Şentürk, Recep

Yükleniyor...
Profil fotoğrafı
E-posta Adresi ORCID Profili WoS Profili Scopus Profili YÖK Araştırmacı Profili Google Akademik Profili SOBİAD Profili Web Sitesi

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
Sosyoloji Bölümü, bireysel ve toplumsal düzeyde fikrî bağımsızlığı kazandırmaya yönelik yeni bir epistemolojik, ontolojik ve metodolojik zemin inşa etmek amacıyla mevcut düşünce sistemlerini derin ve kapsamlı bir şekilde tahlil etmeyi hedeflemektedir. Bölüm, eleştirel bir yaklaşım içerisinde olan, tarihsel birikimden faydalanan, zamanın ruhunu iyi okuyup ona göre stratejiler üreten, yeni düşünce, yöntem ve kavramlara açık, disiplinlerarası bir perspektife sahip öğrenciler yetiştirmeyi kendisine amaç edinmiştir.
Organizasyon Birimi
Medeniyetler İttifakı Enstitüsü, Medeniyet Araştırmaları Ana Bilim Dalı
Enstitü, “Medeniyet Araştırmaları” alanını haddizatında müstakil bir araştırma sahası olarak ihdas etmeyi hedeflemektedir. Bu çerçevede Medeniyet Araştırmaları alanının kendi çözümleme düzlemlerini tarif etmek ve alanı yönlendirecek ontolojik, epistemolojik ve metodolojik yaklaşımları teklif etmek için çalışmaktadır. Medeniyet Araştırmaları, mevcut disiplinlerin yaklaşımlarının çözümlemekte yetersiz kaldığı, yerel veya dünya ölçeğinde, insanlığın karşılaştığı farklı meseleleri anlamaya yönelik, çok disiplinli ve alternatif bakışlara imkan veren bir yaklaşım sunmayı amaçlamaktadır.

