E-commerce impact on trade openness: The case of emerging and developed European countries

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Today e-commerce plays an indispensable role in many economic activities by providing remedies to some economic problems. E-commerce not only provides an efficient solution to the scarcity of resources among countries but also ensures an effective allocation of resources. It serves as a powerhouse of world economic growth and effectively sustains cross-border trade, thereby stimulating economic efficiency. Yet today, its full potential is far beyond reach. This research employs quarterly data on e-commerce, trade openness, tariffs, exchange rate, foreign direct investment, industry size, and gross domestic product in 14 European countries. Countries are grouped into developed European countries and emerging European countries for the period 2009Q1-2020Q4. The study applies panel data analysis through a fixed effect model and FGLS estimation technique. In both developed and emerging European countries, results show that e-commerce has a positive and statistically significant impact on trade openness. However, a higher impact of e-commerce on trade openness among developed European countries is recorded. This is evident from the higher coefficient value and a strongly statistically significant P-value. This may be a result of highly developed infrastructure such as proper road networks, address systems, and high-performing institutions together with more relaxed measures and laws governing the operation of e-commerce activities in these developed European countries as compared to stringent measures and laws governing e-commerce activities among emerging European countries. In both developed and emerging European economies, results show a negative correlation between trade openness and tariffs. Among developed European countries, GDP, exchange rate, industry size, and foreign direct investment recorded a positive effect on trade openness. Whereas in the case of emerging European economies, all variables show a positive impact on trade openness with the exception of foreign trade investment.

Günümüzde e-ticaret, birçok ekonomik faaliyette vazgeçilmez bir rol oynamakla birlikte bazı ekonomik sorunlara da çareler sunmaktadır. E-ticaret sadece ülkeler arasındaki kaynak kıtlığına etkin bir çözüm sunmakla kalmaz, aynı zamanda kaynakların etkin dağılımını da sağlar. E-ticaret, dünya ekonomik büyümesinin güç merkezi olarak hizmet eder ve sınır ötesi ticareti etkin bir şekilde sürdürür ve böylece ekonomik verimliliği teşvik eder. Ancak bugün, tam potansiyeli erişilemeyecek kadar uzaktır. Bu araştırma, 14 Avrupa ülkesinde E-ticaret, Ticaret açıklığı, Tarifeler, Döviz Kuru, Doğrudan Yabancı Yatırım, Sanayi Büyüklüğü ve Gayri Safi Yurtiçi Hasıla ile ilgili dört aylık verileri kullanır. Ülkeler, 2009q1-2020q4 dönemi için gelişmiş Avrupa ülkeleri ve gelişmekte olan Avrupa ülkeleri olarak gruplandırılmıştır. Bu çalışmada, sabit etki modeli ve FGLS tahmin tekniği ile panel veri analizini uygulamaktadır. Hem gelişmiş hem de gelişmekte olan Avrupa ülkelerinde, e-ticaretin ticari açıklık üzerinde pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte, gelişmiş Avrupa ülkeleri arasında e-ticaretin ticari açıklık üzerinde daha yüksek bir etkisi olduğu kaydedilmiştir. Daha yüksek katsayı değerinden ve istatistiksel olarak anlamlı bir P-değerinden açıkça görülmektedir. Gelişmiş Avrupa ülkelerinde uygun yol ağları, adres sistemleri, yüksek performanslı kurumlar gibi söz konusu oldukça, gelişmekte Avrupa ülkelerinde e-ticaret faaliyetlerinin işleyişini düzenleyen katı tedbirler ve kanunlarla birlikte bir sonucu olabilir. Hem gelişmiş hem de yükselen gelişmekte Avrupa ekonomilerinde, ticari açıklık ve tarifeler arasında negatif bir ilişki olduğunu göstermektedir. Gelişmiş Avrupa ülkeleri arasında GSYİH, döviz kuru, endüstri büyüklüğü ve doğrudan yabancı yatırımın ticari açıklık üzerinde olumlu bir etki kaydedilmiştir. Gelişmekte olan Avrupa ekonomileri söz konusu olduğunda ise, doğrudan yabancı yatırım dışında tüm değişkenler ticari açıklık üzerinde olumlu bir etki göstermektedir.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

E-Commerce, Foreign Trade, Online Sales, Trade Openness, Çevrimiçi Satış, Dış Ticaret, E-Ticaret, Ticari Açıklık

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Adam, A. (2022). E-commerce impact on trade openness: The case of emerging and developed European countries. (Unpublished master’s thesis). Ibn Haldun University School of Graduate Studies, Istanbul.

Onay

İnceleme

Ekleyen

Referans Veren