Diğer Yayınlar Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Yayın 16. yüzyılın ikinci yarısında Osmanlı Devleti’nde zimmî isyanları ve bunların örfî hukuk-şer‘î hukuk açısından incelemesi: Arnavut zimmîleri örneği(Mehmet Ayhan, 2023) Şabani, FatihOsmanlı Devleti’nin hâkimiyeti altında yaşayan çeşitli etnik ve dini grupların zaman zaman hükümete veya bölgedeki devlet yetkililerine karşı farklı sebep ve nedenlerle isyan ettikleri görülmektedir. Osmanlı tarihini ve hukukunu inceleyen araştırmacılar daha çok müslümanlar tarafından meydana gelen Yeniçeri ve Celâlî isyanlarını siyasî ve tarihî açıdan incelemiş olup bunların hukukî boyutlarını tetkik ve analiz eden çok az araştırma yapılmıştır. Özellikle klasik dönemde zimmî statüsünde bulunan Osmanlı tebaanın çıkardığı isyanlar müstakil olarak inceleme konusu yapılmamıştır. Binaenaleyh zimmî isyanlarının siyasî, tarihî ve hukukî bakımından inceleyecek ve bu konuda Osmanlı Devleti’nin izlediği politikalar, âsilere yönelik aldığı tedbirler ve suçlulara uyguladığı hükümleri gün yüzüne çıkaracak akademik araştırmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu makale, 1560–1590 yılları arasında zimmî statüsündeki Arnavutların çıkardıkları isyanları hukukî yönünden incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca bu çalışma Osmanlı Devleti’nin zimmî âsilere yönelik hukukî uygulamalarının şer‘î hükümlere uyumlu olup olmadığını da tetkik etmeyi hedeflemektedir. Konu Osmanlı merkezî idarenin âsi zimmîlerle ilgili Arnavutluk’taki devlet yetkililerine gönderdiği emirler ve şeyhülislamların bu konuda verdiği fetvalar incelenerek örfî hukuku temsil eden Dîvân-ı Hümâyun kurumu ile şer‘î hukuku temsil eden Şeyhülislamlık kurumunun birbiriyle ne kadar uyumlu olduğu ve bunların şer‘î hükümlere ne derecede riayet ettikleri tespit edilmiştir.Yayın 441 yıllık eser yuvasına döndü(Yeni Şafak Gazetesi, 2019) Olgun, AyşeOsmanlı Şeyhülislamı Ebussuud Efendi’ye ait Kur’an-ı Kerim tefsiri yuvasına döndü. Liseyi bitirdikten sonra ABD’ye üniversite eğitimi için giden ve uzun yıllar Maryland eyaletinde yaşayan 86 yaşındaki Türk vatandaşı Ali İhsan Tangören, evinde muhafaza ettiği 16. yüzyıldan kalma eseri, İbn Haldun Üniversitesine bağışladı. Kanuni devrinin önemli din adamlarından Ebussuud Efendi’nin Süleymaniye Külliyesi’nde makam odası olarak kullandığı, bugün ise İbn Haldun Üniversitesi Süleymaniye Yerleşkesi içinde yer alan mekanda bir devirteslim töreni düzenlendi.Törene İbn Haldun Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Recep Şentürk, Ali İhsan Tangören, İbn Haldun Kütüphane Daire Başkanı Sönmez Çelik ve kitabinTürkiye’ye getirilmesine aracı olan İHÜ İslami İlimler Fakültesi Dr. Öğretim Üyesi Yaşar Çolak katıldı.Yayın İstiklal Marşından soy ağacına…(İbn Haldun Üniversitesi, 2018) Can, Ahmet Serhatİstiklal Savaşının en korkunç anlarına tanıklık eden ve Kurtuluş Savaşı sonrası istiklale olan özlemini ve yaşadığı topraklara olan bağlılığını 80 yıl boyunca devam eden bir gelenekle gösterdi Sefer Can Dede. İstiklal Marşının sözcüklerini çocuklarına ve torunlarına isim olarak koyarak tarihte eşi benzeri görülmemiş bir geleneğin mimarı oldu. Bu gelenek hâlâ sürüyor…Yayın el-Cumhuriyye et-türkiyye el-cedide.. kıssatu kifah ve necah(İbn Haldun Üniversitesi, 2018) Yalman, Enesوصل الإسلاميون إلى مجلس الوزراء التركي عام 1996 برئاسة "نجم الدين أربكان" عقب فوز حزبه الإسلامي بالانتخابات، وتحدّى قواعد العلمانية الكمالية المتشددة، التي حكمت تركيا منذ أواسط عشرينيات القرن الماضي، واستطاع أن يشكّل مع حزب "الطريق القويم" تحالفًا في الحكومة الجديدة.Yayın Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sistemi önerisi(İbn Haldun Üniversitesi, 2017)Türk eğitim sisteminde son 15 yılda yapılan değişiklikler sınav sisteminin kurbanı olmuş ve eğitim sistemi sadece sınavlar üzerinden tartışılır hâle gelmiştir. Bu nedenle eğitimin asıl amacı unutulmuş, “okulların medeniyetimizi yeniden inşa edecek insanlar yetiştirip yetiştirmediği” sorusuyla yeterince ilgilenilmez hâle gelinmiştir.Yayın The OIC extraordinary summit, what’s next?