Ergenlerde karakter güçleri ve iyi oluş
Yükleniyor...
Dosyalar
Tarih
2018
Yazarlar
Demirci, İbrahim
Ekşi, Halil
Dinçer, Duygu
Ekşi, Füsun
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Samsun 19 Mayıs Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Amaç: Son yıllarda okullarda değerler eğitimi projeleriyle birlikte değerlerin ve karakter güçlerinin gelişimiyle ilgili çalışmalar yapılmaktadır. Karakter güçleri insanın duygu, düşünce ve davranışlarında kendini gösteren olumlu özellikler şeklinde ifade edilebilir. Alanyazında karakter güçleriyle ilgili çeşitli sınıflandırmalar bulunmaktadır. Bunların en önemlilerinden biri 6 erdem ve 24 karakter boyutundan oluşan Karakter Güçleri sınıflamasıdır. Karakter gelişimiyle ilgili bir diğer sınıflama ise ergenlikteki karakter gelişimi üzerine odaklanmaktadır. Bu sınıflandırma kararlılık, alçakgönüllülük, iyimserlik, nezaket, yakınlık, sakinlik, cesaret, bilgelik, maneviyat, affedicilik ve dürüstlük olmak üzere 11 boyuttan oluşmaktadır. Yapılan araştırmalar karakter gelişiminin insanın iyi oluşuna katkı sağladığını destekler yönde bulgular ortaya koymaktadır. Bu araştırmalarda özellikle Martin Seligman’ın insanın iyi oluşunu farklı bileşenleriyle ele alan PERMA modeli dikkat çekmektedir. Bu model iyi oluşun olumlu duygular, bağlanma, olumlu ilişkiler, anlam ve başarı olmak üzere beş yapıdan meydana geldiğini öne sürmektedir. Alanyazında PERMA modelinin, ergenlerdeki iyi oluşu test etmek üzere EPOCH adı verilen yeni bir versiyonu bulunmaktadır. Bu araştırmanın amacı karakter gelişimi ve iyi oluş arasındaki ilişkileri incelemektedir. Yöntem: Karakter gelişimi ve iyi oluş arasındaki ilişkiler ilişkisel tarama modeli ile incelenmiştir. Hangi karakter güçlerinin iyi oluşu anlamlı bir şekilde yordadığına ilişkin bulgular yapısal eşitlik modellemesiyle test edilmiştir. Araştırmanın örneklemi 216 lise öğrencisinden oluşmuştur. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaşları 14 ile 18 arasında değişmektedir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Karakter Gelişim İndeksi ve EPOCH Ölçeği kullanılmıştır. Bulgular: Korelasyon analizleri karakter gelişimi ve iyi oluş arasındaki ilişkilerin r = .30 ile r = .60 (p < .001) arasında değiştiğini göstermektedir. Kararlılık, ilişkililik ve iyimserlik boyutları iki boyutta da yer almaktadır. Bu nedenle bu boyutlar karakter gelişimi modelinden çıkartılmıştır. Geriye kalan 8 karakter özelliğinin iyi oluşu nasıl yordadığına ilişkin bir yapısal eşitlik modeli kurulmuştur. Kurulan modelde bilgelik, maneviyat, sakinlik, iyilikseverlik ve affedicilik karakter güçlerinin iyi oluşu anlamlı bir şekilde yordadığı bulunmuştur. Modelin uyum iyiliği indeksleri kabul edilebilir düzeyde bulunmuştur. Daha sonra 5.000 yeniden örnekleme ile bootstrapping analizi kullanılarak katsayıların güven aralıkları hesaplanmıştır. Analiz sonuçları bootsrap katsayıların % 95 güven aralıklarının alt ve üst sınırlarının sıfırı kapsamadığını göstermiştir. Sonuç: Karakter güçlerinin iyi oluşu yordadığı modelin uyum iyiliği indekslerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu bulunmuştur. Bootstrapping analizi sonuçları bilgelik, maneviyat, sakinlik, iyilikseverlik ve affedicilik karakter güçlerinin iyi oluş üzerindeki etkilerinin anlamlı olduğunu göstermiştir. Araştırma bulgularına göre bilgelik, maneviyat, sakinlik, iyilikseverlik ve affedicilik arttıkça iyi oluş da artmaktadır. Okullarda yürütülen değerler eğitimi projeleri hem yaşayan değerlerin öğrencilere öğretilmesi hem de öğrencilerin iyi oluşunu arttırılması açısından faydalıdır. Ancak Türkiye’de halihazırdaki değerler eğitimi programları çoğu zaman plansız bir şekilde yapılmaktadır ve etkililik değerlendirmeleri yapılmamaktadır. Bu durum uygulamacılar ve uzmanlar tarafından yeniden gözden geçirilmelidir. Ayrıca değerler eğitimi programlarının etkililiğini arttırmak için Hasan Bacanlı tarafından geliştirilen Değer Bilinçlendirme Yaklaşımı’ndan da faydalanılabilir. Şimdiki araştırmanın bulgularına dayalı olarak bilgeliğe, maneviyata, sakinliğe, iyilikseverliğe ve affediciliğe odaklanan değerler eğitimi programlarının iyi oluş çalışmalarıyla desteklenmesi halinde öğrenciler üzerinde daha etkili olacağı söylenebilir.
