Sosyal medya ve influencer paylaşımlarının sosyal öğrenme yoluyla ebeveynlerin çocuk yetiştirme anlayışlarına etkisi
| dc.contributor.advisor | Bulut, Mehmet Akın | |
| dc.contributor.author | Güçlü, Selin | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-07T05:37:44Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.department | İHÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Kurumları İşletmeciliği Ana Bilim Dalı | |
| dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, sosyal medya ve influencer paylaşımlarının sosyal öğrenme yoluyla ebeveynlerin çocuk yetiştirme anlayışlarına olan etkisini incelemektir. Eğitim Bilimleri alanında yürütülen bu çalışmada, sosyal medya içeriklerinin ebeveyn tutumları üzerindeki yansımaları nitel bir yaklaşımla ele alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve toplam 50 ebeveynle birebir görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Sosyal öğrenmenin etkileri ile bireyler etkilendikleri kişileri gözlemleyerek kendi yaşamlarında bir takım tutum ve davranışlar sergilemektedirler. Bu tutum ve davranışlar kimi zaman kişinin yaşamına pozitif katkı sağlarken kimi zaman ise negatif etkiler göstermektedir. Elde edilen bulgulara göre, sosyal medya ve influencer paylaşımlarının ebeveynler üzerinde psikolojik bir baskı oluşturduğu, özellikle "mükemmel ebeveynlik" algısının yaygınlaştırdığı ve bunun ebeveynlerde yetersizlik, eksiklik hissi gibi olumsuz duyguları tetiklediği görülmüştür. Katılımcıların influencerlara güven duymadıkları ifade edilse de, bu tür içeriklerin bilinçdışı düzeyde etkili olduğu anlaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda, sosyal medyanın yalnızca ebeveynleri değil, dolaylı olarak çocukları da etkilediği ortaya konmuştur. Bu bağlamda, ebeveynlerin sosyal medya kullanımında daha bilinçli olması, takip edilen içerik üreticilerinin alanında uzman kişilerden seçilmesi önerilmektedir. | |
| dc.description.abstract | The purpose of this study is to examine the effects of social media and influencer posts on parents' understanding of child rearing through social learning. In this study conducted in the field of Educational Sciences, the reflections of social media content on parental attitudes were addressed with a qualitative approach. A semi-structured interview form was used as a data collection tool in the study, and one-on-one interviews were conducted with a total of 50 parents. With the effects of social learning, individuals exhibit certain attitudes and behaviors in their own lives by observing the people they are influenced by. While these attitudes and behaviors sometimes contribute positively to the person's life, they sometimes have negative effects. According to the findings, it was observed that social media and influencer posts create psychological pressure on parents, especially the perception of "perfect parenting" is widespread, and this triggers negative feelings such as inadequacy and deficiency in parents. Although it was stated that the participants did not trust influencers, it was understood that such content was effective at an unconscious level. As a result of the study, it was revealed that social media not only affects parents, but also children indirectly. In this context, it is recommended that parents be more conscious in their use of social media and that the content producers followed are selected from experts in their fields. | |
| dc.identifier.citation | Güçlü, S. (2025). Sosyal medya ve influencer paylaşımlarının sosyal öğrenme yoluyla ebeveynlerin çocuk yetiştirme anlayışlarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul. | |
| dc.identifier.orcid | 0000-0002-3132-8872 | |
| dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5NNqZKwwGohPh6_KCcfp-k2Vi3Q5Ow4s57WjGJKjPvengkSLcA4ewf5AQ84v41Be | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12154/3616 | |
| dc.identifier.yoktezid | 948414 | |
| dc.institutionauthor | Güçlü, Selin | |
| dc.institutionauthorid | 0000-0002-3132-8872 | |
| dc.language.iso | tr | |
| dc.publisher | İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
| dc.relation.publicationcategory | Tez | |
| dc.relation.sdg | Goal-03: Good Health and Well-Being | |
| dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
| dc.subject | Çocuk Yetiştirme | |
| dc.subject | Ebeveynlik | |
| dc.subject | Influencer | |
| dc.subject | Nitel Araştırma | |
| dc.subject | Sosyal Medya | |
| dc.subject | Sosyal Öğrenme | |
| dc.subject | Child Rearing | |
| dc.subject | Parenting | |
| dc.subject | Social Media | |
| dc.subject | Social Learning | |
| dc.subject | Qualitative Research | |
| dc.title | Sosyal medya ve influencer paylaşımlarının sosyal öğrenme yoluyla ebeveynlerin çocuk yetiştirme anlayışlarına etkisi | |
| dc.title.alternative | The effect of social media and influencer shares on parents' perceptions of raising childrenthrough social learning | |
| dc.type | Master Thesis | |
| dspace.entity.type | Publication |










