Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 35
  • Yayın
    Islamic literature: An attempt at a historical overview
    (Yunus Kaplan, 2023) Hoşoğlu Doğan, Emine
    This study aims to provide an overview of the development of Islamic literature, particularly in Arabic, Persian, and Turkish languages, from the birth of Islam to the 20th century. It will encompass four main historical periods: The early Islamic period (7th-10th centuries), the middle Islamic period (11th-15th centuries), the 16th-18th century dynasties, and the modern period. The study describes the main literary genres, themes, trends, figures, and works that emerged in Islamic communities, explores the motives and outcomes of interactions with various Eastern and Western traditions in different periods, and draws attention to the significant shifts in Islamic literature during the modern era. Available compact studies in Islamic literature predominantly deal with a specific language area or undertake thematic research. The present study, which demonstrates the historical course of the literature of Islamic communities in three widespread languages, helps to pinpoint the general trends of continuity, transformation, and interaction among these traditions. For instance, it brings out the key role Arabic literature played in defining the main poetic forms of Islamic literature, such as ghazal, qasida, mathnawi, and promoting the literary prose, adab, which were subsequently elaborated and transformed within other linguistic traditions. Again, it shows how the dissolution of the Abbasid political power impacted the revival of Persian literature, which later took the lead in establishing mystic philosophy as a major vein in general Islamic literature. Another common experience of Islamic literatures that stands out in this survey is the transformation of formal and thematic features due to the expanding Western influence and stimulus of modernization in the 19th century.
  • Yayın
    Assessing coherence and fidelity: Credibility of COVID-19 narratives
    (John Benjamins Publishing Company, 2024) Üzelgün, Mehmet Ali; Turner, Hossein; Oruç, Rahmi; Şahin, Goncagül
    Non-fictional narratives have an open-ended character that projects roles and values to those who participate in them. Narrative participation, in turn, entails narrative assessment and identification processes, through which adherence to values and positions may fail or be achieved. In the analysis of interviews with university students across Turkey, we draw on Fisher's narrative paradigm to focus on how our participants carry out assessments of narrative credibility. To elucidate narrative coherence and fidelity, we take inspiration from an argumentative-rhetorical perspective, and focus specifically on the relationship among the criteria identified in the literature on narrative assessment. Our study of interviewee evaluations of COVID-19 narratives confirms the use of the coherence criteria, calls into question the fidelity criteria, and highlights the relevance of identification as a basic process for fidelity assessments. We conclude by discussing our limitations and directions for further research.
  • Yayın
    Paralel evrenden önceki son çıkış: Sincaplı Gece’de örtülü kadın temsilleri
    (Mustafa Altuğ Yayla, 2022) Arvas, İclal Didem; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    Bu yazı Cem Akaş’ın Sincaplı Gece (2017) romanında başörtülü karakterlerin kimlik temsillerine atanan birbirinden farklı anlamları anlatı etiğine dayanarak açıklamaktadır. Başörtüsü, Türk romanlarında kadının öz imgesi ve yazarların kendi politik duruşlarını ifade ettikleri bir sembol kullanımı olan temsili arasındaki sınır olarak incelenmiştir. Buna bağlı olarak, kadın ana karakter, başı açık olmanın modern öncesi yaşam şeklini bırakmak ve modernlik idealine erişmek için bir kriter olarak gösterildiği birçok fiziksel, psikolojik ve ruhsal aşamadan geçmek zorundadır. Bununla birlikte Emine gibi düzen bozucu karakterleri yansıtmak için seferber edilen farklı anlatı stratejileri, kadın temsilinin kendisinde olan problemlerin yalnızca kronolojik ilerlemediğini, birçok dinamiğin bunu iç ayrımlara açık hâle getirdiğini göstermektedir. Bu anlamda başörtüsü, problematik bir kimlik olarak temsili kültürel cinsiyet konusunu açmıştır.
  • Yayın
    The virtuous arguer as a virtuous sequencer
    (Springer Science and Business Media B.V., 2023) Oruç, Rahmi; Sadek, Karim; Küçükural, Önder; Oruç, Rahmi; Küçükural, Önder; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    In this paper we draw on the munazara tradition to intervene in the debate on whether argument assessment should be agent- or act-based. We introduce and deploy the notion of sequencing - the ordering of the antagonist's critical moves - to make explicit an ambiguity between the agent and the act of arguing. We show that sequencing is a component of argumentation that inextricably involves the procedure as well as the agent and, therefore, its assessment cannot be adequately undertaken if either agent- or act-based norms are ignored or demoted. We present our intervention through a challenge that virtue argumentation needs to address for it to be considered an alternative to existing theories of argument assessment (Section 2). We then briefly introduce munazara and focus on its notion of sequencing to explicate the interdependence between the agent and the procedure (Section 3). Next, we address the challenge by offering an account of the virtuous arguer as a virtuous sequencer (Section 4). In conclusion, we reflect on the implications of sequencing on virtue argumentation and the norms of argumentation.
  • Yayın
    “It tempered me (like iron) a little:” Pandemic Metaphors by University Students in Turkey
    (Albanian Society for the Study of English, 2022) Aktar, Merve; Aktar, Merve; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    Is the virus a “natural” or “artificial” phenomenon? Will it “catch” you or will you “escape” its grip? Were the mandatory precautions “sacred” or did you feel “imprisoned?” These are some of the metaphoric expressions used by students in Turkey to describe the virus and their lives during the first year of the Covid 19 pandemic. From journeys of self-discovery to admissions of “feeling crippled” by the inability to exert agency, my proposed conference paper has an end to introduce and discuss the narratives of twenty-seven Gen Z’ers from across Turkey. I obtain this data from the ongoing academic research project that I am involved in, titled, “Young people's COVID-19 narratives from an argumentative perspective and normative implications.” Referencing George Lakoff and Mark Johnson’s seminal text, Metaphors We Live By, I will critically compare students’ engagement in and critique of master metaphors surrounding the virus and public aspects of the pandemic, including the traditional expressions of the virus as a “trap,” and the disputed public narrative of unity—or lack thereof— “we are all in the same boat.”
  • Yayın
    Dynamics of vaccine skepticism among Turkish youth
    (2022) Küçükural, Önder; Aktar, Merve; Şahin Kaya, Goncagül; Aktar, Merve; Küçükural, Önder; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    To receive a vaccine shot, or not to receive a vaccine shot, has become a life or death decision of sorts, and the range of alternatives contending for public attention, if not trust, pose a puzzle for individual processes of practical reasoning and argumentation. This is especially true for young people. With the goal of examining how vaccine hesitancy is articulated and dealt with in personal narratives, we conducted in-depth oral interviews (önüne) with twenty-seven fırst-year university students- enrolled in more than fıftccn universities spanning most of Turkey in 2021. Wc quickly observed that individuals' decision-making processes are directly affected by the historical strength of the public media narratives circulating among youth. Practical decisions are made depending on the argumentative plausibility of these narratives, bringing to mind Michael Bamberg’s (1997, 2020) positioning theory that suggests a three-tired analysis: story content (story), storytelling interaction (discourse), and social norms. In the Turkish context, the sharp divides and fissures on the level of social norms explain the dynamics of youth vaccine skepticism. Our paper outlines the variants of such skepticism in the midst of Covid-19 and related uncertainties.
  • Yayın
    Sequencing critical moves for ethical argumentation practice: Munāẓara and the Interdependence of procedure and agent
    (2023) Oruç, Rahmi; Oruç, Rahmi; Üzelgün, Mehmet Ali; Sadek, Karim; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    The aim of this paper is to highlight an interdependence between procedural and agential norms that undermines their neat separation when appraising argumentation. Drawing on the munāẓara tradition, we carve a space for sequencing in argumentation scholarship. Focusing on the antagonist’s sequencing of critical moves, we identify each sequence’s corresponding values of argumentation: coalescence, reliability, and efficacy. These values arise through the mediation of virtues and simultaneously underpin procedural as well as agential norms. Consequently, an ambiguity between procedure and agent becomes apparent. This ambiguity hints at the potential for a virtue theory of argumentation that draws on procedural norms.