Adı Soyadı

Recep Şentürk

İlgi Alanları

Sosyoloji

Kurumdaki Durumu

Aktif Personel

Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 8 / 8
  • Yayın
    Üçüncü nesil insan haklarına Müslümanlar katkı sağlayacak
    (Birlikte Dağıtım, 2020) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    Şüphesiz “insan hakları" nosyonu en netameli kavramsallaştırmaların başında geliyor. İnsan hakları söyleminin oldukça yüklü ve sorunlu tarihi, mesele nasıl ele alınırsa alınsın daha en başından belli bir gerilimle beraber yol almayı kaçınılmaz kılıyor. Batılı söylem ağının sorunları çözmekten çok çoğaltan, daha da önemlisi “daraltan" ele alış şeklini söz konusu insan ve onun hakları olduğunda da görmek mümkün. Bu daralmanın en büyük nedeni insanı merkeze alan düşünüşle ilgili. Genel olarak dinin, özelde İslam'ın “insan haklarıyla ilgili ne türden bir teklifi olabilir? İslam'ın sahip olduğu ontolojik çerçeve bu "kadim" sorunun çözümüne nasıl bir katkı sağlayabilir? îbn Haldun Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Recep Şentürk, son kitabı İsmet Âdemiyetledir'de bu soruların cevabını arıyor. Biz de kitabını merkeze alarak bu konuyu konuşmak için kendisiyle buluşup bir söyleşi gerçekleştirdik.
  • Yayın
    What is a university?
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2017) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    Our great question is: "What is a university?" Whenever my colleagues ask me to address this question. 1 become worried, even fearful of tackling it. On the other hand, it is very exciting to talk about an issue about which 1 have been thinking my whole life. This is a big question. and adequate answer is a major challenge. 1 do not daim to give the final. ultimate answer to this question: rather. we will be thinking together about what a university is. 1 will first share with you my ideas and experiences and alsa my future vision of what a university is and should be. [...]
  • Yayın
    Prof. Dr. Recep Şentürk’ün “IV. Uluslararası İbn Haldun sempozyumu ve İbn Haldun Üniversitesi açılış töreni” resmî konuşması
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2017) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    Saygıdeğer Cumhurbaşkanım, Değerli Konuklar; Sözlerime genel olarak ülkemizde eğitime ve özel olarak da İbn Haldun üniversitesine bu güne kadar vermiş olduğunuz desteğe teşekkür ederek başlamak istiyorum. İnsanlık Açık Medeniyet çağına girmiş bulunuyor. Bu çağda rekabet mahalli değil küreseldir; çünkü medeniyetlerin artık duvarları, kapıları ve pencereleri yoktur. Dışa kapalı medeniyetlerin dönemi artık bitmiştir. Bu yüzden İbn Haldun Üniversitesi eğitim sistemi de Açık Medeniyet çağının gereklerine göre yeni nesillerimizi küresel rekabete hazırlayacak şekilde tasarlanmıştır. Biz inanıyoruz ki ülkemizin ve Medeniyetimizin yeniden küresel medeniyet yarışına katılabilmesi, yeni nesillerin Açık Medeniyet çağının gerektirdiği kaliteli bir eğitim almasına bağlıdır. Ben konuşmamda üç soruyu cevaplamaya çalışacağım: 1) İbn Haldun üniversitesi olarak biz ne yapıyoruz? 2) Bu yaptıklarımızı niçin yapıyoruz? Evet, ne yapıyoruz ve niçin yapıyoruz? 3) Bir öğrenci niçin İbn Haldun üniversitesini tercih etmelidir? Ya da İbn Haldun Üniversitesi öğrencilerine farklı ne sunacaktır?
  • Yayın
    What is civilization?
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2017) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    We established this institute seven years ago.It’s been seven years and time passes byso fast. Here, in this institute, we introducea new concept: Civilization Studies. This concept isbrand new in Turkey. Outside Turkey, there are likeIslamic Civilization Studies, Near-Eastern Civilizations,African Civilizations, etc. But rarely you findcivilization studies in general. It’s very rare. Usuallyyou have a focus. But here we don’t have a focus.So this institute is dedicated to the study of civilization.There is “cultural studies” but here we havea different approach: Civilization Studies (MedeniyetAraştırmaları). So this brings to mind the pressingquestion: Then, what’s a civilization? It’s the mostimportant question. What is it that we are studying?What is it that we are trying to understand? What’sour subject matter? I’m going to address this chal lenging question. It’s a very challenging questionand many great philosophers, thinkers, scholars, academics,intellectuals addressed this question. I’mhere, in front of you to address this question in thefirst lecture of the first semester. [...]
  • Yayın
    Bilim nedir?
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2017) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    Bugün bu mutlu günü, bu sevinçli günü hep beraber yaşıyoruz. Ben hepinizden daha mutlu ve heyecanlıyım. Neden? Çünkü bu üniversitenin rektörlük görevi bana sekiz ay önce tevdi edildi ve elhamdülillah, çok yoğun bir çalışmayla yaklaşık yüz tane hocayı İbn Haldun Üniversitesine kazandırarak –ama bunlar da sıradan hocalar değil, Türkiye’nin en seçkin hocaları- çalışmalarımıza başladık. Yine aynı şekilde, yüz elli yıldız öğrenciye taliptik. Elhamdülillah, bu yüz elli yıldız öğrenciyi de buraya kazandırdık. Aynı şekilde, yaklaşık bu yüz elli öğrencimizin yarısı oranında, yetmiş beş civarında uluslararası öğrenciyi de üniversitemize kazandırdık. Bunlar da gerçekten çok yüksek oranda başarılı öğrenciler arasından seçildi, elhamdülillah. Dolayısıyla bugün faaliyetlerimize başlamış oluyoruz. Ben tekrar hepinize can-ı gönülden hoş geldiniz diyorum. [...]
  • Yayın
    Ma hiye el-cami’a?
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2017) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    سؤالنا الكبير هو: ما هي الجامعة ؟ كثيراً ما كان يسألني زملائي أن أتكلم في هذا الموضوع، وكان يساورني القلق، وربما الخوف من تناوله. إلا أنه من المثير حقاً الحديث عن قضية شغلت بالي طوال حياتي. إنه سؤال كبير، والإجابة الوافية عنه تعتبر تحدياً كبيراً. أنا لا أدعي أني سأعطي الإجابة النهائية والأخيرة لهذا السؤال، لكننا سنفكر معا فيه وسأشارككم أولاً أفكاري وخبراتي ورؤيتي المستقبلية عما يجب أن تكون عليه الجامعة.
  • Yayın
    Ottoman heritage and modern challenges Recep Şentürk
    (Kalam Research & Media (KRM), 2018) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    This is a very important question facing Muslim scholars since the last two centuries, who, before that point, lived under the Islamic civilization, and their interaction with the outside world was limited. Of course, Islam was from the very beginning an open civilization, in the sense that Muslim scholars were open to learning from other civilizations, like the Greeks, Hindus, Iranians, and Egyptians. They translated the major works of these civilizations into Arabic and benefited greatly from them. However, they were very careful to preserve the Islamic worldview, which constitutes the foundation of Islamic disciplines and sciences. This worldview is represented by an Islamic ontology, an epistemology, and a methodology. Islamic ontology is a multiplex ontology, meaning it accepts multiple layers of existence; namely, the worlds of mulk, malakut, and lahut. In turn, mulk and malakut may further be divided into other levels.
  • Yayın
    Adamiyyah (humanity) and ‘ismah (inviolability): Humanity as the ground for universal human rights in Islamic law
    (Atlantic Council, 2018) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    Dr. Recep Şentürk is the president of Ibn Khaldun University (IHU) in Istanbul, Turkey. He has researched human rights as a visiting scholar in the Faculty of Law at Emory University, Atlanta (2002-2003). He continued his research on human rights as a guest of the British Academy in the Faculty of Social Sciences and Law at Oxford Brookes University, and he has lectured on the same topic in various universities in the United Kingdom. He has written extensively on the concept of pluralism and Islam and on Islam and human rights. In this brief interview, he discusses human rights through the prism of “humanity.” 1. How would you describe the engagement between the Islamic tradition and the human rights discourse? A legal maxim in Islamic law states, “the right to inviolability (Ismah) is due for humanity (adamiyyah).” This right to inviolability includes inviolability of life, property, religion, mind (freedom of expression), family, and honor. All Hanafi (a rite of Islamic jurisprudence)124 jurists uphold this perspective, as do “universalist” jurists in other rites of Islamic jurisprudence. Thus, according to this perspective, simply being human is sufficient to possess human rights regardless of innate, inherited, and gained attributes such as sex, religion, race, and nationality…