(İbn Haldun Üniversitesi, 2017) Yalman, EnesWe are surrounded by change, and the issue of Jerusalem in the present reflects this deeply. The growing momentum of the present comes from a sharp awareness that unity is necessary if we are to preserve the integrity of our countries, future of our societies and the vitality of our civilization. Why is this so? Because this is the last line. Our histories reflect a painful retreat of concessions and divisions. To find a shared cause in reversing this grim reality is a protection against all that we still stand to lose, and the awakening of resolve to reclaim the future.Yayın İbn Haldun Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Recep Şentürk 'hedef fikri bağımsızlık'(YeniBirlik Gazetesi, 2017) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü"İbn Haldun Üniversitesi Türkiye'nin ve İslam dünyasının fikri bağımsızlığı kazanmasını hedeflemektedir. Bir taraftan modern bilimi iyi şekilde öğrencilerimize sunacağız ama buna ilave olarak İslam ilim geleneğini de aktaracağız. Bir yandan Marx'ı ve Weber'i öbür yandan İbn Haldun ve Maverdi'yi, bir taraftan Freud'u diğer taraftan Gazali'yi karşılaştırmalı bir şekilde öğreteceğiz. Amacımız "gelenekli yenilikçilik" olarak isimlendirilebilecek bir tavırla, mevcut pozitivist sosyal bilimlere alternatif teoriler üreterek sosyal bilimler alanında genel olarak medeniyet birikimimizden özel olarak İbn Haldun'dan hareketle bir paradigma değişikliğine öncülük edeceğiz. Üniversitemizin uygulayacağı eğitim stratejisinin diğer üniversitelere örnek olacağını ümit ediyorum."Yayın İbn Haldun Üniversitesi eğitim külliyesi: davetli mimari proje yarışması(İbn Haldun Üniversitesi, 2017) İbn Haldun ÜniversitesiBu, uluslararası mimari firmaların katılımının sağlanacağı davet usulü ile planlanmış özel bir yarışmadır. Yarışma davetini kabul eden firmaların, yarışma ile ilgli gerekli bilgi ve belgeleri, tebliğ edilecek adresten temin etmeleri gerekmektedir. Firmalar belirlenen şekil ve kurallara uygun olarak Konsept Mimari Proje Paketi'ni yarışma davetiyesindeki adrese teslim edecektir. Jüri tarafından yapılacak olan değerlendirme sonrası en yüksek puanı elde eden firma, teklif vermek için davet edilecektir. Mimari Proje Paketi kapsamında ilgili mühendislik raporları da teslim edilecektir. Konsept Mimari Proje Paketi'ni teslim eden firmalara fatura/ makbuz karşılığı KDV hariç, 35.000 (otuz beş bin) TL ödeme yapılacaktır. Mimari proje paketi teslimi öncesi yer görme ile seyahat haritasında belirlenen tarihi mekanların ziyaret edilmesi ve elde edilen bulgulann raporlanarak pakete dahil edilmesi mecburidir. Mimari proje paketinin teslim süresi, yarışma bilgi ve belgelerin teslim tarihinden itibaren 55 (elli beş) takvim günüdür.Yayın What is civilization?(İbn Haldun Üniversitesi, 2017) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji BölümüWe established this institute seven years ago.It’s been seven years and time passes byso fast. Here, in this institute, we introducea new concept: Civilization Studies. This concept isbrand new in Turkey. Outside Turkey, there are likeIslamic Civilization Studies, Near-Eastern Civilizations,African Civilizations, etc. But rarely you findcivilization studies in general. It’s very rare. Usuallyyou have a focus. But here we don’t have a focus.So this institute is dedicated to the study of civilization.There is “cultural studies” but here we havea different approach: Civilization Studies (MedeniyetAraştırmaları). So this brings to mind the pressingquestion: Then, what’s a civilization? It’s the mostimportant question. What is it that we are studying?What is it that we are trying to understand? What’sour subject matter? I’m going to address this chal lenging question. It’s a very challenging questionand many great philosophers, thinkers, scholars, academics,intellectuals addressed this question. I’mhere, in front of you to address this question in thefirst lecture of the first semester. [...]Yayın What is a university?(İbn Haldun Üniversitesi, 2017) Şentürk, Recep; Şentürk, Recep; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji BölümüOur great question is: "What is a university?" Whenever my colleagues ask me to address this question. 1 become worried, even fearful of tackling it. On the other hand, it is very exciting to talk about an issue about which 1 have been thinking my whole life. This is a big question. and adequate answer is a major challenge. 1 do not daim to give the final. ultimate answer to this question: rather. we will be thinking together about what a university is. 1 will first share with you my ideas and experiences and alsa my future vision of what a university is and should be. [...]