  • Yayın
    Prof. Dr. Halil Berktay: ''Batının sömürgeciliği başka, Batıyla çıkagelen insanlık değerleri başka''
    (Sentez Bilim Araştırma Organizasyon Hizmetleri ve Ticaret Limited Şirketi, 2022) Berktay, Halil; Berktay, Halil; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Tarih Bölümü
    Doğu ve Batının hikâyesinden başlamak istiyoruz. Doğu nerede başlar, nerede biter? Batı nerede başlar, nerede biter? Dünyayı yorumlamada Doğu-Batı bölümlendirmesi ne zaman başladı ve bu ayrıştırma ne kadar gerçek? Türkiye’de yoğun olarak yaşamakta olduğumuz Doğu-Batı kutuplaşmasını, daha doğrusu kutuplaştırmasını, tarih içindeki yerine yerleştirmek lazım. Bütün bu Doğu-Batı sorunsalı, tarih içinde aslında çok yeni ve çok kısa süreli bir olay. Hepi topu son beş yüz yılın olayı Batı hızla ilerlerken Doğu ya da Avrupa-dışı toplumlar neden gecikti? Asyatik despotizm nedeniyle mi, Asya Üretim Tarzı nedeniyle mi, İslamiyet yüzünden mi? 1960’lar ve 70’lerde dikkatler daha ziyade bu nedensellik açıklaması üzerinde yoğunlaşıyordu. Günümüzdeki tartışma ise, sizin açış sorunuzun ifade ettiği gibi, çok genişledi. Aynı zamanda içerik açısından geriledi denebilir. Almak veya almamak, bizim kimliğimiz ve onların kimliği, bizim medeniyetimiz ve onların medeniyeti gibi konular etrafında dönüyor. Ve çok aşırı bir şekilde, her iki tarafı toptan mutlaklaştırma, özel olarak Batıyı toptan şeytanlaştırma gibi çok özcü bir söyleme açılıyor…
  • Yayın
    ''Türküm, doğruyum, çalışkanım'' mı acaba?
    (Siyer Vakfı, 2022) Günyüz, Melike; Alioğlu, Muhammed Ali; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    18. yüzyıldan itibaren Batı merkezli yeni dünya düzeninin gerisinde kaldığı için özellikle eğitim alanında değişikliğe gidilmesi gerektiğine inanan Osmanlı aydınları 19. Yüzyılın başında bir yandan ülke genelinde yeni Batılı modele uygun eğitim kurumlan inşa ederken bir yandan da bu eğitim modelinin nasıl bir insan tipi ortaya koyacağı konusunda endişelerini ifade etmişlerdir. Nitekim Beşiktaş Cemiyet-i İlmiyesi hamilerinden Kethüdazade Mehmet Arif Efendi (1768-1849) '“Bizim muradımız, evlad ve ahfadımıza, sanayi kabilinden ecnebi lisanı öğretmektir. Yoksa Hristiyanlık töreleri değil. İlmihal okutmadan yabancı dil okutulursa o çocuk kendi milletinden çıkar, okuduğu lisanın kavminden olur. ” (Sakaoğlu, 63-65) diyerek Batı tipi eğitim alan gençlerin nasıl bir zihniyete sahip olacağı konusundaki endişelerini ifade eder. Aslında bu hâlen muhafazakâr anlayış açısından geçerliliğini koruyan bir endişedir. Bu sebeple sürekli olarak Batı'nın sadece teknolojisini almak vurgusu yapılır. Bu dönemde başta Sırp ve Rum olmak üzere Osmanlı tebaasındaki gençler Avrupa'nın farklı merkezlerinde eğitim alırken ve Osmanlı sınırları içinde misyoner okulları açılırken Müslüman Türk çocuklarının nasıl bir eğitim alacağı sürekli tartışılan bir konu olmuştur...
