Kaya, Saliha Merve

Yükleniyor...
Profil fotoğrafı
E-posta Adresi ORCID Profili YÖK Araştırmacı Profili TR-Dizin Profili SOBİAD Profili Web Sitesi

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
Hukuk Fakültesi, Hukuk Bölümü
İbn Haldun Üniversitesi Hukuk Fakültesi, hukuk ve adalet bilincinin toplumda yaygınlaşmasına hizmet edebilecek, ulusal ve uluslararası hukuk alanında yaşanan gelişmeleri yorumlayıp değerlendirebilecek, fikrî bağımsızlığa sahip, çokdilli, küresel rekabet ortamında başarı sağlayabilecek ve Türkiye'yi uluslararası alanda temsil edebilecek hukukçular yetiştirmeyi hedeflemektedir.

Adı Soyadı

Saliha Merve Kaya

İlgi Alanları

Ceza Hukuku, Ceza Muhakemesi Hukuku, Çocuk Ceza Hukuku

Kurumdaki Durumu

Aktif Personel

Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 3 / 3
  • Yayın
    Yükseköğreti̇m kurumlarında uygulanan başörtüsü yasağı: Hukuki̇ süreç ve mevcut durum
    (Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesi, 2024) Göçgün, Muhammed; Kaya, Saliha Merve; Hukuk Fakültesi, Hukuk Bölümü
    Ülkemizde diğer kamu kurumlarında olduğu gibi yükseköğretim kurumlarında da uzun yıllar devam eden başörtüsü yasağı, Yükseköğretim Kurulunun ya da ilgili yükseköğretim kurumunun tesis ettiği idari işlemlerle uygulanabilmiştir. Bununla birlikte yasal bir dayanağı bulunmayan söz konusu yasağa yüksek yargı organlarının verdiği kararlarla da hukuki meşruiyet kazandırılmaya çalışılmıştır. Nitekim yükseköğretim kurumlarındaki öğrencilerin temel hak ve özgürlüklerinin Anayasa’daki açık düzenlemelere rağmen ihlali anlamına gelen başörtüsü yasağı uygulaması, herhangi bir yasal değişikliğe gerek duyulmadan hukuk devleti ilkesi doğrultusunda hareket eden kamu görevlilerinin tasarruflarıyla son bulmuştur. Anayasa Mahkemesi ise benimsemiş olduğu çoğulcu laiklik ilkesi doğrultusunda verdiği bireysel başvuru kararlarında başörtüsü yasağının; din özgürlüğünün, eğitim hakkının ve ayrımcılık yasağının ihlali anlamına geldiği yönünde hukuki gerekçeler ortaya koymuştur. Anayasa Mahkemesinin söz konusu içtihatlarından uzun bir süre geçtikten sonra Aralık 2022’de, yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören başörtülü öğrencileri de kapsayacak şekilde tüm başörtülü kadınların temel hak ve özgürlüklerinin anayasal düzeyde güvence altına alınmasını amaçlayan Anayasa değişikliği teklifi Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Başkanlığına sunulmuştur. Başörtüsü sorunun Anayasa değişikliği yapılarak çözülmesi durumunda; hukuki bir dayanağı bulunmamasına rağmen ülkemizde çok uzun bir süre fiilen uygulanmış olan yükseköğretim kurumlarındaki başörtüsü yasağının yeniden uygulanma ihtimali, daha somut ve kesin bir anayasal engelle karşılaşmış olacaktır.
  • Yayın
    Uygulamada çocuk yargılaması
    (İstanbul Şehir Üniversitesi, 2017) Kaya, Saliha Merve; Kaya, Saliha Merve
