Çolak, Yaşar
Yükleniyor...
Araştırma projeleri
Organizasyon Birimleri
İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü
Köklü bir geçmişe sahip olan İslami İlimler, güçlü bir gelenek oluşturmuştur. Bu gelenek içerisinde, akıl ile vahiy, fizik ile metafizik arasında uyum sağlanmıştır. Ne var ki modern dönemde bu uyum bozulduğu için daha önce var olmayan dinî , hukukî, itikadî, sosyal, psikolojik vb. pek çok problemle karşılaşılmıştır. Bu problemlere çözüm üretilmesi, din ile dünya arasındaki uyum ve yakınlaşmanın yeniden tesisini gerektirmektedir. Bu da İslami ilimlerde nitelikli çalışmalar yapmakla mümkündür.
Adı Soyadı
Yaşar Çolak
İlgi Alanları
İslam Tarihi, Batıda İslam Araştırmaları
Kurumdaki Durumu
Aktif Personel
4 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Yayın Amerika(2022) Çolak, Yaşar; Aycan, İrfan; İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü; İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri BölümüGünümüzde Amerika denildiğinde fırsatlar ülkesi akla gelmektedir; ancak bunun kim için ve ne için söylendiği ilmî olarak incelenmelidir. Müslüman azınlıkların tüm dünyada karşılaştığı sorunların yanında, Amerika Kıtasında yaşayan Müslümanların sorunlarını ele alma görevi hasıl olmuştur. Özellikle bu alandaki çalışmaların azlığı göz önüne alındığında, bu araştırmaların önemi daha da artmaktadır. Bu kitap söz konusu ihtiyaca binaen hazırlanmıştır ve Amerika Kıtasında yer alan ülkeler hakkında temel bilgileri barındırmaktadır...Yayın Batı’da A‘zamî’nin eleştirilerine karşı takınılan tavrın tahlili(İbn Haldun Üniversitesi, 2018) Çolak, Yaşar; Çolak, Yaşar; İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri BölümüA‘zamî’nin Kur’an, hadis ve Sünnet alanında çalışmalar yapmış oryantalistlerin görüşlerine yönelik eleştirilerine üç farklı tepkinin geliştiğini gözlemlemekteyiz. Erken dönem İslâmî kaynakların sıhhatini reddeden birinci grup araştırmacılar, benzer konular üzerine yaptıkları çalışmalarında A‘zamî’yi görmezden gelme eğilimi sergilerken; ikinci grup, oryantalist ön kabullere bağlı olarak A‘zamî’nin eleştirilerini reddetme cihetine gitmişlerdir. Son ve üçüncü grup ise bir yandan oryantalistlerin görüş ve varsayımlarını, klasik İslâmî kaynaklardan elde ettiği delillerle reddeden A‘zamî’yi takdir ederken, öte yandan, polemik söylemine akademik temkinle yaklaşmışlardır. Bu bildiride, söz konusu tepkiler hakkında deskriptif bir anlatım verilecek ve farklı tepkileri doğuran tarihî nedenler üzerine tahliller yapılacaktır. Ayrıca, Avrupa’da evrimci görüşler, rasyonalizm ve tarihselciliğin etkisiyle Kitâb-ı Mukaddes çalışmaların incelenmesi için geliştirilen yöntemlerin A‘zamî gibi Müslümanların eleştirilerine yansımaları da tartışılacaktır.Yayın 1960’tan günümüze Bermuda Müslümanlarının tarihi(Kopernik Kitap, 2021) Çolak, Yaşar; Çolak, Yaşar; İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri BölümüBu kitap, Bermuda İslâm toplumunun entelektüel, politik ve dinî tarihiyle ilgilidir. Bermuda, Atlantik’in kuzeyinde farklı dinî grupların bir arada yaşadığı çoğulcu bir ada toplumudur. İslâm, adada yaşayan ve giderek büyüyen dinler arasında yer almaktadır. İslâm’ın Bermuda’ya girişi Amerikan ırkçılığına ve ayrımcılığına karşı Tanrı merkezli bir protesto hareketi olarak doğan İslâm Milleti’nin (Nation of Islam / NoI) davetçileri vasıtasıyla gerçekleşmiştir. 1930’ların başında Amerika’da proto-İslâmî bir hareket olarak başlayan İslâm Milleti, 1960’larda Malcolm X ve 1975’ten sonra da İmam Warith Deen Muhammed gibi liderlerin dönüştürücü çabalarıyla Ehl-i Sünnet çizgisine doğru evrilmiştir. Buna paralel olarak Bermuda Müslümanları da ana akım İslâmî çizgiye doğru bir dönüşüm yaşamıştır. Günümüzde Bermuda Müslümanları genel nüfusun yüzde birini oluşturmaktadır. Kitapta konu iki ana bölümde ele alınmaktadır. Birinci Bölümde Bermuda hakkında temel bilgilere yer verilmekte, siyahların uzun bir süre sürdürdükleri özgürlük mücadelesinin yer yer Müslüman tecrübesiyle kesişen yönlerine işaret edilmektedir. İkinci Bölümde yazılı ve sözlü kaynaklara dayanılarak Bermuda İslâm toplumunun 1960’lı yıllara kadar geriye giden oluşumu, zaman içindeki değişimi, bunun ortaya çıkardığı problemler ile önemli şahsiyetler üzerinde durulmaktadır...Yayın Fuad Sezgin’in çalışmalarının Batı’daki yansımaları üzerine(İnönü Üniversitesi, 2019) Çolak, Yaşar; Çolak, Yaşar; İslami İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri BölümüFuad Sezgin, hem ülkemizde hem de Batı akademik çevrelerinde önemli bir yer edinmiş kıymetli İslâm âlimlerimizden biridir. İslam ilim geleneğine bağlı olarak çalışan ilim adamları içinde Batı’da en fazla atıf alanlardan birisidir. İslam medeniyetinin en geniş kaynağı ve hafızası mahiyetindeki rivâyetlere karşı oryantalist dünyada takınılan menfi tavra karşı çıkmak ve İslâm bilim tarihini oryantalist söyleme kurban etmemek amacıyla bir ömür çalışmıştır. Onun ilmî çabaları, hem İslâm’ın erken dönem yazılı kaynaklarının tanınması hem de Batılı İslâm araştırmalarındaki hâkim söylemin yapısını ve açmazlarını çözümleme açısından bizler için referans değeri taşımaktadır. Bu tebliğde, Fuad Sezgin’in Buhârî’nin Kaynakları ve Arap İslam Bilimleri Tarihi (Geschichte des Arabischen Schrifttums-GAS) gibi eserlerinde ortaya koyduğu tezler ve savunduğu fikirlerin Batı’da nasıl karşılık bulduğu sorusuna cevap aranacaktır. Bunun için öncelikle Batılı araştırmacıların Sezgin’in eserlerine yazdıkları değerlendirme yazıları ve kitaplardaki atıfları incelenecektir.