  • Yayın
    The failed asabiyya and cultural suicide in Michel Houellebecq's submission [extended abstract]
    (İlmi Etüdler Derneği, 2021) Haliloğlu, Nagihan; Haliloğlu, Nagihan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    Since 1994, contemporary French novelist Michel Houellebecq has been offering projections for the future where the European culture and way of life come to an end. The aim of this article is to analyze his 2015 novel Submission using concepts developed by Ibn Khaldun and to show what kind of a political project Houellebecq’s novel serves. Europe, or the Occident as Houellebecq likes to put it, as described in his novels is always being threatened by barbarians at the gates, and these barbarians almost always come from the Mediterranean. With refugee crises, Europe has indeed become wary of Mediterranean passages, and Houellebecq describes how the sea has become an uncontrollable border. Houellebecq’s novels always invite us to question the borders of the Mediterranean. This article studies the novels of a French author who claims the Greeks and the Romans as his heritage through the work of Ibn Khaldun, another author of Mediterranean heritage this time from Andalusia. In this sense, studying Houellebecq with Ibn Khaldun contributes to the discipline of provincializing Europe.
  • Yayın
    Parsing a neighborhood palimpsest: The case of Balat
    (Indiana University Press, 2022) Haliloğlu, Nagihan; Haliloğlu, Nagihan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    This paper explores how layers of history can be parsed in a neighborhood through narrative analysis, using Balat, an old quarter of Istanbul, as a case study. The study tests the relevance of several methodologies and concepts, including palimpsest, chronotope and heterotopia, to see whether local, Constantinopolitan iterations of these ways of reading can be marshalled instead. To that end, it has recourse to Ahmet Hamdi Tanpınar's extensive writing on Istanbul to expand on concepts such as terkip, macera and buhran. These concepts are traced backwards and forwards in time to see how they apply to different writers' work on Istanbul/Constantinople through the ages, such as Odo of Deuil, Evliya Çelebi, John Ash and Orhan Pamuk. This comparative exercise reveals an affective bond between the writers, one that favors imperial melancholia and nostalgia. The contemporary nostalgia/melancholia affect is then shown to be either savored or shunned by Istanbulites and visitors, as they make use of this poetics of the past as cultural capital, they may invest in for use on social media today.
  • Yayın
    [Book Review]: "Modernism, Empire, World Literature"
    (Oxford University Press, 2022) Haliloğlu, Nagihan; Haliloğlu, Nagihan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    Readers approaching a book entitled Modernism, Empire, World Literature will have their own understanding of what ‘modernism’ and ‘world’ mean in relation to ‘literature’. A quick look at the book’s contents page reveals that for Joe Cleary, the world is comprised of England, Ireland, and the USA, with the Caribbean thrown in to round up the ‘empire’. The volume is divided into chapters that offer what seem, at least to this reader, to be separate and well-informed expositions of works of literature such as The Golden Bowl (1904), The Waste Land (1922), Ulysses (1922), The Great Gatsby (1925), and Long Day’s Journey into the Night (1956), with Omeros (1990) providing the imperial coda at the end. ‘Empire’, as described in the book, is a burden that England has relinquished to the USA, a crown that sits uneasily on the usurper’s head. Modernism, Empire, World Literature operates on the centre–periphery binary...
  • Yayın
    Ling Ma’nın Kopuş romanı örneğinde bir ‘Erken Uyarı Sistemi’ olarak kadın yazını
    (Monograf, 2022) Haliloğlu, Nagihan; Haliloğlu, Nagihan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    Bu makale, Ling Ma’nın 2018 tarihli romanı Severance’ın spekülatif kurgu çerçevesinde güncel kimlik ve anlatı meselelerini nasıl ele aldığını incelemektedir. Roman paralel bir geçmiş tahayyülüyle, 2011 senesinde New York’ta yaşanan bir pandemide şehrin son günlerini gözlemleyen ve fotoğraflayarak arşivleyen göçmen bir kadının deneyimlerini merkeze alır. Romandaki pandemi, Shen Ateşi, Covid-19’a çok benzemektedir ve şehirli göçmen kadın için şehrin kendini ‘belli ettiği’ bir kriz anı yaratır. Çin göçmeni kahramanımız Candace’tan şehirdeki pek çok ‘sağlıklı’ insanın daha hastalığa yakalanmadan Shen Ateşi semptomlarını taşıdığını öğreniriz. Bu semptomların en önemlisi hastanın aynı hareketi üst üste tekrar etmesidir. Hayatı tekrardan oluşan şehirliler için ‘sağlıklı’ ve ‘hasta’ kategorileri daha pandemi New York’a gelmeden birbirine karışmıştır. Ma romanıyla kadınların bu makalenin ‘erken uyarı sistemi’ olarak adlandırdığı yetilerine dikkat çeker. Fakat roman hakkında fazla konuşulmaması ve romandaki karakterin deneyimlerinin göz ardı edilmesi bize bu sistemin bir müddet daha dikkate alınmayacağının haberini vermektedir.
