Medikal turizm kapsamında hasta memnuniyet ve sadakatinin yerli ve yabancı hastaların mukayese edilerek incelenmesi
Yükleniyor...
Dosyalar
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu çalışmada, ülkemizdeki hastalara verilen sağlık hizmetlerinin hasta ayrımı yapılmaksızın yabancı hastalara ve yerli hastalara aynı şekilde hizmet verilip verilmediğini, hasta algılarını dikkate alarak saptamak amaçlanmıştır. Aynı zamanda, yurt dışından gelen hastalara yönelik var olduğu düşünülen ayrımcılık algısının hem yerli hem de yabancı hastaların memnuniyet ve sadakatlerini ne ölçüde etkilediğinin tespit edilmesi hedeflenmiştir. Araştırmanın evrenini İstanbul Bağcılar’da NisanTemmuz 2021 tarihleri arasında özel bir hastanede ayakta ve yatarak tedavi gören tüm yerli ve yabancı hasta ve hasta yakınları oluşturmaktadır. Araştırma doğrultusunda seçilen hastanede hasta ve hasta yakınlarına nicel araştırma yöntemlerinden yüz yüze anket yöntemi kullanılarak veriler toplanmıştır. Kullanılan anket formu İngilizce ve Türkçe olmak üzere 2 dilde hazırlanmış olup hastanede çalışan tercümanlar yardımı ile Arapça, Rusça ve Fransızca gibi farklı dillerde çevrilerek hastalara yöneltilmiştir. Pandemi koşulları dikkate alındığında anket verileri toplanırken 110 hastaya ulaşılabilmiştir. Çalışmada elde edilen veriler SPSS 25.0 ve AMOS (Analysis of Moment Structures) 23.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir.
In this study, it is aimed to determine whether the health services provided to patients in our country are provided to foreign patients and local patients in the same way, regardless of patient discrimination, by taking patient perceptions into account. At the same time, it is aimed to determine to what extent the perceived discrimination perception towards patients coming from abroad affects the satisfaction and loyalty of both domestic and foreign patients. The population of the research consists of all domestic and foreign patients and their relatives who received outpatient and inpatient treatment in a private hospital in Istanbul Bağcılar between April and July 2021. In the hospital chosen in line with the research, data were collected from the patients and their relatives using the face-to-face survey method, one of the quantitative research methods. The questionnaire used was prepared in 2 languages, English and Turkish, and was translated into different languages such as Arabic, Russian and French with the help of translators working in the hospital and directed to the patients. Considering the pandemic conditions, 110 patients could be reached while collecting the survey data. The data obtained in the study were analyzed using SPSS 25.0 and AMOS (Analysis of Moment Structures) 23.0 program.
In this study, it is aimed to determine whether the health services provided to patients in our country are provided to foreign patients and local patients in the same way, regardless of patient discrimination, by taking patient perceptions into account. At the same time, it is aimed to determine to what extent the perceived discrimination perception towards patients coming from abroad affects the satisfaction and loyalty of both domestic and foreign patients. The population of the research consists of all domestic and foreign patients and their relatives who received outpatient and inpatient treatment in a private hospital in Istanbul Bağcılar between April and July 2021. In the hospital chosen in line with the research, data were collected from the patients and their relatives using the face-to-face survey method, one of the quantitative research methods. The questionnaire used was prepared in 2 languages, English and Turkish, and was translated into different languages such as Arabic, Russian and French with the help of translators working in the hospital and directed to the patients. Considering the pandemic conditions, 110 patients could be reached while collecting the survey data. The data obtained in the study were analyzed using SPSS 25.0 and AMOS (Analysis of Moment Structures) 23.0 program.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Hasta Memnuniyeti, Hizmet Kalitesi, Medikal Turizm, Sağlık, Sağlık Hizmeti, Health Service, Health Service Quality, Medical Tourism, Patient Satisfaction
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Odunkıran, S. (2022). Medikal turizm kapsamında hasta memnuniyet ve sadakatinin yerli ve yabancı hastaların mukayese edilerek incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.