The phenomenon of religion according to Abu al-Hasan al- Amiri? (D. 381/ 992)

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2018

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Ibn Haldun University, Alliance of Civilization Institute

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

The bulk of the research on the tenth century Muslim philosopher Ab? al-?asan al- ??mir? (d. 381/ 992) has focused mainly on his philosophical writings. Far less attention has been given to the study of the religious phenomenon as it has manifested in al-??mir?'s extent works. This dissertation has attempted to fill this gap by analyzing al-??mir?'s understanding of human nature as well as his method of comparing between religions. I will present how al-??mir?'s view of man as religious by nature is deeply interlinked with his determination of religion, namely Islam, to be the container of both truth and logical necessity. His rational defense of religion against the skeptics and pseudo-philosophers, who were seeking to undermine its core role, will be examined. I will also attempt to demonstrate how al-??mir?'s rational discourse had been developed while the Muslim community suffered fragmentation due to its internal political disintegration and religious separatism. The thesis, furthermore, will focus on the classification of science and the superiority of religious knowledge over all other types of knowledge according to al-??mir?. It will explain how al-??mir?, despite his acceptance of religious diversity, believed that only Islam, among the religions, is moderate, rational, and suitable for man. He comes to this conclusion based on the use of comparative method throughout his book Kit?b al-i‘l?m biman?qib al-Isl?m. By using such method to analyze religion, al-Amiri provides an early and unprecedented perspective to the study of comparative religion.
10.yy İslam filozofu Ebu Hasan el-Amiri (ö. 381/992) üzerine yapılmış araştırmaların çoğu filozofun felsefi eserlerine yoğunlaşmıştır. El-Amiri’nin diğer eserlerinde ortaya çıkan din olgusu meselesine çok daha az bir ilgi gösterilmiştir. Bu tez, el-Amiri’nin insan doğası anlayışıyla birlikte dinleri karşılaştırma metodunu inceleyerek bu boşluğu doldurmaya çalışmıştır. Bu çalışmada, El-Amiri’nin insanı doğası gereği dindar görmesinin, onun dinin, yani İslam’ın, hem doğruyu hem de mantıksal gerekliliği taşıdığına yönelik tespitiyle nasıl derinden ilişkili olduğu gösterilecektir. Dinin en temel rolünü sarsmaya çalışan şüphecilere ve sözde filozoflara karşı el-Amiri’nin dini akılcı bir şekilde savunması incelenecektir. Müslüman ümmetin iç çözülmeler ve dini ayrılıkçılık nedeniyle parçalanma geçirdiği bir dönemde, el-Amiri’nin akılcı söyleminin nasıl geliştirildiğini de göstermeye çalışacağım. Tez, aynı zamanda da, el- Amiri’ye göre bilimin sınıflandırılması ve dini bilginin tüm diğer bilgi türlerinden üstün olması meselelerine de odaklanacaktır. Çalıma, dini farklılığı kabul etmesine rağmen, el-Amiri’nin nasıl diğer dinler arasında sadece İslam’ın ılımlı, akılcı ve insana uygun bir din olduğunu savunduğunu açıklayacaktır. Filozof bu sonuca Kit?b el-i‘l?m bi-men?kib el-İsl?m kitabı boyunca kullandığı karşılaştırmalı metot yoluyla ulaşır. Dini incelerken böyle bir metot kullanarak, el-Amiri karşılaştırmalı din çalışmalarına eski ve daha önce örneği olmayan bir bakış açısı kazandırır.

Açıklama

Tez (Yüksek lisans) -- İbn Haldun Üniversitesi Üniversitesi. Kaynakça var.

Anahtar Kelimeler

Ebu Hasan el-Amiri, Abu al-Hasan al- Amiri?, Din olgusu, Phenomenon of religion, Karşılaştırmalı din, Comparative religion, İnsan doğası, Human nature, 10. yüzyıl, Tenth century

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

el-Moursi, M. (2018). The phenomenon of religion according to Abu al-Hasan al- Amiri? (D. 381/ 992). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ibn Haldun University, Alliance of Civilization Institute, İstanbul