  • Yayın
    Uses, motives, functions, and virtues of silence in argumentation in light of Jadal and Adab al-Bahth wa al-Munazarah
    (University of Malaya, 2021) Taiai, Maria; Oruç, Rahmi; Oruç, Rahmi; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    Munazarah procedure determines who has the right to speak and who should remain silent until his turn comes. In fact, proper argumentation requires each party to remain silent where the right to speak is not theirs. However, the argumentation process in practice does not always follow the ideal rules of behaviour. One such instance is verbal aggressiveness, which often leads to anger and rapid information exchange with the offender. Such verbal exchange is generally characterized by an increase in volume and speed of speech, which usually lay the ground for a quarrel. The transition from healthy argumentation to quarrel is problematic because it changes the priorities of the parties involved in the verbal exchange from disclosing the truth to attacking the opponent. Then, the arguers are faced with the following question: What should I do when argumentation seems to be shifting to quarrel? Should I speak, or should I remain silent? The study argues the use of silence as an argumentation strategy prevents healthy argumentation from turning into a quarrel and enables discussants to conduct an ideal argumentation based on ethical standards. It does this in light of the disciplines of Jadal and Adab al-Bahth wa al-Munazarah. The study first explains how muna.arah procedure determines who has the right to speak and who should remain silent. Second, it discusses three argumentative moves in response to which silence might work better as an argumentative strategy. After that, it explores the intricate relationship between silence and tawfiq (divine aid). Finally, it investigates the relationship between silence - as a response to verbal aggressiveness - and the virtue of hilm (judiciousness).
  • Yayın
    Michel Houellebecq’in Teslimiyet romanında asabiyet bozumu ve kültürel intihar
    (İlmi Etüdler Derneği, 2021) Haliloğlu, Nagihan; Haliloğlu, Nagihan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    Bu makale; İbn Haldun’un asabiyet, mülk ve hanedan kavramlarını tahlil birimleri olarak kullanıp Michel Houellebecq‘in Teslimiyet romanındaki karşılıklarını tespit etmektedir. Makalenin amacı; Müslüman Akdenizli bir düşünürün kullandığı kavramların günümüzde beyaz Akdenizli bir yazarın romanlarında ne kadar geçerli olduğunu inceleyip Beyaz Avrupa‘yı taşralaştırırken bir yandan da sürekliliklere dikkat çekmektir. Bu bakımdan kullanılan yöntem, karşılaştırmalı edebiyat olarak nitelendirilebilir. Makale, İbn Haldun’un asabiyet, mülk, hanedan kavramlarını merkeze almakla beraber Kuzey Avrupa’nın taşralaştırılmasını Dipesh Chakrabarty, Akdeniz’deki alışverişleri de Fernand Braudel’in kavramsal desteğiyle inceler. Houellebecq yazınının tümünde Akdeniz’i yabancı unsurların giriş yaptığı tekinsiz bir sınır olarak kurgular. Teslimiyet’te Akdeniz’den gelen yabancı unsur Müslümandır ve Müslüman bir aday Fransa’da devlet başkanı olur. Romanın anlatıcısı François Fransa’nın bu ‘çöküş’ünü ve kültürel intiharını beyaz sınıflar arasındaki dayanışma eksikliğine, beyazların Mağripli göçmenlerin kültürünü benimsemedeki gönüllülüklerine bağlar ve başa geçecek Mağrip kökenlilerin yakında beyaz Fransızların düştüğü aynı hatalara düşeceğinin sinyallerinden bahseder. Houellebecq’in anlatıcı üzerinden okurla paylaştığı tüm bu gözlemler İbn Haldun’un Mukaddime’sindeki döngüsel sosyal hareketlerin devinimleriyle örtüşmektedir.
