Ahmet Murat; Özel, Ahmet Murat; İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü
    Anadolu, Kuzey Afrika’da neşet etmiş ve İslâm dünyasına oradan yayılmış olan Bedeviyye, Desûkiyye/Burhâniyye, Arûsiyye, Ticâniyye, Senûsiyye gibi tarikatlara, Horasan ve Orta Doğu kökenli tarikatlara gösterdiği ilgiyi göstermemiştir. Şâzeliyye de, coğrafî bakımdan Kuzey Afrika kökenli bir tarikatolarak, andığımız tarikatların kaderini paylaşır. Tekil ve istisnai birkaç örneği saymazsak Şâzeliyye’nin Anadolu’da tekke düzeyinde kurumsallaşması, Türk halifeler yetiştirerek kökleşmesi ve Şâzelî literatürüne katkı verecek düzeyde benimsenmesi için XIX. yüzyılı beklemek gerekecektir.
  • Yayın
    Huzurlu, huzursuz
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2018) Özel, Ahmet Murat; Özel, Ahmet Murat; İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü
    Olay 1967 senesinde, Milli Kütüphane Müdürlüğü de yapmış olan Müjgan Cunbur’un başından geçiyor. Müjgan Hanım, bir bilimsel toplantı vesilesiyle Türkiye’yi temsilen Afganistan’a gitmiş. Dünyanın çeşitli ülkelerinden gelen uzmanlar başkent Kabil’de toplanmışlar. On gün süren bu toplantı süresince, uzmanların toplantı yaptıkları binanın önünde, uzmanların mensup oldukları ülkelerin bayrakları dalgalanmış. Afganistan’da, Özbek Türkleri de yaşıyor ve bayrağımızı görmek onları olağanüstü heyecanlandırmış. “Gruplar halinde geliyorlar ve bir denizi, efsanelerle yüklü bir dağı veya muhteşem bir manzarayı seyreder gibi saatlerce bayrağımızı seyrediyorlar”mış.
  • Yayın
    Osmanlı Tasavvuf kültüründe Şâzeliyye literatürü ve Süheyl Ünver’in babası Mustafa Enver Bey’in (ö. 1909) Hikem-i Atâî Tercümesi
    (Osmanlı’da İlm-i Tasavvuf: Âlimler, Eserler ve Meseleler, 2017) Özel, Ahmet Murat; Özel, Ahmet Murat; İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü
    Şâzeliyye tarikatı, tasavvuf tarihinde en bilinen ve yaygın tarikatlardan biri olmakla birlikte, Osmanlı kültürünün başlıca coğrafyası olan Anadolu ve Rumeli’ye devletin son yüzyılı gibi geç bir dönemde gelebilmiştir. Bununla birlikte, Şâzelî büyüklerine ait bazı eserlerin (İbn Meşîş’in Salât-ı Meşîşiyye’si; Ebu’l-Hasan eş-Şâzelî’nin hizbleri; Muhammed b. Süleyman el-Cezûlî’nin Delâilü’l-Hayrât’ı; Abdülvehhâb eş-Şa‘rânî’nin eserleri vb.) çok daha eski tarihlerden itibaren önemli bir yaygınlık kazandığını görürüz. Yine Şâzelî literatürünün en önemli klasiklerden biri olan İbn Atâullah el-İskenderî’nin başyapıtı Hikem’in de bazı tercümeleri ve şerhleri yapılmıştır. Süheyl Ünver’in (ö. 1986) babası olan ve medrese eğitimi almış, neyzen, ehl-i tarik bir zat olan Mustafa Enver Bey de (ö. 1909) İskenderî’nin Hikem’ini Türkçe’ye tercüme etmiştir. Bu tercüme Süheyl Ünver’in terekesi içinde yer almaktadır ve henüz yayınlanmamıştır. Biz de tebliğimizde genel olarak Osmanlı tasavvuf kültüründe Şâzelî literatürünün görünürlüğüne temas ettikten sonra, Mustafa Enver Bey’i ve tercümesini tanıtmaya çalışacağız.
