Eleştirel kozmopolit bir düşünür olarak İbn Haldun
Yükleniyor...
Dosyalar
Tarih
2017
Yazarlar
Lawrence, Bruce
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
İbn Haldun Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Kozmopolitizm, şahsî bir hayat tarzı yahut cihanşümul bir ahlâk anlayışı yahut küresel bir siyasî müessese değildir. O, "cosmo-polis" bir dünya görüşüdür, "cosmo- polis"ten kasıt ise vatandaşların evrensel topluluğudur. Şimdiye kadar, eleştirel kozmopolitliğin teorisyeni olarak İbn Haldun'un değeri ortaya koyulmamıştır. İbn Haldun'un kozmopolit görüşündeki ayırıcı unsur, belirleyici fark onun Mısır, Mağrib ve Endülüs gibi farklı ve çoğunlukla rekabet hâlinde şehirli şeçkin düzeninin kesişme noktalarını bulmak için gösterdiği çabadır. Aslında İbn Haldun'u ve onun neslinin kozmopolit seçkinlerinin en büyük farkı onların "edebiyat" ile olan uyumlarıydı. İbn Haldun asabiyet, ümran ve bedeviye gibi yeni ıstılahları farklı anlam katmanları ile icat etmiştir. İbn Haldun, dini, dinî norm ve değerleri, müesseseleri insanlığın kozmopolit vizyonunda merkezî bir noktada görmektedir.
Cosmopolitism is neither a personal life style, nor a universal understanding on ethics, nor a global political institution. It is rather a "cosmo-polis" world-view. What we mean by "cosmo- polis" is a universal “gemainschaft” of citizens. Up to now, Ibn Khaldun’s real value as a doctrinaire of ciritical cosmopolitics hasnot been put forward. The distinctive feature of Ibn Khaldun’s cosmopolitan view is his effort to determine the interference points between the urbanized elits of Egypt, Maghreb, and Andalusia, which were competing with each other. More precisely, the most essential difference of Ibn Khaldun and his generation’s cosmopotical elits was their harmony with literature. Ibn Khaldun invented terms such as “asabiyyah” “umran” and “badawiya” on various layers of meaning. Additionally, he assigns a central role to religion and religious norms, values, and institutions in the cosmopolitan vision of humankind.
Cosmopolitism is neither a personal life style, nor a universal understanding on ethics, nor a global political institution. It is rather a "cosmo-polis" world-view. What we mean by "cosmo- polis" is a universal “gemainschaft” of citizens. Up to now, Ibn Khaldun’s real value as a doctrinaire of ciritical cosmopolitics hasnot been put forward. The distinctive feature of Ibn Khaldun’s cosmopolitan view is his effort to determine the interference points between the urbanized elits of Egypt, Maghreb, and Andalusia, which were competing with each other. More precisely, the most essential difference of Ibn Khaldun and his generation’s cosmopotical elits was their harmony with literature. Ibn Khaldun invented terms such as “asabiyyah” “umran” and “badawiya” on various layers of meaning. Additionally, he assigns a central role to religion and religious norms, values, and institutions in the cosmopolitan vision of humankind.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Kozmopolitizm, İbn Haldun, Dünya vatandaşlığı, Cosmopolitism, Ibn Khaldun, World Citizenship
Kaynak
İbn Haldun Çalışmaları Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
2
Sayı
2
Künye
Lawrence, B. (2017). Eleştirel Kozmopolit Bir Düşünür Olarak İbn Haldun. İbn Haldun Çalışmaları Dergisi, 2(2), 161-170.