    Çalışmamızda suça sürüklenen çocukların haklarının korunması, esenliklerinin sağlanması ve yüksek yararına uygun kararların verilmesinde çocuk adalet sisteminin etkinliği araştırılmıştır. Doktrindeki kaynaklardan yararlanmanın yanında İstanbul Anadolu Adliyesi Çocuk Mahkemelerinde yüz dava dosyası incelenmiştir. Böylece, teori ve pratik birlikte ele alınmış olup, çocuğun yüksek yararı ve adil yargılanma hakkını etkileyen hususlar üzerinde durulmuştur. Ayrıca, İstanbul Anadolu Adliyesinde görevli tüm Çocuk Mahkemesi hakimleri, çocuk savcısı, sosyal çalışma görevlileri, çocuk polisi, avukatlar ile görüşülmüş ve çalışmada değerli görüşlerine yer verilmiştir. Sosyal İnceleme Raporları, çocuklara verilen tedbirler çalışmamızda yer verdiğimiz diğer başlıklardır. Çalışmamızın sonunda Türk hukuk sisteminin suça sürüklenen çocukların haklarını etkileyen hususlar tespit edilmiş ve eksikliklere ilişkin önerilerde bulunulmuştur.
  • Yayın
    Suça sürüklenen çocuklara uygulanan eğitim tedbiri
    (İstanbul Şehir Üniversitesi, 2019) Kaya, Saliha Merve; Abonoz, Buket; Kaya, Saliha Merve; Hukuk Fakültesi, Hukuk Bölümü
    Bu çalışmada, 2005-2018 yılları arasında İstanbul Adliyesi 4. Çocuk Ceza Mahkemesi’nde eğitim tedbirine hükmedilen dosyalar değerlendirilmiştir. Değerlendirilen dosyalar, 12-15 ve 15-18 yaş grubunda çocuklara verilen güvelik tedbiri niteliğindeki eğitim tedbirli dosyalardır. Çalışmada UYAP sistemi üzerinden iki aşamalı bir tarama yapılmıştır: İlk aşamada, mahkemenin UYAP sistemi kullanılarak “Suç Bazlı Karar Türü” bölümünde “Mahkûmiyet” hükmü verilen dosyalar arasından “Tedbir” ceza türü sekmesinde yer alan “Eğitim” tedbiri taranmıştır. Mahkûmiyet ile birlikte verilen güvenlik tedbiri, 2005 yılında bir (1), 2006 yılında üç (3), 2007 yılında iki (2), 2008-2018 yılları arasında ise sıfırdır. 2005-2018 yılları arasında toplamda altı (6) dosya tespit edilmiştir. İkinci aşamada, 2005- 2018 yılları arasında “Suç Bazlı Karar Türü” bölümünden “Ceza Verilmesine Yer Olmadığı Kararı” verilen dosyalar taranmıştır. Böylece kusur yeteneği olmadığı için mahkûmiyet hükmü kurulamayan suça sürüklenen çocuklar hakkında verilen eğitim tedbirli dosyalar tespit edilmiştir. 2006 yılında yedi, 2009 yılında bir (1), 2011 yılında bir (1), 2015 yılında bir (1), 2016 yılında bir (1), 2017 yılında bir (1) olmak üzere toplamda on iki (12) dosya saptanmıştır. Diğer yıllarda ise mahkeme herhangi bir dosyada eğitim tedbirine hükmetmemiştir. Bununla birlikte, aynı tarama, danışmanlık, bakım, sağlık ve barınma tedbiri için de yapılarak tedbirlerin kendi aralarında mukayesesi sağlanmıştır. 2005-2018 yılları arasında otuz bir (31) dosyada güvenlik tedbiri niteliğinde danışmanlık, bakım, sağlık, barınma ve eğitim tedbiri verilirken; bu dosyaların on sekizinde (18) eğitim tedbirine hükmedildiği görülmektedir. Tespit edilen on sekiz (18) dosya arşivden çıkarılarak ayrıntılı olarak incelenmiştir. Eğitim tedbirine hükmedilen çocukların bir kısmı hiç eğitim almamışken; kayda değer bir çoğunluğu ilkokul eğitimini yarıda bırakmıştır. Hakkında eğitim tedbiri verilmesine rağmen çeşitli sebeplerden tedbirin infaz edilemediği çocuk sayısı da oldukça fazladır. Araştırmada bu çocukların tedbir kararına hükmedilen çocuklar içindeki oranı ve tedbirin uygulanamama sebepleri ortaya koyulmaktadır. Çalışmada bulguların uygulama ve bilimsel araştırmalar açısından doğurduğu sonuçlar tartışılarak, eğitim tedbirinin uygulanma sürecinin daha iyi yönetilebilmesi için önerilerde bulunulmaktadır.