  • Yayın
    Halide Edib Hampstead’de: İngilizlerin işgalci ve ev sahibi olarak temsili
    (İstanbul Üniversitesi, 2019) Haliloğlu, Nagihan; Haliloğlu, Nagihan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    Bu makale Halide Edib [Adıvar]’ın (1884-1964) İngiltere ile olan ilişkisini yazılarındaki ev sahibi, misafir ve işgalci kavramları üzerinden inceleyecektir. Halide Edib’in İngiltere ile olan ilişkisinde bu kavramların hem tarihi hem de söylemsel karşılıkları vardır. Bu kavramların söylemsel manalarına Haswell ve Haswell’in geliştirdiği misafirperverlik ve yazarlık çerçevesinden bakılacaktır. Haswell ve Haswell bu çerçeveyi sömürge ilişkileri üzerinden inşa etmiş olsa da, tespitlerini sömürge ilişkisi olmayan durumlarda da gözlemlemek mümkündür. İngiliz ordusunun İstanbul işgaline tanıklık etmiş, yazılarında Hindistan’a dair örnekler veren Halide Edib’in eserlerindeki İngiliz figürü genel edebiyat tarihinden tanıdığımız sömürgeci figürüyle örtüşmektedir. Yazarın en sevimsiz İngiliz karakteri olan Ateşten Gömlek’teki gazeteci Mr. Cook sömürgeci zihniyetini temsil eder. Halide Edib’in kahramanı Ayşe de okuyucuya bu sömürgeci söyleme nasıl karşılık verilmesi gerektiğini gösterir. Halide Edib böylelikle bir çeşit “metin ile karşılık verme” formülü geliştirmiş olur. Yazarın bu formülü elbette kendi ev sahibi, misafir, işgalci anlayışı ve yine kendi enternasyonalizm ve milliyetçilik anlayışı etrafında gelişir. Kariyerinin bir döneminde İngiltere’de sürgün hayatı geçirmek zorunda Halide Edib’in hayatındaki işgalci figürüne misafir olması bu kategorileri tekrar tekrar gözden geçirmesine sebep olur. İngiltere’deyken işgal anılarını İngilizce kaleme alan Halide Edib Türkiye’ye döndüğünde bu sefer İngilizleri Türklere anlatma görevini üstlenir. Bir İngiliz Edebiyatı okuyucusu ve Türk Edebiyatı yazarı olarak Halide Edib Haswell ve Haswell’in geliştirdiği ev sahibi-yazar ve misafir-okuyucu kategorilerini ters yüz eder.
  • Yayın
    [Book Review]: "E. Khayyat, Istanbul 1940 and Global Modernity: The World According to Auerbach, Tanpinar, and Edib"
    (İlmi Etüdler Derneği, 2020) Haliloğlu, Nagihan; Haliloğlu, Nagihan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    [No Abstract Available]
  • Yayın
    Reading the elements of the romantic psyche in Percy Shelley’s The Witch of Atlas
    (North American Society for the Study of Romanticism (NASSR), 2019) Aktar, Merve; Aktar, Merve; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    Imagination, as in Coleridge’s mystical-philosophical “eternal act of creation in the infinite I AM” 1 , is a primary element of Romantic poetry, whose material substance is, I claim, the Spenserian romance form. They combine to form a composite, the Romantic psyche, that I close read in Percy Shelley’s The Witch of Atlas. This choice rests on Shelley’s representative position among his peers for having written the most fanciful poem that methodologizes this “esemplastic” 2 element. The titular Witch and her creation, the Hermaphrodite, allude to the story of False Florimell’s creation in Book III of The Faery Queene; yet, Shelley literalizes the metaphor of the “Imagination … (as) heady romance--an inspiring force, a dangerous seduction,” 3 but provocatively overturns its negative connotations. I read the Witch as spirit and the Hermaphrodite as her imagination, through which “She did unite [friends torn apart] again with visions clear/Of deep affection and of truth sincere” (LXXVII, 663-4). I illustrate how the “dilation” 4 of the romance mode of the poem, that contains no forward thrust and no conclusion, supports Shelley’s conceptualization of the Romantic psyche as made of the elements that in a very Blakean sense “unite again with visions clear” the hitherto fragmentary, conflicting meanings available through reason. Patricia Parker’s concept principally guides my close reading, and the leads me, and, I hope my listeners, to trace how the frustrations of “unawakened eyes” (XL, 361-68) is essential to the recovery of lost vision— the totality of experience.