  • Yayın
    Avarelik görgüsü
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2017) Özel, Ahmet Murat; Özel, Ahmet Murat; İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü
    Anlayışıma göre bir üniversite, öğrencilerine dersler ve müfredat, diploma ve ümit kadar avarelik hakkında bir görgü, bir terbiye, bir zenginlik de vadetmelidir. Öğrencilerini mensup oldukları eğitim programından olduğu kadar, yönetmeyi bildikleri, bilgilerine oylum ve revnak kazandıracak bir avarelik görgüsünden de mezun etmelidir. Hemen biraz açalım: Şayet bir öğrenci eğitim çağlarında bu avarelik görgüsünü edinmemişse, vaktini ziyan etme alışkanlığını edinmiş demektir. Biraz garip kaçıyor farkındayım ama şunu demek istiyorum: İstikameti, siyaseti ve kendine dönük bir bilinci olan avarelik, vakti boşa harcamaktan alıkoyan bir şeydir.
  • Yayın
    [Book Review]: “Ahmet T. Karamustafa, Tasavvufun Oluşumu, Çev. Nagihan Doğan, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2017, 260 s.”
    (İlmi Etüdler Derneği, 2018) Özel, Ahmet Murat; İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü
    Tasavvuf tarihiyle ilgili çalışmalar içinde, tasavvufun oluşum dönemine dair olanlar gerek nicelik ve gerekse nitelik olarak son derece sınırlıdır. Ahmet Karamustafa’nın dilimize Tasavvufun Oluşumu adıyla çevrilmiş olan kitabı, araştırmacılar için zorlu olan bu döneme odaklanmış olması bakımından önem arz eder. Değerlendirme yazımız, bu kitabın sorularının izlerini takip ediyor.
  • Yayın
    Türkiye’de tasavvuf yayıncılığının bugünü: gözlemler, öneriler
    (Akademik Platform, 2017) Özel, Ahmet Murat; Özel, Ahmet Murat; İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü
    Genel hatlarıyla yazımız, Türkiye’de tasavvuf yayıncılığı üzerine yaptığımız gözlem ve tekliflere dairdir. Bu gözlem, Türkiye’de tasavvuf yayıncılığının genel yayıncılık faaliyetleri içindeki yeri de göz önünde bulundurularak yapılmış ve Kudüs örneği üzerinden yapılan kıyaslama buna dahil edilmiştir. Bunun yanında tasavvuf yayınlarını üreten merkezler dil ve üslup bakımından bu yayınların türleri incelenmiş, en nihayetinde Türkiye’de tasavvuf yayıncılığına dair teklif ve beklentilere yer verilmiştir.
  • Yayın
    Düğüm ve kutsal çözüm: Hz. Peygamber’in hayatındaki düğümlerden bir roman çıkar mı?
    (Meridyen Destek Derneği, 2018) Özel, Ahmet Murat; Özel, Ahmet Murat; İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü
    Öykücü değilim ama öykü okuruyum. Çok uzak olmayan bir mesafeden takip etmeye çalıştığım Türk öykü dünyasının temaları, eğilimleri ve ilgilerine dair, ne kadarının olay ve ne kadarının kesit öyküsü olduğuna dair güvenilir rakamlara ulaşabilmiş değilim. Ama John Fitzgerald isimli Amerikalı bir yazar, Amerika’daki öykülerin %90’ının olay ya da düğüm öykülerinden oluştuğunu söylüyor.
  • Yayın
    Abdülganî Nablusi : "Allah buraya cemal nazarıyla bakmış"
    (Albayrak Grubu, 2017) Özel, Ahmet Murat; Özel, Ahmet Murat; İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü
    Eskilerin allâme tipine tastamam uyan Abdülganî Nablusî’nin (ö. 1141/1731) bir fakih, bir sufî, bir şair, bir seyyah olarak yaşadığı 90 senelik bereketli hayattan geriye 300’e yakın eser kaldı. Bu eserlerin önemli bir kısmı, İbn Arabî çizgisine sadık bir tasavvufî anlayışı terennü- me adanmıştır. Nablusî külliyatında, bu çizginin mü- dafaasına ve zaman zaman daha popüler bir dille açıklanmasına verdiği yoğun emek sergilenir. Ama Nablusî’nin bir seyyah olarak portresi de son derece dikkate değer. Yazı yazmayı sevdiği belli olan ve şiirleriyle, bazı önemli şiirlere yazdığı şerhlerle ve eserlerinde yer verdiği şiir iktibaslarıyla, bizi kendi edebiyat merakı ve zevkiyle de tanıştıran Nablusî’nin, “edeb” başlığı altında tasnif edilmesi beklenen seyahatname türünde eserler vermesi, böylesi bir kadı ve şeyh portresi için çok sık rastlanan bir performans değildir.