Problem: In recent years, studies have been carried out on the development of values and character features in schools, together with values education projects. Character features can be defined as positive qualities that manifest themselves in human thoughts, emotions, and behaviors. In the existing psychology literature, there are various classifications related to character features. One of the most important of them is the Classification of Character Strengths, which includes 6 virtues and 24 character dimensions. Another classification focused on the character development in adolescence. This classification consists of 11 dimensions, namely: kindness, spirituality, perseverance, forgiveness, optimism, wisdom, courage, peace, love, honesty, humility. The recent studies revealed that character development contributes to human well-being. In these studies, especially Martin Seligman’s PERMA model addressing the different components of human well-being is remarkable. This model suggests that flourishing arises from five well-being constructs namely, positive emotions, engagement, relationships, meaning, and accomplishment. Adolescents version of the PERMA model is called EPOCH. This study aimed to examine the relationship between character growth and well-being. Method: Relational screening model was used to determine the relationships between character growth and well-being. Findings of which character strengths significantly predict well-being were tested by structural equation modelling. The participants consisted of 216 high school students. Their ages ranged from 14 to 18. Data were collected via Character Growth Index and EPOCH measure. Findings: Correlation analyses revealed that the relationships between character growth and well-being ranged from r = .30 to r = .60 (p <.001). Perseverance, closeness, and optimism dimensions were included in both models. For this reason, these sub-dimensions were removed from the model. Then, a structural equation model was established to examine how the remaining 8 character features predict well-being. The structural equation model was well fit and it showed that well-being was positively predicted by wisdom, spirituality, peace, kindness, and forgiveness. Bootstrapping method was conducted with 5,000 bias-corrected bootstraps. Results showed that zero is not included in the 95% confidence intervals. Results: The goodness of fit index of the model tested in SEM was found to be acceptable. The results of the bootstrapping analysis showed that wisdom, spirituality, peace, kindness, and forgiveness character strengths have a significant effect on well-being. According to our findings, if wisdom, spirituality, peace, kindness and forgiveness increase, well-being also increases. The values education projects conducting in schools are beneficial for not only teaching students living values but also increasing the well-being of students. But the current values education programs in Turkey generally conduct disorderly and also the effectiveness of these programs are not assessed. This situation should be reviewed by the practitioners and specialists. In addition, Values Consciousness Approach of Hasan Bacanlı can be used to increase the effectiveness of these values education projects. Based on the findings of the current study, it can be said that if values educations projects focused on wisdom, spirituality, peace, kindness, and forgiveness are supported by well-being studies they can be more effective on the students.
Problem: In recent years, studies have been carried out on the development of values and character features in schools, together with values education projects. Character features can be defined as positive qualities that manifest themselves in human thoughts, emotions, and behaviors. In the existing psychology literature, there are various classifications related to character features. One of the most important of them is the Classification of Character Strengths, which includes 6 virtues and 24 character dimensions. Another classification focused on the character development in adolescence. This classification consists of 11 dimensions, namely: kindness, spirituality, perseverance, forgiveness, optimism, wisdom, courage, peace, love, honesty, humility. The recent studies revealed that character development contributes to human well-being. In these studies, especially Martin Seligman’s PERMA model addressing the different components of human well-being is remarkable. This model suggests that flourishing arises from five well-being constructs namely, positive emotions, engagement, relationships, meaning, and accomplishment. Adolescents version of the PERMA model is called EPOCH. This study aimed to examine the relationship between character growth and well-being. Method: Relational screening model was used to determine the relationships between character growth and well-being. Findings of which character strengths significantly predict well-being were tested by structural equation modelling. The participants consisted of 216 high school students. Their ages ranged from 14 to 18. Data were collected via Character Growth Index and EPOCH measure. Findings: Correlation analyses revealed that the relationships between character growth and well-being ranged from r = .30 to r = .60 (p <.001). Perseverance, closeness, and optimism dimensions were included in both models. For this reason, these sub-dimensions were removed from the model. Then, a structural equation model was established to examine how the remaining 8 character features predict well-being. The structural equation model was well fit and it showed that well-being was positively predicted by wisdom, spirituality, peace, kindness, and forgiveness. Bootstrapping method was conducted with 5,000 bias-corrected bootstraps. Results showed that zero is not included in the 95% confidence intervals. Results: The goodness of fit index of the model tested in SEM was found to be acceptable. The results of the bootstrapping analysis showed that wisdom, spirituality, peace, kindness, and forgiveness character strengths have a significant effect on well-being. According to our findings, if wisdom, spirituality, peace, kindness and forgiveness increase, well-being also increases. The values education projects conducting in schools are beneficial for not only teaching students living values but also increasing the well-being of students. But the current values education programs in Turkey generally conduct disorderly and also the effectiveness of these programs are not assessed. This situation should be reviewed by the practitioners and specialists. In addition, Values Consciousness Approach of Hasan Bacanlı can be used to increase the effectiveness of these values education projects. Based on the findings of the current study, it can be said that if values educations projects focused on wisdom, spirituality, peace, kindness, and forgiveness are supported by well-being studies they can be more effective on the students.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Karakter Güçleri, İyi Oluş, Pozitif Psikoloji, Değerler Eğitimi, Character Strengths, Well-Being, Positive Psychology, Values Education
Kaynak
20. Uluslararası Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Samsun, 25-27 Ekim 2018
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Demirci, İ., Ekşi, H., Dinçer, D. ve Ekşi, F. (2018, Ekim). Ergenlerde karakter güçleri ve iyi oluş. 20. Uluslararası Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Samsun, Samsun, Türkiye, 25-27 Ekim 2018 (Sözlü Sunum/Özet Bildiri).