Hukuki altyapının geliştirilmesi

Tarih

2019

Yazarlar

Yeşilırmak, Ali

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

TC Cumhurbaşkanlığı Finans Ofisi Başkanlığı

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
Hukuk Fakültesi, Hukuk Bölümü
İbn Haldun Üniversitesi Hukuk Fakültesi, hukuk ve adalet bilincinin toplumda yaygınlaşmasına hizmet edebilecek, ulusal ve uluslararası hukuk alanında yaşanan gelişmeleri yorumlayıp değerlendirebilecek, fikrî bağımsızlığa sahip, çokdilli, küresel rekabet ortamında başarı sağlayabilecek ve Türkiye'yi uluslararası alanda temsil edebilecek hukukçular yetiştirmeyi hedeflemektedir.

Dergi sayısı

Özet

Çalıştay’da Finans Merkezinin başarısı hukuki altyapıda yapılması gereken değişiklikler tartışılmıştır. Sunumumda şu hususlar özetle tavsiye edilmiştir: Finans Merkezi’nin daha etkin çalışması için yatırım ortamının iyileştirilmesi ve bu konuda daimi bir çaba içinde olunması gerekir. 1. İstanbul Tahkim Merkezinin (“ISTAC”) yatırım ortamının iyileştirilmesi ve desteklenmesinde en önemli kurumlardan biridir. Bu kurumun paydaşlarının tekrar değerlendirilmesi faydalı olacaktır. Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu, İşçi ve İşveren Federasyonlarının paydaş olmasına örneğin gerek olmamalı. Daha fazla paydaş katılımı ile kurumun daha fazla kullanıcıya ulaşımı sağlanabilir. Örneğin ana ticaret odalarından (İTO vb gibi) paydaş alınması faydalı olacaktır. 2. ISTAC’ın ve diğer tahkim kurumlarının daha etkin olarak arabuluculuk faaliyetlerinde bulunmalarına imkan tanınmalıdır. Örneğin arabuluculuğa gitme zorunluluğu olan hallerde akredite olmuş kurumlar nezdinde yapılan arabuluculuk faaliyeti için de dava şartı olarak kabul edilmelidir. 3. Sermaye piyasası açısından da uyuşmazlık çözüm mekanizmalarının tahkim ve arabuluculuk kullanılmak yoluyla daha etkin hale getirilmesi yerinde olacaktır. Bu ya sigorta uyuşmazlıklarında olduğu gibi zorunlu tahkim ile ya da ISTAC ile işbirliği yapılmak suretiyle gerçekleştirilebilir. 4. Milletlerarası Tahkim Kanunu ve Hukuk Muhakemeler, Kanunu’nun tahkim hükümleri elden geçirilip tahkim alanındaki yeni gelişmeler ilave edilmeli eksiklikler giderilmelidir. Bu alanda mahkeme yardım ve denetimi ile iptal davaları için istinaf seviyesinde tek bir mahkeme (hatta daire) belirlenmelidir. 5. Yabancı Hakem Kararlarının Tanınması ve Tenfizine ilişkin New York Sözleşmesi kapsamında yabancı hakem kararlarının tanınması ve tenfizinde birbiri ile çelişen kararların önüne geçmek için Sözleşme kapsamında tüm işler için Yargıtay seviyesinde tek bir mahkeme (hatta tek bir daire) belirlenmelidir. Sözleşme kapsamında tanıma ve tenfizi kolaylaştırıcı düzenlemeler örneğin damga ve harç vergilerinin maktu olarak alınması sağlanmalıdır. 6. Yatırım Uyuşmazlıklarının Çözümüne ilişkin Uluslararası Sözleşme (International Convention for Settlement of Investment Disputes) Sözleşmesi altında tanıma ve tenfiz için tek bir mahkemenin belirlenmesi ve ICSID Sekreteryasına bu durumun bildirilmesi. Bu mahkemenin ICSID konusunda eğitimi. 7. Genelge ile ISTAC’a uyuşmazlık yönlendirilmesi yurt dışında aleyhimize kullanılmakta sanki yabancı yatırımcılar ISTAC’a yönlendiriliyor propagandası yapılıyor. Gizli bir emir ile bu yapılabilir.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

ISTAC, Tahkim, İstanbul Tahkim Merkezi

Kaynak

İstanbul Finans Merkezi Çalıştayı

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Yeşilırmak, A. (2019). Hukuki altyapının geliştirilmesi. İstanbul Finans Merkezi Çalıştayı, İstanbul, 11 Haziran 2019.