Şentürk, Recep
Yükleniyor...
Araştırma projeleri
Organizasyon Birimleri
İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
Sosyoloji Bölümü, bireysel ve toplumsal düzeyde fikrî bağımsızlığı kazandırmaya yönelik yeni bir epistemolojik, ontolojik ve metodolojik zemin inşa etmek amacıyla mevcut düşünce sistemlerini derin ve kapsamlı bir şekilde tahlil etmeyi hedeflemektedir. Bölüm, eleştirel bir yaklaşım içerisinde olan, tarihsel birikimden faydalanan, zamanın ruhunu iyi okuyup ona göre stratejiler üreten, yeni düşünce, yöntem ve kavramlara açık, disiplinlerarası bir perspektife sahip öğrenciler yetiştirmeyi kendisine amaç edinmiştir.
Medeniyetler İttifakı Enstitüsü, Medeniyet Araştırmaları Ana Bilim Dalı
Enstitü, “Medeniyet Araştırmaları” alanını haddizatında müstakil bir araştırma sahası olarak ihdas etmeyi hedeflemektedir. Bu çerçevede Medeniyet Araştırmaları alanının kendi çözümleme düzlemlerini tarif etmek ve alanı yönlendirecek ontolojik, epistemolojik ve metodolojik yaklaşımları teklif etmek için çalışmaktadır. Medeniyet Araştırmaları, mevcut disiplinlerin yaklaşımlarının çözümlemekte yetersiz kaldığı, yerel veya dünya ölçeğinde, insanlığın karşılaştığı farklı meseleleri anlamaya yönelik, çok disiplinli ve alternatif bakışlara imkan veren bir yaklaşım sunmayı amaçlamaktadır.
Adı Soyadı
Recep Şentürk
İlgi Alanları
Sosyoloji
Kurumdaki Durumu
Aktif Personel
4 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Yayın Human rights in the Ottoman reform: Foundations, motivations and formations(İbn Haldun Üniversitesi Yayınları, 2020) Şentürk, Recep; Bilal, Muhammed Said; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü; Medeniyetler İttifakı Enstitüsü, Medeniyet Araştırmaları Ana Bilim DalıWhat did prompt and guide the late Ottoman constitutional reforms: political expediency or religious legitimacy? In the present literature, the dominant view is that the Western pressures affected the Ottoman constitutional reforms as a compromise for political expediency. Yet there are those who critically analyse this view and argue otherwise. This book also attempts to answer this controversial question through the survey of constitutional documents from that period and the political context that gave rise to them. It reflects the extensive knowledge of a mentor on human rights in Islam and the legal approach of a mentee. The chief objective of this joint research is to explore the logic or the legal reasoning behind the human rights protections in the late Ottoman period as manifested in the constitutional documents...Yayın Humanity as the ground for universal human rights in Islamic law(Springer, 2020) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; Bunikowski, Dawid; Puppo, Alberto; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji BölümüA legal maxim in Islamic law states that “The right to inviolability (‘isma) is due for humanity (adamiyya)”. The right to inviolability includes inviolability ofthe right to (1) life, (2) property, (3) religion, (4) mind (expression), (5) family andprogeny, as well as (6) honor and dignity. Universalist Muslim jurists share thisview from different schools of Islamic law. In particular, all jurists from the H.anaf¯ischool subscribe to this view. From this perspective being human is suf?cient tohave human rights regardless of innate, inherited and gained attributes such as sex,religion, race and nationality. This article explores the thought of Muslim juristswho took humanity as the suf?cient ground for human rights and the arguments theyused to justify it by deriving from classical Islamic law books. It will also provide ahistorical survey about how this view was implemented in Islamic history from Indiato the Balkans under Islamic law. Following it will discuss the reforms in Islamic lawduring the late Ottoman period (1839–1918). It will conclude by proposing how thepresent Muslim legal and political discourse can be re-connected to this universalisthuman rights tradition to overcome the challenges for human rights in the Muslimworld today.Yayın İnsan hakları ve İslam: Sosyolojik ve fıkhi yaklaşımlar(İz Yayıncılık, 2017) Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümüİnsan var olduğu için haklara sahiptir. Bu ifade, İslam ve Batı medeniyetleri, hatta dünyadaki bütün evrensel medeniyetler, kültürler ve dinler arasında ortak bir zemin olarak kabul edilebilir. Bu düşüncesi Descartes'in meşhur önermesine benzeterek Varım öyleyse haklarım da var, şeklinde de ifade edebiliriz. Elinizdeki kitabı oluşturan yazılar, İslam ve Batı toplumlarının insan hakları söylemlerini üretirken nasıl bir yol izlediklerini göstermeye çalışmaktadır. Her iki toplumda da insan hakları anlayışı, evrenselcilik ve cemaatçilik arasındaki diyalektik üzerine kurulmuştur. Yani her toplumda bir yanda bütün insanlığı kucaklayan evrenselciler, diğer yandan sadece kendi toplumlarını düşünen cemaatçiler vardır. Kitapta özellikle İslam'da evrenselci yaklaşımı temsil eden Ebu Hanife ve ekolünün insan hakları anlayışları hem hukuki, hem de sosyolojik perspektiften ele alınmaktadır.Yayın Adamiyyah (humanity) and ‘ismah (inviolability): Humanity as the ground for universal human rights in Islamic law(Atlantic Council, 2018) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji BölümüDr. Recep Şentürk is the president of Ibn Khaldun University (IHU) in Istanbul, Turkey. He has researched human rights as a visiting scholar in the Faculty of Law at Emory University, Atlanta (2002-2003). He continued his research on human rights as a guest of the British Academy in the Faculty of Social Sciences and Law at Oxford Brookes University, and he has lectured on the same topic in various universities in the United Kingdom. He has written extensively on the concept of pluralism and Islam and on Islam and human rights. In this brief interview, he discusses human rights through the prism of “humanity.” 1. How would you describe the engagement between the Islamic tradition and the human rights discourse? A legal maxim in Islamic law states, “the right to inviolability (Ismah) is due for humanity (adamiyyah).” This right to inviolability includes inviolability of life, property, religion, mind (freedom of expression), family, and honor. All Hanafi (a rite of Islamic jurisprudence)124 jurists uphold this perspective, as do “universalist” jurists in other rites of Islamic jurisprudence. Thus, according to this perspective, simply being human is sufficient to possess human rights regardless of innate, inherited, and gained attributes such as sex, religion, race, and nationality…