Yaşam doyumunu yordamada yükseköğrenim yaşam doyumu ve COVID-19 korkusu
dc.authorid | 0000-0003-4170-6280 | |
dc.contributor.advisor | Bulut, Sefa | |
dc.contributor.author | Subaşı, Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2023-04-07T06:50:57Z | |
dc.date.available | 2023-04-07T06:50:57Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.date.submitted | 2021 | |
dc.department | İHÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı yükseköğrenim yaşam doyumunun ve COVID-19 korkusunun yaşam doyumunu ne düzeyde yordadığının incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2020-2021 Bahar döneminde İstanbul ilinde devlet ve vakıf üniversitelerinde eğitim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi uygun örneklem yöntemi ile oluşturulmuştur. Araştırmaya 510 kadın, 108 erkek öğrenci katılım göstermiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak betimsel ve ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Yaşam Doyumu Ölçeği, Yükseköğrenim Yaşam Doyumu Ölçeği, KOVİD-19 Korkusu Ölçeği ve Sosyodemografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunu yükseköğrenim yaşam doyumu ve COVID-19 korkusunun ne düzeyde yordadığını sınamak için öncelikle korelasyon analizleri yapılmış ve ardından basit doğrusal regresyon analizi uygulanmıştır. Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu, yükseköğrenim yaşam doyumu ve COVID-19 korkusu puanlarının yaş, cinsiyet, sosyoekonomik düzey, genel not ortalaması ve üniversite türüne göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini değerlendirmek için bağımsız örneklemler t testi analizi ve ANOVA testi gerçekleştirilmiştir. Verilerin istatistiksel açıdan çözümlenme sürecinde SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır... | en_US |
dc.description.abstract | Social media addiction is a type of addiction that has become widespread in recent years and can have negative effects on individuals. The aim of this study is to determine the mediating roles of character strengths in the relationship between social media addiction and life satisfaction. Within the scope of the research, 248 people were reached via the snowball sampling method. Social Media Addiction Scale (SMAS), Life Satisfaction Scale (LSS) and VIA Character Strengths Scale (VIA-120) were administered to the participants. As a result of the correlation analysis, while social media addiction levels are increasing, life satisfaction levels are decreasing. In addition, while individuals' levels of curiosity, zest, love, gratitude, hope, creativity, judgment, love of learning, perspective, bravery, honesty, perseverance, kindness, social intelligence, leadership, prudence, self-regulation, appreciation of beauty and excellence and spirituality character strengths are increasing, life satisfaction levels are also increasing. Participants' levels of fairness, teamwork, forgiveness, humility and humor character strengths were not related with their life satisfaction levels. As a result of the correlation analysis, it was also found that as individuals' levels of bravery, honesty, perseverance and zest character strengths are decreasing, social media addiction levels are increasing. As a result of the regression analysis, having a high economic status, being married, not having a psychiatric diagnosis history, not having an Instagram account, and having high levels of love and hope character strengths predicted their life satisfaction. As a result of the mediation analysis, it was found that the character strengths of judgment, perspective, courage, honesty, perseverance, enthusiasm for life, love, caution, self-management and hope mediated the relationship between social media addiction and life satisfaction... | en_US |
dc.identifier.citation | Subaşı, M. (2021). Yaşam doyumunu yordamada yükseköğrenim yaşam doyumu ve COVID-19 korkusu. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12154/2198 | |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=CG8WvdvvxJP04Unr7YecfyFNvciOobVanWRyQ3m629YmS257tFFUhmxf70KuTVCK | |
dc.identifier.yoktezid | 728896 | en_US |
dc.institutionauthor | Subaşı, Mustafa | |
dc.institutionauthorid | 0000-0003-4170-6280 | en_US |
dc.language.iso | tr | |
dc.publisher | İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Yaşam Doyumu | en_US |
dc.subject | Yükseköğrenim Yaşam Doyumu | en_US |
dc.subject | Üniversite Doyumu | en_US |
dc.subject | COVID-19 Korkusu | en_US |
dc.subject | Life Satisfaction | en_US |
dc.subject | Higher Education Life Satisfaction | en_US |
dc.subject | College Satisfaction | en_US |
dc.subject | The Fear of COVID-19 | en_US |
dc.title | Yaşam doyumunu yordamada yükseköğrenim yaşam doyumu ve COVID-19 korkusu | en_US |
dc.title.alternative | College satisfaction and the fear of COVID-19 as predictive variables of life satisfaction | en_US |
dc.type | Master Thesis | |
dspace.entity.type | Publication |