Does flight crew work motivation and enthusiasm change with increasing tenure?: The case of Turkish Airlines

dc.authorid0000-0002-1110-9832
dc.contributor.advisorKuşakcı, Sümeyye
dc.contributor.authorŞahin, Erdem
dc.date.accessioned2023-03-15T12:47:35Z
dc.date.available2023-03-15T12:47:35Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021
dc.departmentİHÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Hava Taşımacılığı Yönetimi Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractThe aim of this research was to determine the change of work motivation and work enthusiasm levels of the flight crew. The universe of the research consists of the flight crew who work at Turkish Airlines. The selection of 225 flight crew who are included in the sample of this study was made by a convenience sampling method. The data in the study were collected through an online questionnaire form consisting of three main parts. The SPSS 20 program was used in the analysis of data. As a result, a positive but weak relationship was found between the intrinsic motivation levels of the flight crew and the levels of absorption, dedication and vigor. There was no statistically significant relationship between the extrinsic motivation levels of the flight crew and their absorption attitudes, dedications and vigors. Motivation levels of the flight crew did not differ according to age, educational status, marital status, working time in the aviation sector, working time in the company and position in the flight crew, but it was found that the extrinsic motivation levels of male flight crew personnel were higher than female flight crew personnel. The work enthusiasm attitudes of the flight crew did not differ according to their education status, marital status, working time in the aviation sector, and working time in the company. Absorption and dedication levels of female flight crew personnel were higher than male flight crew personnel. The vigor of the participants did not differ according to gender. However, the vigor of the older crew personnel was found to be lower than the younger ones. The absorption and dedication levels of the flight crew did not differ according to position in the flight crew, whereas the captains exhibited vigor in the work environment compared to the other crew personnel.
dc.description.abstractAraştırmada, uçuş ekibi bünyesinde çeşitli pozisyonlarda görev yapan personelin iş motivasyon ve iş coşkusu düzeylerindeki değişikliklerin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni; Türk Hava Yolları’nda görev alan uçuş ekibinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemine dâhil edilecek 225 kişilik uçuş ekibinin seçimi kolayda örnekleme yöntemi ile yapılmıştır. Araştırmada veriler 3 ana kısımdan oluşan bir çevrimiçi anket formu aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 20 programı kullanılmıştır. Sonuç olarak, uçuş ekibinin içsel motivasyon seviyeleri ile kendilerini işe verme, özveri ve dinçlik seviyeleri arasında pozitif fakat zayıf bir ilişki bulunmuştur. Uçuş ekibinin dışsal motivasyon seviyeleri ile kendilerini işe verme tutumları, özveri ve dinçlik düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Motivasyon düzeylerinin yaş, eğitim durumu, medeni durum, havacılık sektöründeki çalışma süresi, şirketteki çalışma süresi ve uçuş ekibindeki konumuna göre farklılık göstermediği belirlenmiştir. Fakat erkek uçuş ekibi personelinin dışsal motivasyon düzeylerinin kadın uçuş ekibi personeline göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Uçuş ekiplerinin iş coşkusu tutumlarının eğitim durumlarına, medeni durumlarına, havacılık sektöründeki çalışma sürelerine ve şirketteki çalışma sürelerine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Kadın uçuş ekiplerinin kendilerini işe verme ve özveri düzeylerinin erkek uçuş ekiplerine göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların dinçlik düzeylerinin cinsiyete göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Bununla birlikte, yaşı büyük olan uçuş ekibi personelinin dinçlik düzeyleri, gençlere göre daha düşük bulunmuştur. Çalışmaya katılan uçuş ekibi üyelerinin kendini işe verme ve özveri düzeylerinin uçuş ekibindeki pozisyona göre farklılık göstermediği, pilotların ise diğer ekip personeline göre çalışma ortamında daha fazla dinçlik gösterdiği belirlenmiştir.
dc.identifier.citationŞahin, E. (2021). Does flight crew work motivation and enthusiasm change with increasing tenure?: The case of Turkish Airlines. (Unpublished master’s thesis). Ibn Haldun University School of Graduate Studies, Istanbul.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12154/2160
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kScA8XnrRb0WogX-qPGFkn3STzYw5wfds4M4YGlXw6aVqn3V0KSA4L0IiUwjiwU3
dc.identifier.yoktezid734285
dc.institutionauthorŞahin, Erdem
dc.institutionauthorid0000-0002-1110-9832
dc.language.isoen
dc.publisherİbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectFlight Crew
dc.subjectMotivation
dc.subjectWork Enthusiasm
dc.subjectİşe Adanmışlık
dc.subjectMotivasyon
dc.subjectUçuş Ekipleri
dc.titleDoes flight crew work motivation and enthusiasm change with increasing tenure?: The case of Turkish Airlines
dc.title.alternativeUçuş ekiplerinin iş motivasyonu ve şevki, artan iş tecrübesi ile birlikte değişir mi?: Türk Hava Yolları özelinde bir çalışma
dc.typeMaster Thesis
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
734285.pdf
Boyut:
1.62 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
[ N/A ]
İsim:
license.txt
Boyut:
1.52 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: