False needs in the digital age: Exploring social media's role in digital consumption behavior

dc.contributor.authorBa Matraf, Ibrahim
dc.contributor.authorGawas, Ahmed
dc.date.accessioned2025-12-02T08:23:04Z
dc.date.issued2025
dc.departmentİHÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractThe modern period we live in today is typified by technology, and this evermore entangled technology in all facets of our lives has also affected consumer behavior. This escalating influence has prompted crucial questions concerning the genuineness of individuals’ needs. This paper uses the theory of false needs by philosopher Herbert Marcuse, and focuses on how the utilization of social media platforms impacts consumption by fabricating false needs that don't arise from authentic needs. To accomplish the goal of this study, a quantitative approach was applied, with data gathered from 395 Arab residents in Türkiye, from different income, education, and cultural backgrounds. The study results shows that online purchasing behavior is positively associated with augmented time spent on social media platforms. Purchase intentions—conceptualized as false needs—were also found to significantly mediate the relationship between social media use and consumer purchasing behavior. The research outcomes did not reveal any significant influence of income, age, or educational level on false needs or purchasing behavior. The current findings empirically validate Marcuse's assumptions about the existence of false needs in modern society, which in turn suggests that social media influences consumption principally by creating false needs. The study contributes to the discourse surrounding digital consumption and consumer behavior in the digital age.
dc.description.abstractYaşadığımız modern dönem, teknolojiyle özdeşleşmiştir ve hayatımızın her alanında giderek daha fazla iç içe geçen bu teknoloji, tüketici davranışlarını da etkilemiştir. Bu artan etki, bireylerin ihtiyaçlarının gerçekliğiyle ilgili önemli soruları gündeme getirmiştir. Bu makale, filozof Herbert Marcuse'un sahte ihtiyaçlar teorisini kullanmakta ve sosyal medya platformlarının kullanımının, gerçek ihtiyaçlardan kaynaklanmayan sahte ihtiyaçlar yaratarak tüketimi nasıl etkilediğine odaklanmaktadır. Bu çalışmanın amacına ulaşmak için, Türkiye'de yaşayan ve farklı gelir, eğitim ve kültürel geçmişlere sahip 395 Arap'tan toplanan verilerle nicel bir yaklaşım uygulanmıştır. Çalışma sonuçları, çevrimiçi satın alma davranışının sosyal medya platformlarında geçirilen zamanla pozitif ilişkili olduğunu göstermektedir. Sahte ihtiyaçlar olarak kavramsallaştırılan satın alma niyetlerinin de sosyal medya kullanımı ile tüketici satın alma davranışı arasındaki ilişkiye önemli ölçüde aracılık ettiği bulunmuştur. Araştırma sonuçları, gelir, yaş veya eğitim düzeyinin sahte ihtiyaçlar veya satın alma davranışı üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığını ortaya koymuştur. Mevcut bulgular, Marcuse'un modern toplumda sahte ihtiyaçların varlığına ilişkin varsayımlarını deneysel olarak doğrulamaktadır; bu da sosyal medyanın tüketimi esas olarak sahte ihtiyaçlar yaratarak etkilediğini göstermektedir. Çalışma, dijital çağda dijital tüketim ve tüketici davranışı etrafındaki söyleme katkıda bulunmaktadır.
dc.identifier.citationBa Matraf, I., & Gawas, A. (2025). False needs in the digital age: Exploring social media's role in digital consumption behavior. Asos Journal: The Journal of Academic Social Science, 13(170), 380-395. http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.87183
dc.identifier.doi10.29228/ASOS.87183
dc.identifier.endpage395
dc.identifier.issn2148-2489
dc.identifier.issue170
dc.identifier.orcid0009-0004-2448-6874
dc.identifier.orcid0000-0002-0273-170X
dc.identifier.startpage380
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.29228/ASOS.87183
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12154/3652
dc.identifier.volume13
dc.institutionauthorBa Matraf, Ibrahim
dc.institutionauthorid0009-0004-2448-6874
dc.language.isoen
dc.publisherASOS Eğitim Bilişim Danışmanlık
dc.relation.ispartofAsos Journal: The Journal of Academic Social Science
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Öğrenci
dc.relation.publicationcategoryÖğrenci
dc.relation.sdgN/A
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectSocial Media
dc.subjectConsumer Behavior
dc.subjectFalse Needs
dc.subjectConsumption
dc.subjectDigital Age
dc.subjectSosyal Medya
dc.subjectTüketici Davranışı
dc.subjectSahte İhtiyaçlar
dc.subjectTüketim
dc.subjectDijital Çağ
dc.titleFalse needs in the digital age: Exploring social media's role in digital consumption behavior
dc.title.alternativeDijital çağda sahte ihtiyaçlar: Sosyal medyanın dijital tüketim davranışındaki rolünü araştırmak
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
ba matraf.pdf
Boyut:
557.32 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text

Lisans paketi

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
license.txt
Boyut:
1.17 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: