Digital community, fan spaces and gendered emotions: An analysis on Korean pop music (K-POP) fandom in Turkey
Yükleniyor...
Dosyalar
Tarih
2020
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
İbn Haldun Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu çalışma Türkiye'de yaşayan Kore Pop müziği (K-Pop) fanlarının deneyimlerini analiz etmeyi amaçlar. Son yıllarda Türkiye'deki K-Pop tartışmalarının toplumsal cinsiyet ekseninde yapılıyor olmaları, K-Pop'un aile yapısı ve var olan cinsiyet kodlarına karşı bir tehlike olarak yansıtılması çalışmanın ortaya çıkmasında en büyük etkenlerden biridir. Çalışma, hem anti K-Pop olarak isimlendirilebilecek bu söylemi, hem de özellikle sosyal medya üzerinde süren fan deneyimlerini birlikte inceleyerek toplumsal cinsiyet konusunun nasıl anlamlandırıldığını analiz etmeyi amaçlar. Bu doğrultuda fanlarla derinlemesine görüşmeler, odak grupları, etnografi, dijital etnografi, söylem analizi ve katılımcı gözlem gibi birden fazla veri toplama yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen verilen toplumsal cinsiyet olgusunun popüler kültür temsillerinin yanında, paylaşılan alan ve bu alanda dolaşımda olan duygular ile büyük ölçüde ilgili olduğunu ortaya çıkarmıştır. Katılımcılarla yapılan görüşmelerin analizleri özellikle maskülenlik olgusu ve ideal erkek tanımlarının negatif duygular ve baskıcı/tehditkar davranışlar üzerinden anlamlandırılırken, feminenlik olgusunun pozitif duygular ve daha yumuşak davranışlar ile ilişkilendirildiğini ortaya çıkarmıştır. Çalışma var olan toplumsal cinsiyet tanımlamalarının özellikle duyguları ifade etme konusunda hem kadın hem de erkek için kısıtlayıcı ve sınırlandırıcı olduğunu öne sürer. Bu bağlamda K-Pop idolleri aracılığıla gösterilen farklı toplumsal cinsiyet temsillerinin, anti K-Pop söyleminin iddia ettiğinin aksine 'feminen' görünümleri sebebiyle değil, feminenliğe atfedilmiş yumuşak davranış kalıpları ve pozitif duyguları ifade etme konusundaki özgürlükleri nedeni ile ilgi gördüğünü öne sürer. Bunun yanında hegemonik maskülenite kalıplarından ayrılıyor olmaları sebebiyle bu 'daha feminen' maskülenite temsilinin daha güvenli ve daha güvenilir olarak algılandığını gösterir. Çalışma var olan toplumsal cinsiyet tanımlamalarındaki sorunlara dikkat çekerken, duygusal bağ ve dijital alan kullanımının toplumsal cinsiyeti anlamlandırma üzerindeki etkilerini gösterir. Anahtar Kelimeler: popüler kültür, kültür endüstrisi, toplumsal cinsiyet, dijital alan, duygu
This study aims to analyze the experiences of Korean Pop music (K-Pop) fans in Turkey. In recent years, K-Pop has been discussed together with gender norms in the context of Turkey, claiming that K-Pop is a danger for family structure and existing gender codes. This study intends to investigate both on this discourse, which can be named as anti K-Pop discourse; and on fan experience, which mainly exist on digital space, to be able to see how gender is understood. With this aim, I have used multiple data collection techniques such as; in-depth interviews and focus groups with fans, ethnography, digital ethnography, discourse analysis and participant observation. According to the data obtained, the concept of gender is highly related with space and emotions as well as popular culture representations. Analyses of the interviews revealed that especially the concept of masculinity can be understood more with its attachments to negative emotions and oppressing/threatening behaviors, while femininity has attachments like positive emotions and softer behaviors. This study shows that existing definitions on gender representations are too limiting and oppressive especially when expressing various emotions both for men and women. In this context, different gender representations shown by K-Pop idols, unlike the claims of anti K-Pop discourses, raised interest not because of their 'feminine' appearances but because of their softer behaviors and freedom in emotional expressions which are socially constructed as femininity. Together with this, the study shows that these 'more feminine' masculinity representations are perceived as more secure and reliable because of their distance from hegemonic masculinity representations. While pointing to the problems of existing definitions for gender norms, this study reveals the impact of emotional connection and digital space on understanding gender norms. Keywords: popular culture, culture industry, gender, digital space, emotions
This study aims to analyze the experiences of Korean Pop music (K-Pop) fans in Turkey. In recent years, K-Pop has been discussed together with gender norms in the context of Turkey, claiming that K-Pop is a danger for family structure and existing gender codes. This study intends to investigate both on this discourse, which can be named as anti K-Pop discourse; and on fan experience, which mainly exist on digital space, to be able to see how gender is understood. With this aim, I have used multiple data collection techniques such as; in-depth interviews and focus groups with fans, ethnography, digital ethnography, discourse analysis and participant observation. According to the data obtained, the concept of gender is highly related with space and emotions as well as popular culture representations. Analyses of the interviews revealed that especially the concept of masculinity can be understood more with its attachments to negative emotions and oppressing/threatening behaviors, while femininity has attachments like positive emotions and softer behaviors. This study shows that existing definitions on gender representations are too limiting and oppressive especially when expressing various emotions both for men and women. In this context, different gender representations shown by K-Pop idols, unlike the claims of anti K-Pop discourses, raised interest not because of their 'feminine' appearances but because of their softer behaviors and freedom in emotional expressions which are socially constructed as femininity. Together with this, the study shows that these 'more feminine' masculinity representations are perceived as more secure and reliable because of their distance from hegemonic masculinity representations. While pointing to the problems of existing definitions for gender norms, this study reveals the impact of emotional connection and digital space on understanding gender norms. Keywords: popular culture, culture industry, gender, digital space, emotions
Açıklama
YÖK Tez No: 652619
Anahtar Kelimeler
Antropoloji, Anthropology, Sosyoloji, Sociology, Duygu, Emotion, Hayranlık, Fandom, Kitle Kültürü, Kültür Endüstrisi, Cultural Industry, Mekan, Space, Popüler Kültür, Popular Culture, Sosyal Medya, Social Media, Toplumsal Cinsiyet, Gender
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Tozlu, B. (2020). Digital community, fan spaces and gendered emotions: An analysis on Korean pop music (K-POP) fandom in Turkey. (Unpublished master’s thesis). Ibn Haldun University School of Graduate Studies, İstanbul.