Ahmad, Irfan

Yükleniyor...
Profil fotoğrafı
E-posta Adresi ORCID Profili WoS Profili Scopus Profili YÖK Araştırmacı Profili Google Akademik Profili TR-Dizin Profili SOBİAD Profili Web Sitesi

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
Sosyoloji Bölümü, bireysel ve toplumsal düzeyde fikrî bağımsızlığı kazandırmaya yönelik yeni bir epistemolojik, ontolojik ve metodolojik zemin inşa etmek amacıyla mevcut düşünce sistemlerini derin ve kapsamlı bir şekilde tahlil etmeyi hedeflemektedir. Bölüm, eleştirel bir yaklaşım içerisinde olan, tarihsel birikimden faydalanan, zamanın ruhunu iyi okuyup ona göre stratejiler üreten, yeni düşünce, yöntem ve kavramlara açık, disiplinlerarası bir perspektife sahip öğrenciler yetiştirmeyi kendisine amaç edinmiştir.
Organizasyon Birimi
Medeniyetler İttifakı Enstitüsü, Medeniyet Araştırmaları Ana Bilim Dalı
Enstitü, “Medeniyet Araştırmaları” alanını haddizatında müstakil bir araştırma sahası olarak ihdas etmeyi hedeflemektedir. Bu çerçevede Medeniyet Araştırmaları alanının kendi çözümleme düzlemlerini tarif etmek ve alanı yönlendirecek ontolojik, epistemolojik ve metodolojik yaklaşımları teklif etmek için çalışmaktadır. Medeniyet Araştırmaları, mevcut disiplinlerin yaklaşımlarının çözümlemekte yetersiz kaldığı, yerel veya dünya ölçeğinde, insanlığın karşılaştığı farklı meseleleri anlamaya yönelik, çok disiplinli ve alternatif bakışlara imkan veren bir yaklaşım sunmayı amaçlamaktadır.

