Yayın
The effects of consumer decision making styles on organic food purchase intention during Covid-19

dc.authorid0000-0003-1022-9442
dc.contributor.advisorKuşakcı, Ali Osman
dc.contributor.authorYeni Erol, Zeynep
dc.date.accessioned2023-03-15T11:42:37Z
dc.date.available2023-03-15T11:42:37Z
dc.date.issued2021en_US
dc.date.submitted2021
dc.departmentİHÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractThis study aimed to profile consumer decision making styles (CDMSs) in the context of organic food and to examine the effect of CDMSs on organic food purchase intention (OFPI) of Turkish people during Covid-19. Furthermore, having healthy nutrition counseling, was investigated both in terms of CDMSs and OFPI during Covid-19. Consumer styles inventory (CSI) by Sproles and Kendall (1986) was adapted in the context of organic food with two more styles, health and environmental consciousness added to the study. The results, in which 369 people participated, showed that eight of the ten factors evaluated in total were validated by this study. When the effect of these eight factors on the intention to buy organic food was examined, seven factors were determined as effective: Perfectionism/High Quality Consciousness, Brand Consciousness, Confusion by over Choice, Recreational/Hedonistic Shopping Consciousness, Impulsiveness, Health Consciousness and Environmental Consciousness. On the other hand, while Environmental Consciousness was found to be positively effective for having healthy nutrition counseling, Habitual/Brand Loyal Consciousness was found to be negatively effective. Additionally, having healthy nutrition counseling was found to be positively influencing OFPI during Covid-19.en_US
dc.description.abstractBu çalışmada, tüketici karar verme tarzlarının organik gıda özelinde belirlenmesi ve bu tarzların Kovid-19 sürecinde organik gıda satın alma niyeti üzerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca tüketici karar verme tarzları ve organik gıda satın alma niyeti, sağlıklı beslenme danışmanlığı ile ilişkilendirilmiş ve çalışmada bu ilişkiler incelenmiştir. Sproles ve Kendall (1986) tarafından geliştirilen, sekiz tarzdan oluşan tüketici stilleri envanteri organik gıda içeriğine uyarlanmış ve çalışmanın kapsamı gereği sağlık ve çevre bilinci başlıklı iki karar verme tarzı daha eklenmiştir. 369 kişinin katıldığı sonuçlar, toplamda değerlendirilen on tarzdan sekizinin bu çalışma ile doğrulandığını göstermiştir. Bu sekiz tarzın organik gıda satın alma niyeti üzerindeki etkisi incelendiğinde, yedi tarzın etkili olduğu tespit edilmiştir: mükemmeliyetçilik/yüksek kalite bilinci, marka bilinci, çeşit karmaşası, eğlence/hazcı alışveriş bilinci, dürtüsellik, sağlık bilinci ve çevresel bilinç. Çalışmanın diğer bir dikkat çeken sonucu olarak, sağlıklı beslenme danışmanlığı almada çevre bilinci olumlu yönde etkili bulunurken, alışkanlık/marka bağlılığı bilinci olumsuz yönde etkili bulunmuştur. Son olarak, sağlıklı beslenme danışmanlığı alan kişilerin, kovid-19 döneminde organik gıda satın alma niyetinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.en_US
dc.identifier.citationYeni Erol, Z. (2021). The effects of consumer decision making styles on organic food purchase intention during covid-19. (Unpublished master’s thesis). Ibn Haldun University School of Graduate Studies, Istanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12154/2154
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg0fbeT88SGuus3PnMGkeB4YBHmY2Jv_Et2lN6bDqXMMB
dc.identifier.yoktezid702464en_US
dc.institutionauthorYeni Erol, Zeynep
dc.institutionauthorid0000-0003-1022-9442en_US
dc.language.isoen
dc.publisherİbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectConsumer Styles Inventoryen_US
dc.subjectDecision Making Stylesen_US
dc.subjectHealthy Nutrition Counselingen_US
dc.subjectOrganic Fooden_US
dc.subjectKarar Verme Tarzlarıen_US
dc.subjectOrganik Gıdaen_US
dc.subjectSağlıklı Beslenme Danışmanlığıen_US
dc.subjectTüketici Tarzları Envanterien_US
dc.titleThe effects of consumer decision making styles on organic food purchase intention during Covid-19en_US
dc.title.alternativeCovıd-19 sırasında tüketici karar verme tarzlarının organik gıda satın alma niyeti üzerine etkilerien_US
dc.typeMaster Thesis
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
702464.pdf
Boyut:
906.28 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text

Lisans paketi

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
license.txt
Boyut:
1.52 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: