Ergenlerde psikolojik sağlamlığın sosyal dışlanma, sosyal kaygı, cinsiyet ve sınıf düzeyi açısından incelenmesi

dc.authorid0000-0001-5499-3544
dc.contributor.authorIşık, Yakup
dc.contributor.authorÇelik, Eyüp
dc.date.accessioned2021-03-23T13:21:33Z
dc.date.available2021-03-23T13:21:33Z
dc.date.issued2020
dc.departmentİHÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractBu araştırmada ergenlerde psikolojik sağlamlık düzeyi sosyal dışlanma, sosyal kaygı, cinsiyet ve sınıf düzeyi açısından incelenmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (ÇGPSÖ-12), Ergenler İçin Sosyal Dışlanma Yaşantısı Ölçeği (ESDYÖ) ve Ergenler İçin Sosyal Kaygı Ölçeği (ESKÖ) kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul’un Başakşehir (1 lise), Bayrampaşa (1 lise), Gaziosmanpaşa (1 lise) ve Sultangazi (4 ortaokul, 2 lise) ilçelerinden farklı nitelikteki devlet okullarının 7, 8, 9, 10 ve 11. sınıfına devam eden gönüllü 521 öğrenciden oluşmaktadır. Bu okulların 2’si Ortaokul, 2’si İmam Hatip Ortaokulu 2’si Anadolu Lisesi, 1’i İmam Hatip Lisesi ve 2’si Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi olmak üzere toplam sayısı 9’dur. Katılımcıların 258’i (%49.5) kız, 263’ü (%50.5) erkek öğrenciden oluşmakta, 97’si (%18.62) 7. sınıfa, 116’sı (%22.26) 8. sınıfa, 108’i (%20.73) 9. sınıfa, 103’ü (%19.77) 10. sınıfa ve 97’si (%18.62) 11. sınıfa devam etmektedir. Verilerin analizinde korelasyon analizi, regresyon analizi, t-test ve tek yönlü varyans analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada sosyal dışlanmanın alt boyutlarının her ikisiyle (görmezden gelinme, dışlanma) ve sosyal kaygı ile psikolojik sağlamlık arasında negatif anlamlı ilişkiler tespit edilmiş, ayrıca görmezden gelinme, dışlanma ve sosyal kaygının psikolojik sağlamlığın anlamlı yordayıcıları olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öte yandan cinsiyet değişkeni açısından psikolojik sağlamlık düzeyi anlamlı farklılık göstermezken, sınıf düzeyi açısından bakıldığında 9. sınıfa devam eden ergenlerin psikolojik sağlamlığının 7. sınıfa devam edenlere kıyasla oldukça düşük düzeyde olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular alanyazın ışığında tartışılmıştır.
dc.description.abstractThis study examines resilience level among adolesences in terms of ostracism, social anxiety, gender and grade level. The Child and Youth Resilience Measure, The Ostracism Experience Scale For Adolescents and The Social Anxiety Scale For Adolescents were used as data collection tools. The sample of this study consists of volunteer 521 students, studying in 7th, 8 th, 9th, 10th and 11th grades of public middle and high schools have different qualifications in districts of İsatanbul, Başakşehir (1 high school), Bayrampaşa (1 high school), Gaziosmanpaşa (1 high school) and Sultangazi (4 middle school, 2 high school) in 2017-2018 academic year. 2 of these schools are middle schools, 2 are İmam Hatip Middle Schools, 1 is Anatolian İmam Hatip High School, 2 are Anatolian High Schools and 2 are Vocational and Technical Anatolian High schools, in this way total nuber of the schools are 9. 258 (49.5%) of participants are female and 263 (50.5%) are male. 97 (%18.62) of participants are in 7th grade, 116 (%22.26) are in 8th, 108 (%20.73) are in 9th, 103 (%19.77) are in 10th and 97 (%18.62) are in 11th grade. Correlation, regression, t-test and one way varience analysis methods were used to analyze the data. The study demonstrates that there are meaningful negative relations between resilience levels and the subscales of ostracism (being ignored, being excluded) and social anxiety levels. It is obtained that being ignored, being excluded and social anxiety are significant predictors of resilience. It is observed that the resilience level of adolescents doesn’t differ by gender and compered to 7th grade, 9th grade students’ resilience level are sinificantly lower. The findings were discussed in the light of the literature.
dc.identifier.citationIşık, Y. ve Çelik, E. (2020). Ergenlerde psikolojik sağlamlığın sosyal dışlanma, sosyal kaygı, cinsiyet ve sınıf düzeyi açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(27), 174-209 .
dc.identifier.endpage209
dc.identifier.issn2528-9527
dc.identifier.issn2528-9535
dc.identifier.issue27
dc.identifier.startpage174
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.26466/opus.642037
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12154/1428
dc.identifier.volume16
dc.institutionauthorIşık, Yakup
dc.language.isotr
dc.publisherADAMOR Toplum Araştırmaları Merkezi
dc.relation.ihupublicationcategory233
dc.relation.ispartofOPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Öğrenci
dc.relation.publicationcategoryÖğrenci
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsikolojik Sağlamlık
dc.subjectSosyal Dışlanma
dc.subjectSosyal Kaygı
dc.subjectErgenlik
dc.subjectResilience
dc.subjectOstracism
dc.subjectSocial Anxiety
dc.subjectAdolescence
dc.titleErgenlerde psikolojik sağlamlığın sosyal dışlanma, sosyal kaygı, cinsiyet ve sınıf düzeyi açısından incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of resilience in adolescents with regards to ostracism, social anxiety gender and grade level
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Işık, Y..pdf
Boyut:
1.21 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
[ N/A ]
İsim:
license.txt
Boyut:
1.52 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: