How does airport branding contribute to city image: The case of Istanbul Airport

dc.contributor.advisorTatoğlu, Ekrem
dc.contributor.authorÖzay, Mariya
dc.date.accessioned2025-11-04T14:33:37Z
dc.date.issued2022
dc.departmentİHÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Hava Taşımacılığı Yönetimi Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractThe present research was conducted to find out if there is any connection between tourists' branding perception of an airport and the image formed of the associated city after a visit, based on the case of Istanbul Airport, which opened in April 2019. The research sample was drawn from tourists from the Russian Federation who visited Istanbul Airport. A total of 106 respondents answered the questionnaire. A survey was conducted to measure the image of Istanbul held by tourists from the Russian Federation and the main attributes of the city's and airport's branding that are particularly important for them. Finally, the dependence between the quality of the airport branding and the perceived image of the city was evaluated. The data were analyzed by the IBM SPSS program through Descriptive statistics, Independent and Pair Sample t-tests, Factor analysis, Correlation matrix, and Regression analysis. The research established that Istanbul has a very strong positive image among Russian tourists. The factor analysis revealed the significant groups for the attributes of both Istanbul city and Istanbul Airport. Regression models showed the meaningful dependence of city perception and airport perception. This allows us to state that the branding attributes of the airport have a significant influence on the image of the city.
dc.description.abstractBu araştırma, Nisan 2019'da açılan İstanbul Havalimanı örneğinden hareketle, turistlerin bir havalimanına yönelik marka algısı ile bir ziyaret sonrasında oluşturdukları şehir imajı arasında herhangi bir bağlantı olup olmadığını ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırma örneklemi İstanbul Havalimanı'nı ziyaret eden Rusya Federasyonu'ndan gelen turistlerden alınmıştır. Anketi toplam 106 kişi yanıtlamıştır. Rusya Federasyonu'ndan gelen turistlerin İstanbul şehri ile ilgili imajını ve onlar için özellikle önemli olan şehrin ve havalimanının markalaşmasının temel özelliklerini ölçmek için bir anket yapılmıştır. Son olarak, havalimanı markalaşmasının kalitesi ile şehrin algılanan imajı arasındaki bağımlılık değerlendirilmiştir. Veriler, IBM SPSS programı tarafından Tanımlayıcı istatistikler, Bağımsız ve Çift Örneklem t-testleri, Faktör analizi, Korelasyon matrisi ve Regresyon analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma, İstanbul'un Rus turistler arasında çok güçlü bir olumlu imaja sahip olduğunu ortaya koymuştur. Faktör analizi, hem İstanbul şehrinin hem de İstanbul Havalimanı'nın nitelikleri için anlamlı grupları ortaya çıkarmıştır. Regresyon modelleri, şehir algısı ve havaalanı algısının anlamlı bağımlılığını ortaya koymuştur. Bu durum, havalimanının markalaşma özelliklerinin şehrin imajı üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğunu ifade etmemizi sağlamıştır.
dc.identifier.citationÖzay, M. (2022). How does airport branding contribute to city image: The case of Istanbul Airport. (Unpublished master’s thesis). Ibn Haldun University School of Graduate Studies, Istanbul.
dc.identifier.orcid0009-0001-1492-404X
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8rgM99WWyj87pCCXlgdQag3p4eNDPRS6nr72XADtNN5yb
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12154/3595
dc.identifier.yoktezid804559
dc.institutionauthorÖzay, Mariya
dc.institutionauthorid0009-0001-1492-404X
dc.language.isoen
dc.publisherİbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.relation.sdgGoal-11: Sustainable Cities and Communities
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectAirport Branding
dc.subjectCity Image
dc.subjectIstanbul
dc.subjectIstanbul Airport
dc.subjectHavalimanı Markaşlaması
dc.subjectİstanbul
dc.subjectİstanbul Havalimanı
dc.subjectŞehir İmajı
dc.titleHow does airport branding contribute to city image: The case of Istanbul Airport
dc.title.alternativeHavalimanı markalaşması şehir imajına nasıl katkı sağlar: İstanbul Havalimanı örneği
dc.typeMaster Thesis
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
804559.pdf
Boyut:
2.2 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text

Lisans paketi

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
license.txt
Boyut:
1.17 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: