How does airport branding contribute to city image: The case of Istanbul Airport
Dosyalar
Tarih
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Erişim Hakkı
Özet
The present research was conducted to find out if there is any connection between tourists' branding perception of an airport and the image formed of the associated city after a visit, based on the case of Istanbul Airport, which opened in April 2019. The research sample was drawn from tourists from the Russian Federation who visited Istanbul Airport. A total of 106 respondents answered the questionnaire. A survey was conducted to measure the image of Istanbul held by tourists from the Russian Federation and the main attributes of the city's and airport's branding that are particularly important for them. Finally, the dependence between the quality of the airport branding and the perceived image of the city was evaluated. The data were analyzed by the IBM SPSS program through Descriptive statistics, Independent and Pair Sample t-tests, Factor analysis, Correlation matrix, and Regression analysis. The research established that Istanbul has a very strong positive image among Russian tourists. The factor analysis revealed the significant groups for the attributes of both Istanbul city and Istanbul Airport. Regression models showed the meaningful dependence of city perception and airport perception. This allows us to state that the branding attributes of the airport have a significant influence on the image of the city.
Bu araştırma, Nisan 2019'da açılan İstanbul Havalimanı örneğinden hareketle, turistlerin bir havalimanına yönelik marka algısı ile bir ziyaret sonrasında oluşturdukları şehir imajı arasında herhangi bir bağlantı olup olmadığını ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırma örneklemi İstanbul Havalimanı'nı ziyaret eden Rusya Federasyonu'ndan gelen turistlerden alınmıştır. Anketi toplam 106 kişi yanıtlamıştır. Rusya Federasyonu'ndan gelen turistlerin İstanbul şehri ile ilgili imajını ve onlar için özellikle önemli olan şehrin ve havalimanının markalaşmasının temel özelliklerini ölçmek için bir anket yapılmıştır. Son olarak, havalimanı markalaşmasının kalitesi ile şehrin algılanan imajı arasındaki bağımlılık değerlendirilmiştir. Veriler, IBM SPSS programı tarafından Tanımlayıcı istatistikler, Bağımsız ve Çift Örneklem t-testleri, Faktör analizi, Korelasyon matrisi ve Regresyon analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma, İstanbul'un Rus turistler arasında çok güçlü bir olumlu imaja sahip olduğunu ortaya koymuştur. Faktör analizi, hem İstanbul şehrinin hem de İstanbul Havalimanı'nın nitelikleri için anlamlı grupları ortaya çıkarmıştır. Regresyon modelleri, şehir algısı ve havaalanı algısının anlamlı bağımlılığını ortaya koymuştur. Bu durum, havalimanının markalaşma özelliklerinin şehrin imajı üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğunu ifade etmemizi sağlamıştır.










