Global Covid-19 pandemic: a comparison of parents of children with and without disabilities
Yükleniyor...
Dosyalar
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Manisa Celal Bayar Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Schools closures, relocations of companies to remote or reduce working, the ambiguous economic situation, and curfew restrictions on residents have caused many changes in daily lives of families. Without any doubt, drastic changes which have arisen from pandemic have adverse impacts on all children, but children with disabilities and their parents conceivably are more affected. The present study sheds lights on influential factors on perceived stress of parents of children with and without disabilities during global COVID-19 pandemic. The data were obtained from 369 parents living in Turkey using an online survey. Results confirmed that perceived burden, perceived social support, and problem behaviors of children predicted perceived stress of parents. Morover, parents of children with disabilities reported significantly a lower level of social support and a higher level of problem behaviors for their children. The results highlight the necessity in receiving support services about how to deal with difficult situations for parents.
Okulların kapanması, şirketlerin uzaktan çalışmaya veya işi azaltmaya geçmesi, belirsiz ekonomik durum ve ikamet edenlere yönelik sokağa çıkma yasağı kısıtlamaları ailelerin günlük yaşamlarında birçok değişikliğe neden olmuştur. Şüphesiz pandemiden kaynaklanan bu köklü değişiklikler tüm çocukları olumsuz olarak etkilemiştir, ancak yetersizliği olan öğrenciler ve ebeveynleri muhtemelen daha fazla etkilenmiştir. Bu çalışma, küresel COVID-19 pandemisi sırasında yetersizliği olan ve olmayan çocukların ebeveynlerinin stres algıları üzerinde etkili olan faktörlere ışık tutmaktadır. Veriler, Türkiye'de yaşayan 369 ebeveynden çevrimiçi bir anketle elde edilmiştir. Bulgular, algılanan bakım yükünün, algılanan sosyal desteğin ve çocukların problem davranışlarının, ebeveynlerin stres algılarını öngördüğünü doğrulamıştır. Ayrıca, yetersizliği olan çocukların ebeveynleri, sosyal destek algılarını anlamlı olarak daha düşük ve çocuklarındaki problem davranışları anlamlı olarak daha yüksek olduğunu bildirmiştir. Sonuçlar, ebeveynler için zor durumlarla nasıl başa çıkılacağı konusunda destek hizmetleri almalarının gerekliliğini vurgulamaktadır.
Okulların kapanması, şirketlerin uzaktan çalışmaya veya işi azaltmaya geçmesi, belirsiz ekonomik durum ve ikamet edenlere yönelik sokağa çıkma yasağı kısıtlamaları ailelerin günlük yaşamlarında birçok değişikliğe neden olmuştur. Şüphesiz pandemiden kaynaklanan bu köklü değişiklikler tüm çocukları olumsuz olarak etkilemiştir, ancak yetersizliği olan öğrenciler ve ebeveynleri muhtemelen daha fazla etkilenmiştir. Bu çalışma, küresel COVID-19 pandemisi sırasında yetersizliği olan ve olmayan çocukların ebeveynlerinin stres algıları üzerinde etkili olan faktörlere ışık tutmaktadır. Veriler, Türkiye'de yaşayan 369 ebeveynden çevrimiçi bir anketle elde edilmiştir. Bulgular, algılanan bakım yükünün, algılanan sosyal desteğin ve çocukların problem davranışlarının, ebeveynlerin stres algılarını öngördüğünü doğrulamıştır. Ayrıca, yetersizliği olan çocukların ebeveynleri, sosyal destek algılarını anlamlı olarak daha düşük ve çocuklarındaki problem davranışları anlamlı olarak daha yüksek olduğunu bildirmiştir. Sonuçlar, ebeveynler için zor durumlarla nasıl başa çıkılacağı konusunda destek hizmetleri almalarının gerekliliğini vurgulamaktadır.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Stress, Burden, Social Support, Disability, Stres, Bakım Yükü, Sosyal Destek, Yetersizlik
Kaynak
Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
20
Sayı
2
Künye
Yakut, A. D. (2022). Global Covid-19 pandemic: a comparison of parents of children with and without disabilities. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 281-296. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1068311