Impact of airport service quality on customer satisfaction under privatized airport: A survey of Aden Adde International Airport's passengers in Mogadishu, Somalia

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2024

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Service quality is essential for every service provider with an open market in every industry, especially aviation, which generates billions of dollars for the services that it provides to its customers annually. The quality of the service has an impact on customer satisfaction; in contrast, customer satisfaction will impact back on the service provider. To achieve various corporate goals, it is necessary to focus on customer satisfaction precisely when the entity is privatized. This study focuses on the "impact of airport service quality on customer satisfaction under a privatized airport." The study employed descriptive and correlation analysis. The study conducted 400 questionnaires from passengers who departed from Aden Adde International Airport. Later, we analyzed the data using a statistical package for social science (SPSS), and the findings indicated a strong positive relationship between Airport customer services and customer satisfaction. The study also showed that the majority of the passengers of the airport were not satisfied with the services of Aden Adde International Airport.
Hizmet kalitesi, özellikle havacılık endüstrisinde, müşterilerine yıllık milyarlarca dolarlık hizmetler sunan her hizmet sağlayıcısı için açık bir pazarda her endüstride önemlidir. Hizmet kalitesi, müşteri memnuniyeti üzerinde etkiye sahiptir; ayrıca, müşteri memnuniyeti hizmet sağlayıcıya geri dönecektir. Farklı kurumsal hedeflere ulaşmak için, özellikle varlık özelleştirildiğinde, müşteri memnuniyetine odaklanmak gereklidir. Bu çalışma, özelleştirilmiş bir havaalanında hizmet kalitesinin müşteri memnuniyeti üzerindeki etkisine odaklanmaktadır. Çalışmada, tanımlayıcı ve korelasyon analizi kullanıldı. Aden Adde Uluslararası Havalimanı'ndan ayrılan yolculardan 400'üyle anket yapıldı. Daha sonra, sosyal bilimler için bir istatistiksel paket olan SPSS kullanılarak veriler analiz edildi ve bulgular, havaalanı müşteri hizmetleri ile müşteri memnuniyeti arasında güçlü pozitif bir ilişki olduğunu gösterdi. Çalışmada aynı zamanda çoğu havalimanı yolcusunun, Aden Adde Uluslararası Havalimanı hizmetlerinden memnun olmadığı bulgusu tespit edildi.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Airport Service Quality, Customer Satisfaction, Privatization, Havalimanı Hizmet Kalitesi, Müşteri Memnuniyeti, Özelleştirme

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Farah, N. A. (2024). Impact of airport service quality on customer satisfaction under privatized airport: A survey of Aden Adde International Airport's passengers in Mogadishu, Somalia. (Unpublished master’s thesis). Ibn Haldun University School of Graduate Studies, Istanbul.