''Türküm, doğruyum, çalışkanım'' mı acaba?
Yükleniyor...
Dosyalar
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Siyer Vakfı
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
18. yüzyıldan itibaren Batı merkezli yeni dünya düzeninin gerisinde kaldığı için özellikle eğitim alanında değişikliğe gidilmesi gerektiğine inanan Osmanlı aydınları 19. Yüzyılın başında bir yandan ülke genelinde yeni Batılı modele uygun eğitim kurumlan inşa ederken bir yandan da bu eğitim modelinin nasıl bir insan tipi ortaya koyacağı konusunda endişelerini ifade etmişlerdir. Nitekim Beşiktaş Cemiyet-i İlmiyesi hamilerinden Kethüdazade Mehmet Arif Efendi (1768-1849) '“Bizim muradımız, evlad ve ahfadımıza, sanayi kabilinden ecnebi lisanı öğretmektir. Yoksa Hristiyanlık töreleri değil. İlmihal okutmadan yabancı dil okutulursa o çocuk kendi milletinden çıkar, okuduğu lisanın kavminden olur. ” (Sakaoğlu, 63-65) diyerek Batı tipi eğitim alan gençlerin nasıl bir zihniyete sahip olacağı konusundaki endişelerini ifade eder. Aslında bu hâlen muhafazakâr anlayış açısından geçerliliğini koruyan bir endişedir. Bu sebeple sürekli olarak Batı'nın sadece teknolojisini almak vurgusu yapılır. Bu dönemde başta Sırp ve Rum olmak üzere Osmanlı tebaasındaki gençler Avrupa'nın farklı merkezlerinde eğitim alırken ve Osmanlı sınırları içinde misyoner okulları açılırken Müslüman Türk çocuklarının nasıl bir eğitim alacağı sürekli tartışılan bir konu olmuştur...
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Osmanlı, Türk, Ümmetçilik, Politika
Kaynak
Siyer İlim, Tarih ve Kültür Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
6
Sayı
22
Künye
Günyüz, M. (2022). ''Türküm, doğruyum, çalışkanım'' mı acaba? Siyer İlim, Tarih ve Kültür Dergisi, 6(22), 112-115.