The influence of international schools' western culture on Egyptian Muslim student identity

dc.authorid0000-0001-8406-9766
dc.contributor.advisorErkilet, Alev
dc.contributor.authorAboueldahab, Neveen Fathy Mohamed
dc.date.accessioned2023-09-21T08:18:59Z
dc.date.available2023-09-21T08:18:59Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022
dc.departmentİHÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sosyoloji Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractThis study examines the influence of the international education system on Egyptian Muslim student particularly in terms of their religious identity. Studying in international schools that provide English-medium education is an increasingly prevalent aspiration in Egypt in recent years. This study examines the relationship between the identity development process and such schools' Western culture. To be able to examine the question empirically, I have conducted fieldwork using in-depth interviews and participant observation. 31 participants were included in this study— parents, teachers, and students who were attending different international schools. The data I obtained indicates that identity dynamically interacts with education and culture. The subculture of international schools is found to be heavily influenced by Western culture. The limited exposure of students to their local culture, compared to the Westernized one they are exposed to at school, results in alienation from their local culture. Such alienation was found to hinder students' identity development process as well as the formation of their religious identity. In fact, as I demonstrate in this thesis, students struggle to maintain their local identity. The literature suggests that students' experience of excessive exposure to such schools' Western culture and use of English language significantly more than Arabic language, combined with limited exposure to Islamic education has led to a significant dysfunction in their religious identity formation process. Hence, their identity as Muslims is found to be unstable.
dc.description.abstractBu çalışma, uluslararası eğitim sisteminin Mısırlı Müslüman öğrencilerin dinsel kimlik ve kimlik üzerindeki etkisini incelemektedir. İngilizce eğitim veren uluslararası okullara katılmak son yıllarda Mısır'da dikkat çeken bir durum haline geldi. Bu çalışma aynı zamanda, kimlik geliştirme süreci ile batılı okul kültürü arasındaki ilişkiyi inceler. Bu durumun incelenebilmesi için saha çalışması yapılmalıdır. Bu çalışmada, farklı veri toplama teknikleri, detaylı görüşmeler ve katılımcı gözlemleri kullanıldı. Bu çalışmaya farklı uluslararası okullarda bulunan öğretmen, öğrenci ve velilerden oluşan 31 katılımcı dahil edildi. Elde edilen verilere göre kimlik, eğitim ve kültür ile dinamik bir biçimde etkileşim halindedir. Bu çalışmada, bluslararası batı okul kültürünün, öğrencileri yerel kültürlerine sınırlı maruz kalmalarının etkisi ile aşırı derecede batı kültürüne maruz bırakarak yerel kültürlerinden uzaklaştırdığı öne sürülmüştür. Bu çalışmanın bulgularından biri, öğrencinin kimlik geliştirme sürecinin ve dini kimlik oluşumunun engellendiği yönündedir. Bunun yanı sıra, öğrencilerin yerel kimliklerini korumalarının zorlaşmaktadır. Ek olarak, Literatür bulguları öğrencilerin batı okul kültürüne yoğun bir biçimde maruz kalmaları ve İslami eğitime sınırlı bir eğilimle, İngilizce kullanımının okullarda Arapçadan daha yaygın olması, öğrencilerin dini kimliklerini oluşturma sürecini engellediği öne sürülmektedir. Bunun sonucu olarak, öğrencilerin kimlik oluşturma sürecinde istikrarsızlığa ve dinsel kimlik oluşturma sürecinde bozukluklara neden olduğu görülmektedir.
dc.identifier.citationAboueldahab, N. F. M. (2022). The influence of international schools' western culture on Egyptian Muslim student identity. (Unpublished master’s thesis). Ibn Haldun University School of Graduate Studies, Istanbul.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12154/2335
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=r4I1HnmXxFQovUpyAyUmxHenMKC7CKPLOkMg-UhKGkaPPKdpYy4I-J59N9tI_yne
dc.identifier.yoktezid789949
dc.institutionauthorAboueldahab, Neveen Fathy Mohamed
dc.institutionauthorid0000-0001-8406-9766
dc.language.isoen
dc.publisherİbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectAlienation
dc.subjectEgypt
dc.subjectInternational Schools
dc.subjectReligion
dc.subjectReligious Identity
dc.subjectWestern Culture
dc.subjectBatı Kültürü
dc.subjectDin
dc.subjectDinsel Kimlik
dc.subjectMısır
dc.subjectUluslararası Okul
dc.subjectYabancılaşma
dc.titleThe influence of international schools' western culture on Egyptian Muslim student identity
dc.title.alternativeUluslararası okul batılı kültürünün Mısırlı Müslüman öğrenci kimliğine etkisi
dc.typeMaster Thesis
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
789949.pdf
Boyut:
1.23 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text

Lisans paketi

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
license.txt
Boyut:
1.52 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: