Yanık, İbrahim Emre

Yükleniyor...
Profil fotoğrafı
E-posta Adresi ORCID Profili WoS Profili Scopus Profili YÖK Araştırmacı Profili SOBİAD Profili Web Sitesi

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
Sosyoloji Bölümü, bireysel ve toplumsal düzeyde fikrî bağımsızlığı kazandırmaya yönelik yeni bir epistemolojik, ontolojik ve metodolojik zemin inşa etmek amacıyla mevcut düşünce sistemlerini derin ve kapsamlı bir şekilde tahlil etmeyi hedeflemektedir. Bölüm, eleştirel bir yaklaşım içerisinde olan, tarihsel birikimden faydalanan, zamanın ruhunu iyi okuyup ona göre stratejiler üreten, yeni düşünce, yöntem ve kavramlara açık, disiplinlerarası bir perspektife sahip öğrenciler yetiştirmeyi kendisine amaç edinmiştir.

Adı Soyadı

İbrahim Emre Yanık

İlgi Alanları

Göç Sosyolojisi, Aile Sosyolojisi, Niceliksel Yöntemler

Kurumdaki Durumu

Aktif Personel

Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 1 / 1
  • Yayın
    Exploring vaccine hesitancy in digital public discourse: From tribal polarization to socio-economic disparities
    (Public Library of Science, 2024) Ayaz, Huzeyfe; Çelik, Muhammed Hasan; Koytak, Hüseyin Zeyd; Yanık, İbrahim Emre; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü
    This study analyzed online public discourse on Twitter (later rebranded as X) during the COVID-19 pandemic to understand key factors associated with vaccine hesitancy by employing deep-learning techniques. Text classification analysis reveals a significant association between attitudes toward vaccination and the unique socio-economic characteristics of US states, such as education, race, income or voting behavior. However, our results indicate that attributing vaccine hesitancy solely to a single social factor is not appropriate. Furthermore, the topic modeling of online discourse identifies two distinct sets of justifications for vaccine hesitancy. The first set pertains to political concerns, including constitutional rights and conspiracy theories. The second pertains to medical concerns about vaccine safety and efficacy. However, vaccine-hesitant social media users pragmatically use broad categories of justification for their beliefs. This behavior may suggest that vaccine hesitancy is influenced by political beliefs, unconscious emotions, and gut-level instinct. Our findings have further implications for the critical role of trust in public institutions in shaping attitudes toward vaccination and the need for tailored communication strategies to restore faith in marginalized communities.