Intellectual virtues of an Ottoman 'alim: Madrasa education and the making of a scholar in late seventeenth and eighteenth-century Istanbul

dc.authorid0000-0002-6394-4223
dc.contributor.advisorGörgün, Tahsin
dc.contributor.authorAsadov, Ayaz
dc.date.accessioned2024-10-28T11:51:25Z
dc.date.available2024-10-28T11:51:25Z
dc.date.issued2024
dc.departmentİHÜ, Medeniyetler İttifakı Enstitüsü, Medeniyet Araştırmaları Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractThis thesis delves into the question of what it meant to be anʿālim in late seventeenth and eighteenth-century Ottoman Istanbul, exploring it as a history of scholarly self. It conceptualises the making of an alim as a process of moulding into a specific scholarly selfhood through the cultivation of various intellectual virtues. The study's methodological focus is on an ʿālim's educational processes. It examines Ottoman discussions on higher education and theoretical discourses on learning primarily through the works of prominent scholars of the period, including Sājaqlīzāda Muhammad al-Marʿashī (d.1732), Dāwūd al-Qārsī (d.1756) and Muhammed al-Mīmī al-Basrī (d.1749). Equally crucial to this study is the content analysis of educational materials, engagement with which is considered as technologies of scholarly self-formation. For this purpose, I utilise the works of tartīb, Ottoman accounts of educational curricula. The study introduces malaka as the Ottoman concept for intellectual virtues, arguing that the key virtue was istiḥḍār, tentatively translated as semantic fluency. Furthermore, it presents muṭāliʿ as a case study of an Ottoman scholarly self and attempts a detailed reconstruction of this unique intellectual selfhood, primarily based on Müneccimbāşī Ahmed Dede's (d.1702) account. While not a central argument, the study proposes an additional historiographical intervention by arguing for the presence of an Ottoman "pedagogical turn" manifested in the rise of müderris-alim figures and the emergence of new pedagogical genres during the period under investigation.
dc.description.abstractBu tezde, XVII. yüzyıl sonu ve XVIII. yüzyıl Osmanlı İstanbul'unda âlim olmanın ne anlama geldiği, bir ilmî benlik tarihi olarak incelenmektedir. Bir âlimin yetişmesini, çeşitli entelektüel erdemlerin geliştirilmesi yoluyla belirli bir ilmî benliğe dönüşme süreci olarak kavramsallaştırılmaktadır. Bu amaçla, çalışmanın metodolojik odağı, bir âlimin eğitim süreçlerine yöneltilmiştir. Öncelikle, dönemin önde gelen âlimlerinden Saçaklızâde Muhammed el-Merʿaşî (ö. 1732), Dâvûd el-Kârsî (ö. 1756) ve Muhammed el-Mîmî el-Basrî'nin (d.1749) eserleri üzerinden Osmanlı yükseköğretim tartışmaları ve öğrenime dair teorik söylemler incelenmiştir. Bunun yanı sıra, ilmî benlik oluşturma teknolojilerilerinde kullanılan eğitim materyallerinin içerik analizi de önemli bir yer teşkil etmektedir. Bu bağlamda, dönemin Osmanlı eğitim müfredatı üzerine yazılmış tertîb eserleri değerlendirilmiştir. Bir âlim olmaya dair Osmanlı ilmî söylemlerini inceleyen bu çalışma sonuç olarak, bu tartışmalardaki meleke kavramının, modern erdem epistemolojisinin merkezî kavramı olan "entelektüel erdemler" bağlamında anlaşılması gerektiğini öne sürmektedir. Bu argümanı temellendirdikten sonra i̇sti̇hzâr melekesini Osmanlı ilmî benlik anlayışının anahtar kavramı olarak incelemektedir. Tezin son bölümünde ise bir Osmanlı ilmî benlik örneği olarak müṭâliʿ kavramı incelenmektedir. Bu bölümde, temelde Müneccimbaşı Ahmed Dede'nin (ö. 1702) anlatısına dayanarak, özgün bir ilmî benliğin ayrıntılı bir yeniden inşasına teşebbüs edilmektedir. Ayrıca çalışmada, merkezî bir argüman olmamakla birlikte, incelenen dönemde müderris-âlim şahsiyetlerin yükselişinde ve yeni pedagojik telif türlerinin ortaya çıkışında tezahür eden bir "pedagojik dönüşüm"ün varlığı savunulmakta ve bu bağlamda Osmanlı düşünce tarihyazımı ve dönemlendirmesi için farklı bir perspektif oluşturarak yeni bir teklifte bulunulmaktadır.
dc.identifier.citationAsadov, A. (2024). Intellectual virtues of an Ottoman 'alim: Madrasa education and the making of a scholar in late seventeenth and eighteenth-century Istanbul. (Unpublished doctoral's thesis). Ibn Haldun University Alliance of Civilizations Institute, Istanbul.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12154/3087
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=LY6e5xGA7WWUpEdrBmEPLh3Ia5InRdan-lLSDtOen6-g3j7I7z6d3J5n75WlqKzm
dc.identifier.yoktezid909754
dc.institutionauthorAsadov, Ayaz
dc.institutionauthorid0000-0002-6394-4223
dc.language.isoen
dc.publisherİbn Haldun Üniversitesi, Medeniyetler İttifakı Enstitüsü
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.relation.sdgGoal-04: Quality Education
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectOttoman Intellectual History
dc.subjectIntellectual Virtues
dc.subjectVirtue Epistemology
dc.subjectHistory of Epistemology
dc.subjectMalaka
dc.subjectScholarly Selfhood
dc.subjectHistory of the Scientific Self
dc.subjectOttoman Education
dc.subjectEducational Philosophy
dc.subjectHistory of Scholarship
dc.subjectOsmanlı Düşünce Tarihi
dc.subjectEntelektüel Erdemler
dc.subjectErdem Epistemolojisi
dc.subjectİlmî Benlik
dc.subjectİlmî Benlik Tarihi
dc.subjectMeleke
dc.subjectOsmanlı'da Eğitim
dc.subjectEğitim Felsefesi
dc.subjectEpistemoloji Tarihi
dc.subjectBilim Tarihi
dc.titleIntellectual virtues of an Ottoman 'alim: Madrasa education and the making of a scholar in late seventeenth and eighteenth-century Istanbul
dc.title.alternativeBir Osmanlı âliminin entelektüel erdemleri: Medrese eğitimi ve XVII. yüzyıl sonu ve XVIII. yüzyıl İstanbul'unda bir âlimin yetişmesi
dc.typeDoctoral Thesis
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
909754.pdf
Boyut:
4.13 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text

Lisans paketi

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
license.txt
Boyut:
1.17 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: