Sosyal medya ve influencer paylaşımlarının sosyal öğrenme yoluyla ebeveynlerin çocuk yetiştirme anlayışlarına etkisi

dc.contributor.advisorBulut, Mehmet Akın
dc.contributor.authorGüçlü, Selin
dc.date.accessioned2025-11-07T05:37:44Z
dc.date.issued2025
dc.departmentİHÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Kurumları İşletmeciliği Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, sosyal medya ve influencer paylaşımlarının sosyal öğrenme yoluyla ebeveynlerin çocuk yetiştirme anlayışlarına olan etkisini incelemektir. Eğitim Bilimleri alanında yürütülen bu çalışmada, sosyal medya içeriklerinin ebeveyn tutumları üzerindeki yansımaları nitel bir yaklaşımla ele alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve toplam 50 ebeveynle birebir görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Sosyal öğrenmenin etkileri ile bireyler etkilendikleri kişileri gözlemleyerek kendi yaşamlarında bir takım tutum ve davranışlar sergilemektedirler. Bu tutum ve davranışlar kimi zaman kişinin yaşamına pozitif katkı sağlarken kimi zaman ise negatif etkiler göstermektedir. Elde edilen bulgulara göre, sosyal medya ve influencer paylaşımlarının ebeveynler üzerinde psikolojik bir baskı oluşturduğu, özellikle "mükemmel ebeveynlik" algısının yaygınlaştırdığı ve bunun ebeveynlerde yetersizlik, eksiklik hissi gibi olumsuz duyguları tetiklediği görülmüştür. Katılımcıların influencerlara güven duymadıkları ifade edilse de, bu tür içeriklerin bilinçdışı düzeyde etkili olduğu anlaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda, sosyal medyanın yalnızca ebeveynleri değil, dolaylı olarak çocukları da etkilediği ortaya konmuştur. Bu bağlamda, ebeveynlerin sosyal medya kullanımında daha bilinçli olması, takip edilen içerik üreticilerinin alanında uzman kişilerden seçilmesi önerilmektedir.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine the effects of social media and influencer posts on parents' understanding of child rearing through social learning. In this study conducted in the field of Educational Sciences, the reflections of social media content on parental attitudes were addressed with a qualitative approach. A semi-structured interview form was used as a data collection tool in the study, and one-on-one interviews were conducted with a total of 50 parents. With the effects of social learning, individuals exhibit certain attitudes and behaviors in their own lives by observing the people they are influenced by. While these attitudes and behaviors sometimes contribute positively to the person's life, they sometimes have negative effects. According to the findings, it was observed that social media and influencer posts create psychological pressure on parents, especially the perception of "perfect parenting" is widespread, and this triggers negative feelings such as inadequacy and deficiency in parents. Although it was stated that the participants did not trust influencers, it was understood that such content was effective at an unconscious level. As a result of the study, it was revealed that social media not only affects parents, but also children indirectly. In this context, it is recommended that parents be more conscious in their use of social media and that the content producers followed are selected from experts in their fields.
dc.identifier.citationGüçlü, S. (2025). Sosyal medya ve influencer paylaşımlarının sosyal öğrenme yoluyla ebeveynlerin çocuk yetiştirme anlayışlarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
dc.identifier.orcid0000-0002-3132-8872
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5NNqZKwwGohPh6_KCcfp-k2Vi3Q5Ow4s57WjGJKjPvengkSLcA4ewf5AQ84v41Be
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12154/3616
dc.identifier.yoktezid948414
dc.institutionauthorGüçlü, Selin
dc.institutionauthorid0000-0002-3132-8872
dc.language.isotr
dc.publisherİbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.relation.sdgGoal-03: Good Health and Well-Being
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectÇocuk Yetiştirme
dc.subjectEbeveynlik
dc.subjectInfluencer
dc.subjectNitel Araştırma
dc.subjectSosyal Medya
dc.subjectSosyal Öğrenme
dc.subjectChild Rearing
dc.subjectParenting
dc.subjectSocial Media
dc.subjectSocial Learning
dc.subjectQualitative Research
dc.titleSosyal medya ve influencer paylaşımlarının sosyal öğrenme yoluyla ebeveynlerin çocuk yetiştirme anlayışlarına etkisi
dc.title.alternativeThe effect of social media and influencer shares on parents' perceptions of raising childrenthrough social learning
dc.typeMaster Thesis
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
948414.pdf
Boyut:
843.71 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text

Lisans paketi

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
license.txt
Boyut:
1.17 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: