Efficiency analysis of major airlines: Exploring the effects of operational performance determinants

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2021

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Sürekli değişen ve artan rekabet ortamında havayollarının operasyonel etkinlik ölçümü önemli araştırma konularından biri haline gelmiştir. Literatürde konuyla ilgili çokça araştırma olmasına rağmen havayollarının boyutları, düşük maliyetli iş modeli ve ittifak üyeliğinin havayollarının operasyonel faaliyetleri üzerine etkilerine yönelik yeterli sayıda araştırma bulunmamaktadır. Bu çalışma, dünyanın farklı bölgelerinden 38 tane havayolunun 2015 ve 2019 yılları arasındaki operasyonel performanslarını ve havayolu boyutlarının, havayolu modelinin ve ittifak üyeliğinin havayollarının performansları üzerinde etkisi olup olmadığını değerlendirmektedir. Bu doğrultuda ilk olarak ölçeğe göre sabit ve değişken getiri varsayımı altında 3 girdi ve 2 çıktıyla girdi odaklı Veri Zarflama Analizi (VZA) yapılmıştır. Aynı zamanda etkin olan havayolları arasındaki performans farklarını daha iyi ortaya koyabilmek için girdi odaklı, ölçeğe göre sabit getirili süper-etkinlik analizi yürütülmüştür. Performansa etki eden faktörlerin etkisi Mann-Whitney U-test ile ölçülmüştür. Çalışmadan çıkan sonuçlar, havayollarının büyük çoğunluğunun ölçek etkinsizliği sebebiyle etkinlik sınırını yakalayamadıklarını göstermiştir. Bununla birlikte arz edilen koltuk kilometreye (AKK) göre değerlendirildiğinde şirketlerin boyutlarının etkinlik üzerinde istatistiksel olarak önemli bir etkisi olmadığı görülmüştür. Diğer yandan, düşük maliyetli havayollarının, tam hizmet sağlayan havayollarına göre daha etkin olduğu saptanmıştır. Son olarak, ittifak üyesi havayollarının ittifak üyesi olmayan havayollarına nazaran daha düşük performans gösterdiği belirlenmiştir.
In a changing and increasingly competitive era, operational performance evaluation of airlines has become one of the most important research topics. Although there are many studies about the efficiency analysis of airlines in the literature, existing research on the effects of size, business model and alliance membership are relatively scarce. This study evaluates the performance of 38 airlines from different regions of the world between 2015 and 2019 assessing the effects of size, business model and alliance membership on the operational performance of the airlines. In this regard, first, constant returns to scale (CRS) and variable returns to scale (VRS) input-oriented data envelopment analysis (DEA) models with 3 inputs and 2 outputs were implemented. To discriminate between efficient airlines, input-oriented CRS model super-efficiency DEA was also used. The determinants of operational efficiencies were assessed applying Mann-Whitney rank-sum tests. The results of the analyses show that majority of airlines suffer from scale inefficiency. Additionally, it was found that the size of airlines measured in available seat kilometer (ASK) has no statistically significant effect on the performance. On the other hand, low-cost airlines were found to be more efficient than full-service carriers. Lastly, the airlines without alliance membership have performed better than the airlines with alliance membership.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Düşük Maliyetli Havayolları, Havayolu Etkinliği, Havayolu İttifakları, Veri Zarflama Analizi, Airline Alliances, Airline Efficiency, Data Envelopment Analysis, Low-Cost Carriers

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Çınar Yalçın, K. (2021). Efficiency analysis of major airlines: Exploring the effects of operational performance determinants. (Unpublished master’s thesis). Ibn Haldun University School of Graduate Studies, İstanbul.