  • Yayın
    Colonial and orientalist tropes in travel-writing
    (IIIT Georgia Winter School, 2019) Haliloğlu, Nagihan; Haliloğlu, Nagihan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    This study examines the relation between travel writing and postcolonialism. In order to dothis it first looks at the history of travel literature, by doing a close reading of selectedpassages from travel literature, and link the history to contemporary practices. The closereading will focus on whether one can hear local voices in the accounts of the travel writers,taking Gayatri Spivak’s question ‘Can the Subaltern Speak’ as its focus. A related question iswhether the subaltern can travel. Spivak reminds us to focus on the production of knowledge,archive, dissemination of knowledge and access to sources concerning knowledge of a space.The relationship between the privileged traveller and disprivileged/dispossesed native iscrucial and in that sense, this relationship is not necessarily between a European and thenative- people living in the same country may equally exoticize one another. The experienceof travel and writing of travel is shaped by race, class and gender at all periods of time.
  • Yayın
    Fransız Edebiyat’ını İbn Haldun’la okumak
    (İstanbul Üniversitesi Farabi Avrasya Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (FAMER), 2019) Haliloğlu, Nagihan; Haliloğlu, Nagihan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    Bu makale İbn Haldun’un asabiyet, mülk ve hanedan kavramlarını tahlil birimleri olarak kullanıp Michel Houellebecq'in Teslimiyet romanındaki karşılıklarını tespit etmektedir. Makalenin yöntemi böylelikle Müslüman Akdenizli bir düşünürün kullandığı kavramların günümüzde yazan beyaz Akdenizli bir yazarın romanlarında ne kadar geçerli olduğunu tespit edip, bir yandan Beyaz Avrupa'yı taşralaştırırken bir yandan da sürekliliklere dikkat çeker. Bu bakımdan kullanılan yöntem karşılaştırmalı edebiyat olarak da nitelendirilebilir. Makale İbn Haldun'un asabiyet, mülk, hanedan kavramlarını merkeze koymakla beraber Kuzey Avrupa'nın taşralaştırılmasını Dipesh Chakrabarty, Akdeniz'deki alışverişleri de Fernand Braudel'in kavramsal desteğiyle inceler. Houellebecq yazınının tümünde Akdeniz’I yabancı unsurların giriş yaptığı tekinsiz bir sınır olarak kurgular. Teslimiyet’te de Akdeniz’den gelen yabancı unsur Müslümanlardır ve Müslüman bir aday Fransa’da devlet başkanı olur. Romanın anlatıcısı François Fransa’nın bu ‘çöküş’ünün ve kültürel intiharının beyaz sınıflar arasındaki dayanışma eksikliğine, beyazların Mağripli göçmenlerin kültürünü benimsemedeki gönüllülüklerine bağlar ve başa geçecek Mağrip kökenlilerin yakında beyaz Fransızların düştüğü aynı hatalara düşeceğinin sinyallerinden bahseder. Houellebecq’in anlatıcı üzerinden okurla paylaştığı tüm bu gözlemler Ibn Haldun’un Mukaddime’sindeki döngüsel sosyal hareketlerin devinimleriyle örtüşmektedir.