Adı Soyadı

Irfan Ahmad

İlgi Alanları

Anthropology, Religion, Politics, Islam, Modernity

Kurumdaki Durumu

Aktif Personel

Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 6 / 6
  • Yayın
    The oeuvre of Peter van der Veer
    (Palgrave Macmillan, 2022) Ahmad, Irfan; Ahmad, Irfan; Ahmad, Irfan; Kang, Jie; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    This chapter critically evaluates the corpus of writings by Peter van der Veer, a Dutch anthropologist described by Dipesh Chakrabarty as ‘one of the foremost scholars in comparative studies of religion, nationalism, and urban life in Asia’. Divided into three parts, in part one I dwell on van der Veer’s work from 1985 to 1994, discussing his contributions to the study of Hinduism, orientalism and nationalism. In part two, I analyse his works during the second phase, that is, from 1995 to the present. Though diverse, I have arranged the analysis of these works under the overarching category of comparison. The final brief section identifies the style and mode of van der Veer’s interventions, the sine qua non of which I call, after Nietzsche, ‘theorization with a hammer’. In the conclusion, I highlight themes and questions that van der Veer’s works do not squarely address but that gainfully work as analytical enablers of future research.
  • Yayın
    Nationalism and knowledge: Othering and the disciplin(e)ing of anthropology in India
    (Routledge, 2023) Ahmad, Irfan; Ahmad, Irfan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    This essay is about how Indian anthropology-sociology has historically theorized Islam and Muslims. In it, I demonstrate how anthropologists’ discourse on Islam and the majoritarian Hindu discourse on nation–Muslims being its constitutive other–dovetail into each other. Three main catalogues through which anthropology has dealt with Muslims are: silence, alienness and erasure. Against anthropology’s self-perception as the most reflexive discipline, I argue how Indian anthropology has been intertwined with nation-state as both an ideology and a set of practices. I also identify connections between symbolic violence of anthropology-sociology manifest in the othering of Islam and anti-Muslim political violence in postcolonial India. Discussing influential texts, schools of thoughts, departments, individuals, institutions, professional association in a framework that comparatively alludes to the ‘anomaly’ of Jews vis-à-vis German anthropology, this essay also charts out a different genealogy of anthropology in India, one that remains hushed in the regnant accounts. In so doing, it maps the discipline’s trajectory from its moment of formation to the present. One key aim of the essay is to unveil the theory behind methodological nationalism to discuss the (im)possibility of writing an alternative anthropology-sociology of India.
  • Yayın
    Kavga kavramları, dini aşırılık ve şiddet: Hindu milliyetçiliği ve Hint demokrasisi üzerine düşünceler
    (15 Temmuz Derneği, 2023) Ahmad, Irfan; Ahmad, Irfan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    atışma/kavga kavramları ve bu kavramların milliyetçilik ve demokrasi ile ilişkisi akademik araştırmaların merkezinde yeterince yer almamaktadır. Oysa milliyetçilik, demokratik olmayan ülkelerde olduğu kadar demokratik ülkelerde de yaygın olan çatışma/kavga kavramlarının hem gereği hem de sonucu olmuştur ve olmaya devam edecektir. Bu makalede, milliyetçilik kavramı ile ayrı düşünülemeyecek çatışma/ kavga kavramları Hindistan örneği üzerinden incelenmektedir. Bu bağlamda, Hindu/Hint milliyetçiliğinin merkezinde İslam’ın ve Müslümanların olduğu gösterilmektedir. Bu çerçevede, çatışma/kavga kavramının ne olduğu kısaca tartışılmakta ve Avrupa siyasetinde etkin olan “Eurabia” kavramına kısaca değinerektir. Ardından, Hindistan’da İslam’ı ve Müslümanları hedef alan çatışma/kavga kavramlarının işleyişini göstermek için İslam ve Müslümanlarla ilgili çatışma/kavga kavramlarının nasıl işlediği gösterilmektedir. Bu amaçla dört çatışma/kavga kavramına odaklanılmıştır: Aşk-Cihadı/Korona-Cihadı, Sahte-laiklik ve Yatıştırma, Hindu Taliban ve İnek İnfazcısı...
  • Yayın
    Recognizing Hindu orientalism
    (Routledge, 2023) Ahmad, Irfan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    This essay proposes Hindu Orientalism as a central category of analysis across disciplines. It begins by demonstrating how the claim to decolonize India is in fact (re/neo)colonial in many ways as it recasts Western Orientalism in the catalogue of Hindu Orientalism to shape India as well as the world. To this end, it critically engages with Hallaq’s (2018) Restating Orientalism. The first part of the essay identifies three important theses in Hallaq’s text. In part two, it examines the third thesis to mark its comparative contraction, namely, the non-treatment of Sheldon Pollock’s contention about an indigenous form of Orientalism in the premodern Sanskrit culture. Contra Hallaq, the essay, then, proceeds to propose what it calls Hindu Orientalism–a practice analogous to Hallaq’s description of Israeli Orientalism. It takes the cases of Dalits, tribes and Muslims to illustrate the working of Hindu Orientalism. An important aim of the essay is to stress that contemporary Indian religious-cultural politics is predicated on a deep, long knowledge-power configuration the significance of which is not recognized yet. It concludes by highlighting the role of anthropology in de-colonizing knowledge–a concern important to Hallaq as well as to Said both of whom, however, often viewed anthropology unfavourably.
  • Yayın
    Introduction: Imagining alternatives to globalization of the Nation form
    (Palgrave Macmillan, 2022) Ahmad, Irfan; Kang, Jie; Ahmad, Irfan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    This chapter makes a set of three interconnected arguments. The first argument, which critically binds the volume together, is that rather than seeing contemporary politics in terms of globalization eroding the nation state or its persistence regardless of globalization, what characterizes the world is the globalization of the nation form. Second, by showing nationalism’s relationship with violence it underlines the need to interrogate the efficacy and morality of the nation state as a form of polis. Third, in dialogue with Arjun Appadurai’s productive criticism of nationalism, it makes the contention that instead of being informed exclusively by the present and the diaspora (as in Appadurai’s writings), imaginings of a postnational world should equally account for the pre- and anti-national forms of thoughts prior to the World War II. To this end, it discusses Muhammad Iqbal (d. 1938), poet-philosopher of undivided India, and Hasan al-Banna (d. 1949), activist-reformer and founder of Egypt’s Muslim Brotherhood. The second and third arguments thus outline arenas for future decolonial anthropological and other works on nationalism and culture more generally. With a description of the volume’s manifold theoretical and methodological distinctions, the chapter concludes with an outline of chapters ahead.
  • Yayın
    Muslim bare life in contemporary India
    (Palgrave Macmillan, 2022) Ahmad, Irfan; van der Veer, Peter; Ahmad, Irfan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    Today Hindutva has become hegemonic to the extent that Muslims not only have to fear for their way of life but also for their own bare lives. The election of Narendra Modi as prime minister is a sign of the changes that have occurred from the Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS)-led Hindutva campaigns of the 1980s to the firm grip on government by the BJP-RSS today. Analyses of ‘the success of India’s democracy’ (Kohli, The Success of India’s Democracy. Cambridge: Cambridge University Press, 2001; Banerjee, Why India Votes. New Delhi: Routledge, 2014) never seem to take fully into account the importance of religion and religious divisions. This chapter attempts to address the consequences of the rise to power of Hindu civilizational nationalism.