Üniversite öğrencilerinin e-ticaret sitelerinden satınalma eğiliminin ve demografik özelliklerin öğrenci memnuniyetine etkisi: Bir vakıf üniversitesi örneği

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Çalışmada, Türkiye'nin önde gelen bir vakıf üniversitesi örneği üzerinden üniversite öğrencilerinin e-ticaret sitelerinden satınalma eğiliminin ve demografik özelliklerin öğrenci memnuniyeti üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Çalışmada, üniversite öğrencilerinin e-ticaret sitelerinden satınalma eğilimi ve demografik özellikleri ile öğrenci memnuniyeti arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma evreni olarak, aynı zamanda araştırma üniversitelerinden de birisi olan Türkiye'nin önde gelen bir vakıf üniversitesi seçilmiştir. Çalışmanın, e-ticaret sitesinden yapılan satınalma eğiliminin ve demografik özelliklerin öğrenci memnuniyet düzeyi üzerindeki etkisini, bir eğitim vakfı ve araştırma üniversitesi bağlamında birlikte ele alan bir çalışma olması nedeniyle önem taşıdığı ve literatüre katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir. Metodolojik olarak, sekiz hipotez oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklemini rastgele yöntemle seçilmiş 240 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Uygulama, betimsel tarama modeline ve 5'li likert ölçeğine dayalı bir soru formu içeren nicel çevrimiçi (online) anket yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler, SPSS-22 ile analiz edilmiştir. Çalışma, demografik özelliklerden cinsiyet, medeni durum, eğitim ve aylık gelir ile öğrenci memnuniyet düzeyi arasında anlamlı bir farkın olmadığını, buna karşın yaş ile memnuniyet düzeyi arasında anlamlı farklılık bulunduğu sonucunu ortaya koymuştur. Yaş kriteri açısından sözkonusu farklılığın özellikle 22-25 yaş grubu öğrenciler lehine olduğu bulunmuştur. Ayrıca, E-ticaret sitelerinden satınalma eğilimini yansıtan kriterlerden internette geçirilen günlük ortalama süre ve E-ticaret sitelerine bağlanılan cihaz türü ile öğrenci memnuniyet düzeyi arasında da anlamlı bir fark bulunmadığı, buna karşın E-ticaret yoluyla satınalınan ürün sayısı kriteri ile öğrenci memnuniyet düzeyi arasında farklılık olduğu, sonucuna varılmıştır. Çalışma, çeşitli açılardan seçilen örnek vakıf/araştırma üniversitesi, katılımcı sayısı, anket soruları-cevapları, uygulanan istatistiksel analiz yöntemi ve testlerle sınırlıdır. Dolayısıyla, daha genel sonuçlara ulaşmak için daha farklı ve fazla sayıda vakıf üniversitesi ile öğrencinin kapsanması önerilmiştir.

In this study, the impact of university students' purchasing tendency from e-commerce sites(e-CSs) and demographic characteristics(DCs) on student satisfaction(SS) was examined through the example of a leading foundation university in Türkiye. The study aimed to examine whether there is a significant difference between university students' purchasing tendencies from e-CSs, their DCs and SS. A leading foundation university in Türkiye, which is also one of the research universities, was selected as the study universe. It is thought that the study will contribute by examining the effects of purchasing tendency from e-CSs and DCs on SG levels together in the context of a foundation&research university. Methodologically, eight hypotheses were created. The sample consisted of 280 randomly selected students. The data were collected through a quantitative online survey method, which included a descriptive squestionnaire based on a 5-point Likert scale. Data were analyzed with SPSS-22. The study revealed that there was no significant difference between DCs such as gender, marital status, education and monthly income and SS level, whereas there was a significant difference between age and SS level. It was found that the difference in terms of age was especially in favor of students in the 22-25 age group. Moreover, it was concluded that there was no significant difference between the average daily time spent on the internet and the type of device used to connect to e-CSs, which are among the criteria reflecting the tendency to purchase from e-CSs, and the level of SS whereas there was a difference between the number of products purchased through e-CSs and the level of SS. Since the study is limited in several aspects (foundation/research university, number of participants, survey questions/answers, applied statistical analysis&tests), it is suggested to include more different&larger number of foundation universities and students in order to reach more general results.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Dijitalleşme, E-Ticaret Sitelerinden Satın Alma, Öğrenci Memnuniyeti, Demografik Analiz, Vakıf Üniversitesi, Demographic Analysis, Digitalization, Foundation University, Purchasing from E-Commerce Sites, Student Satisfaction

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Öndaş, M. (2025). Üniversite öğrencilerinin e-ticaret sitelerinden satınalma eğiliminin ve demografik özelliklerin öğrenci memnuniyetine etkisi: Bir vakıf üniversitesi örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.

Onay

İnceleme

Ekleyen

Referans Veren