Predictive role of irrational beliefs and self-efficacy in romantic relationship on perceived relationship quality
Yükleniyor...
Dosyalar
Tarih
2023
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
It aims to examine irrational beliefs and self-efficacy in romantic relationships among university students. The participants of the study consisted of 361 university students from various private and public universities, mainly from Istanbul Medeniyet University and Istanbul Medipol University. In the study, Perceived Relationship Quality Questionnaire, Irrational Beliefs in Romantic Relationship Questionnaire, Self-Efficacy in Romantic Relationship Questionnaire, and Socio-Demographic Information Form were used to collect the data from university students. In order to examine the predictive power of irrational beliefs and self-efficacy in romantic relationships and their subdimensions in predicting perceived relationship quality in university students, correlation analyses were conducted, followed by multiple linear regression analysis in SPSS version 23.0. Moreover, independent sample t-test analysis and ANOVA tests were conducted to determine the perceived relationship quality, irrational beliefs, and self-efficacy in romantic relationships; both total scores and subdimensions scores of university students differed significantly in terms of gender and relationship durations. The findings gained from the analyses revealed that perceived relationship quality was significantly predicted by irrational beliefs and selfefficacy. Irrational beliefs and self-efficacy in romantic relationships explained 18% of the variance of perceived relationship quality. Also, “use of social time” in subdimensions of irrational beliefs and negative self-efficacy and positive self-efficacy were significant predictors of perceived relationship quality. Moreover, it was found there is no significant difference in perceived relationship quality between male and female participants.
Üniversite öğrencilerinde romantik ilişkilerde akılcı olmayan inançları ve özyeterliliği incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın katılımcıları, çoğunluğu İstanbul Medeniyet Üniversitesi ve İstanbul Medipol Üniversitesi'nden olmak üzere çeşitli özel ve devlet üniversitelerinden 361 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada üniversite öğrencilerinden veri toplamak için Algılanan İlişki Kalitesi Anketi, Romantik İlişkide Akılcı Olmayan İnançlar Anketi ve Romantik İlişkide Öz-Yeterlilik Anketi ile Sosyo-Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Romantik ilişkilerde akılcı olmayan inançlar ve öz-yeterlik ile bunların alt boyutlarının üniversite öğrencilerinde algılanan ilişki kalitesini yordamasını araştırmak için korelasyon analizleri yapılmış ve ardından SPSS 23.0 versiyonunda çoklu doğrusal regresyon analizi uygulanmıştır. Ayrıca, üniversite öğrencilerinin algılanan ilişki kalitesi, akılcı olmayan inançlar ve romantik ilişkide öz-yeterlik hem toplam puanlarının hem de alt boyut puanlarının cinsiyet, ilişki süreleri açısından anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için bağımsız örneklem t-testi analizi ve ANOVA testleri yapılmıştır. Analizlerden elde edilen bulgular, algılanan ilişki kalitesinin akılcı olmayan inançlar ve öz-yeterlilik tarafından anlamlı bir şekilde yordandığını ortaya koymuştur. Romantik ilişkilerde akılcı olmayan inançlar ve öz-yeterlik, algılanan ilişki kalitesindeki varyansın %18'ini açıklamaktadır. Ayrıca, akılcı olmayan inançların alt boyutlarından "sosyal zaman kullanımı" ile olumsuz öz-yeterlik ve olumlu öz-yeterlik algılanan ilişki kalitesinin anlamlı yordayıcı olarak bulunmuştur. Ayrıca, kadın ve erkek katılımcılar arasında algılanan ilişki kalitesi açısından anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur.
Üniversite öğrencilerinde romantik ilişkilerde akılcı olmayan inançları ve özyeterliliği incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın katılımcıları, çoğunluğu İstanbul Medeniyet Üniversitesi ve İstanbul Medipol Üniversitesi'nden olmak üzere çeşitli özel ve devlet üniversitelerinden 361 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada üniversite öğrencilerinden veri toplamak için Algılanan İlişki Kalitesi Anketi, Romantik İlişkide Akılcı Olmayan İnançlar Anketi ve Romantik İlişkide Öz-Yeterlilik Anketi ile Sosyo-Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Romantik ilişkilerde akılcı olmayan inançlar ve öz-yeterlik ile bunların alt boyutlarının üniversite öğrencilerinde algılanan ilişki kalitesini yordamasını araştırmak için korelasyon analizleri yapılmış ve ardından SPSS 23.0 versiyonunda çoklu doğrusal regresyon analizi uygulanmıştır. Ayrıca, üniversite öğrencilerinin algılanan ilişki kalitesi, akılcı olmayan inançlar ve romantik ilişkide öz-yeterlik hem toplam puanlarının hem de alt boyut puanlarının cinsiyet, ilişki süreleri açısından anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için bağımsız örneklem t-testi analizi ve ANOVA testleri yapılmıştır. Analizlerden elde edilen bulgular, algılanan ilişki kalitesinin akılcı olmayan inançlar ve öz-yeterlilik tarafından anlamlı bir şekilde yordandığını ortaya koymuştur. Romantik ilişkilerde akılcı olmayan inançlar ve öz-yeterlik, algılanan ilişki kalitesindeki varyansın %18'ini açıklamaktadır. Ayrıca, akılcı olmayan inançların alt boyutlarından "sosyal zaman kullanımı" ile olumsuz öz-yeterlik ve olumlu öz-yeterlik algılanan ilişki kalitesinin anlamlı yordayıcı olarak bulunmuştur. Ayrıca, kadın ve erkek katılımcılar arasında algılanan ilişki kalitesi açısından anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Irrational Beliefs, Perceived Relationship Quality, Romantic Relationship, Self-Efficacy, University Students, Akılcı Olmayan İnançlar, Algılanan İlişki Kalitesi, Öz-Yeterlik, Romantik İlişki, Üniversite Öğrencileri
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Aydın, M. B. (2023). Predictive role of irrational beliefs and self-efficacy in romantic relationship on perceived relationship quality. (Unpublished master’s thesis). Ibn Haldun University, School of Graduate Studies, Istanbul.