Şentürk, Recep

Yükleniyor...
Profil fotoğrafı
E-posta Adresi ORCID Profili WoS Profili Scopus Profili YÖK Araştırmacı Profili Google Akademik Profili SOBİAD Profili Web Sitesi

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
Sosyoloji Bölümü, bireysel ve toplumsal düzeyde fikrî bağımsızlığı kazandırmaya yönelik yeni bir epistemolojik, ontolojik ve metodolojik zemin inşa etmek amacıyla mevcut düşünce sistemlerini derin ve kapsamlı bir şekilde tahlil etmeyi hedeflemektedir. Bölüm, eleştirel bir yaklaşım içerisinde olan, tarihsel birikimden faydalanan, zamanın ruhunu iyi okuyup ona göre stratejiler üreten, yeni düşünce, yöntem ve kavramlara açık, disiplinlerarası bir perspektife sahip öğrenciler yetiştirmeyi kendisine amaç edinmiştir.
Organizasyon Birimi
Medeniyetler İttifakı Enstitüsü, Medeniyet Araştırmaları Ana Bilim Dalı
Enstitü, “Medeniyet Araştırmaları” alanını haddizatında müstakil bir araştırma sahası olarak ihdas etmeyi hedeflemektedir. Bu çerçevede Medeniyet Araştırmaları alanının kendi çözümleme düzlemlerini tarif etmek ve alanı yönlendirecek ontolojik, epistemolojik ve metodolojik yaklaşımları teklif etmek için çalışmaktadır. Medeniyet Araştırmaları, mevcut disiplinlerin yaklaşımlarının çözümlemekte yetersiz kaldığı, yerel veya dünya ölçeğinde, insanlığın karşılaştığı farklı meseleleri anlamaya yönelik, çok disiplinli ve alternatif bakışlara imkan veren bir yaklaşım sunmayı amaçlamaktadır.

Adı Soyadı

Recep Şentürk

İlgi Alanları

Sosyoloji

Kurumdaki Durumu

Aktif Personel

Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 10 / 43
  • Yayın
    Üçüncü nesil insan haklarına Müslümanlar katkı sağlayacak
    (Birlikte Dağıtım, 2020) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    Şüphesiz “insan hakları" nosyonu en netameli kavramsallaştırmaların başında geliyor. İnsan hakları söyleminin oldukça yüklü ve sorunlu tarihi, mesele nasıl ele alınırsa alınsın daha en başından belli bir gerilimle beraber yol almayı kaçınılmaz kılıyor. Batılı söylem ağının sorunları çözmekten çok çoğaltan, daha da önemlisi “daraltan" ele alış şeklini söz konusu insan ve onun hakları olduğunda da görmek mümkün. Bu daralmanın en büyük nedeni insanı merkeze alan düşünüşle ilgili. Genel olarak dinin, özelde İslam'ın “insan haklarıyla ilgili ne türden bir teklifi olabilir? İslam'ın sahip olduğu ontolojik çerçeve bu "kadim" sorunun çözümüne nasıl bir katkı sağlayabilir? îbn Haldun Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Recep Şentürk, son kitabı İsmet Âdemiyetledir'de bu soruların cevabını arıyor. Biz de kitabını merkeze alarak bu konuyu konuşmak için kendisiyle buluşup bir söyleşi gerçekleştirdik.
  • Yayın
    Gelenekli yenilikçilik: Taklitten ve tahriften uzak bir yenilenme stratejisi
    (SETA, 2018) Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    Son iki yüzyıldır aydınlarımız, cemaatlerimiz ve yöneticilerimiz sahte bir ikilem ile karşı karsıyadır: gelenekçilik mi, yenilikçilik mi? Önlerine bu iki seçenek konulunca neredeyse tamamı yenilikçiliği tercih etmişlerdir. Çünkü gelenekçilik artık sürdürülemez ve savunulamaz bir tutum olarak görülmüştü. Peki yenilikçilik nedir? Nasıl yenilikçilik yapılır? Bu konuda farklı yaklaşımlara sahip birçok fikri akım ortaya çıkmıştır. Bunlardan en yaygın olanına göre yenilikçilik gelenek karşıtlığı olarak tanımlanmıştır. Yenilik yapmak için geleneği reddetmek kaçınılmaz bir zorunluluk olarak takdim edilmiştir.
  • Yayın
    Fütüvvet: Sünnet temelli gençlik ahlâkı
    (Siyer Vakfı, 2020) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    Nitekim sevgili peygamberimiz (sas), “Ben ‘mekarim-i ahlakı' tamamlamak için gönderildim.” [Malik, Muvalld, “Hüsnü’l-Hulk”, 8] buyurarak toplumu ıslaha, ümmeti ve medeniyeti inşaya ahlaktan başlamıştır. Ancak günümüzde -nebevi uygulamanın tersine- ahlak konusu en hafife alınan konulardan biridir. Dünyada ve ülkemizde hâkim olan mevcut eğitim sisteminde, medya ve kültürde ise gençlere kişinin tanrıdan, toplumdan, aile ve töreden kopmasını teşvik eden "bireyin özerkliği ”ne dayalı bencil liberal ahlak anlayışı tek seçenek olarak sunulmaktadır. Müslüman gençler de bunu hiç farkına varmadan içselleştirmektedir. Bu yüzden bizlerin gençlerimize, toplumumuza ve özellikle de meslek erbabına geleneğimizden, din ve medeniyetimizden gelen sünnet temelli, toplum yararını önceleyen fedakârlığa davalı bir ahlak anlayışı olan fütüvveti alternatif olarak sunmamız vaciptir...
  • Yayın
    [Book Review]: "Research Handbook on Islamic Law and Society"
    (TRT World Research Centre, 2021) Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    Islamic law continues to draw interest all over the world, both East and West, particularly as Muslims spread all over the world outside their traditional homelands. Parallel to this, we observe a growing interest in Islamic legal studies around the world. New centres and departments are opened to serve the interest of wellestablished universities. There has also been a significant increase in the number of publications in the form of journals, books and articles about the Islamic legal perspective on newly emerging issues. Nadirsyah Hosen’s edited volume, Research Handbook on Islamic Law and Society, reflects his persistent interest in shedding fresh light from an Islamic perspective on the latest legal issues...
  • Yayın
    What is a university?
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2017) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    Our great question is: "What is a university?" Whenever my colleagues ask me to address this question. 1 become worried, even fearful of tackling it. On the other hand, it is very exciting to talk about an issue about which 1 have been thinking my whole life. This is a big question. and adequate answer is a major challenge. 1 do not daim to give the final. ultimate answer to this question: rather. we will be thinking together about what a university is. 1 will first share with you my ideas and experiences and alsa my future vision of what a university is and should be. [...]
  • Yayın
    “Gelecek Araştırmaları Merkezi kuracağız”
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2018) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    İbn Haldun Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Recep Şentürk, Insight Turkey dergisi ile ortak düzenlenen “Dünya Siyasetinde Çin Etkisi” konulu panelde yaptığı açılış konuşmasında, değişen dünyanın artık geleceğe yoğunlaştığına dikkat çekerek, “Türkiye’nin bu alandaki eksikliğini gidermek için üniversite bünyesinde “Gelecek Araştırmaları Merkezi” kurmayı planladıklarını söyledi.
  • Yayın
    İnsanlığın ve İslam'ın medeniyet krizi ve aşma yolları
    (Diyanet İşleri Başkanlığı, 2018) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    Batılı bir dostumla sohbet ediyorduk. Konu faiz yasağına geldi. Dedi ki: “Bizde de yasaktı değiştirdik, siz de değiştirin!” Sohbet ilerleyince konu başörtüsü ve tesettüre geldi. Aynı şekilde gene “Bizde de farzdı, değiştirdik; siz de değiştirin!” dedi. Bunların İslam'ın kesin kuralları olduğunu, değiştirmemizin mümkün olmadığını söyleyince, “O zaman siz fundamentalistsiniz!” dedi.
  • Yayın
    İlm-i nefs ve modern psikoloji diyalogları
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2018) Şentürk, Recep; Yanık, Medaim; Şentürk, Recep; Yanık, Medaim; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    İbn Haldun Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Recep Şentürk ve İbn Haldun Üniversitesi Psikoloji Bölüm Başkanı Prof. Dr. Medaim Yanık altı hafta boyunca oldukça ilgi çekici ve sıra dışı bir diyaloğa imza attı. “İlm-i Nefs ve Modern Psikoloji Diyaloğu” başlığıyla izleyicisiyle buluşan program, insanın Allah’ı tanımasındaki sırrın, kendini tanımasından geçtiğini konu ediniyor.
  • Yayın
    Cami İslam toplumunun kalbidir
    (Diyanet İşleri Başkanlığı, 2017) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    Bu yıl Diyanet İşleri Başkanlığı, Camiler ve Din Görevlileri Haftası etkinliklerini “Cami, Şehir ve Medeniyet” teması çerçevesinde düzenliyor. İslam toplumunda caminin veya kadim ifadesiyle mescidin yeri ve önemi hakkında neler söylersiniz? Hz. Peygamber (s.a.s.) Medine’de bir İslam toplumu inşa etmek istediğinde ilk yaptığı iş cami inşa etmek oldu. Bütün faaliyetler cami üzerinden yürütüldü. İlk dönemde cami hem devlet başkanlığı makamı, hem mahkeme hem okul hem toplanma alanı hem konferans salonu hem de ibadet mekânıydı. Bu işlevler o dönemde ayrılmamıştı hepsi bir mekânda yapılıyordu. Dolayısıyla İslam medeniyetinin ana kurumu camidir. Diğer kurumların hepsi camiden doğmuştur. Yani diğer kurumlar başta camilerin meydana getirdiği işlevlerin yavaş yavaş başka kurumlara devredilmesinden ibaret olarak görülebilir. Cami İslam toplumunun kalbidir. Ecdadımız, camileri toplumun merkezine koymuştur. Şehir planlaması yapılırken merkeze cami onun yanına medrese onun yanına tekke onun yanına hastane onun yanına çarşı pazar şeklinde organize edilmiş, merkezde her zaman cami olmuştur ve camiler her zaman en yüksek en dikkat çekici en görkemli binalar olarak inşa edilmişlerdir. Ama bu modernite ile beraber cami toplumun merkezi olmaktan çıkıyor çünkü artık orada bir medeniyet dönüşümü yaşanıyor. Günümüzde artık camilerin yerini AVM’ler aldı, toplumun merkezi olma görevini artık AVM’ler üstleniyor. Yani hayatın çoğu orada geçiyor günümüzde. Bu da kapitalizmin hayatın merkezi hâline gelmesi ile alakalı bir durum.
  • Yayın
    İbn Haldun Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Recep Şentürk 'hedef fikri bağımsızlık'
    (YeniBirlik Gazetesi, 2017) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    "İbn Haldun Üniversitesi Türkiye'nin ve İslam dünyasının fikri bağımsızlığı kazanmasını hedeflemektedir. Bir taraftan modern bilimi iyi şekilde öğrencilerimize sunacağız ama buna ilave olarak İslam ilim geleneğini de aktaracağız. Bir yandan Marx'ı ve Weber'i öbür yandan İbn Haldun ve Maverdi'yi, bir taraftan Freud'u diğer taraftan Gazali'yi karşılaştırmalı bir şekilde öğreteceğiz. Amacımız "gelenekli yenilikçilik" olarak isimlendirilebilecek bir tavırla, mevcut pozitivist sosyal bilimlere alternatif teoriler üreterek sosyal bilimler alanında genel olarak medeniyet birikimimizden özel olarak İbn Haldun'dan hareketle bir paradigma değişikliğine öncülük edeceğiz. Üniversitemizin uygulayacağı eğitim stratejisinin diğer üniversitelere örnek olacağını ümit ediyorum."