1989 kurtarma sözleşmesi̇ne göre kurtarmanın tanımı ve unsurları ile kurtarmaya ili̇şki̇n bazı hükümler
Dosyalar
Tarih
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Erişim Hakkı
Özet
Kurtarma faaliyeti, deniz kazaları içerisinde önemli bir yer oluşturmaktadır. Kendi karasularında veya uluslararası sularda (deniz alanlarında) seyreden gemiler çeşitli nedenlerle kurtarmaya ihtiyaç duyarlar. Bu sebepler arasında; karaya oturma, ana ve yardımcı makine arızası, dümen arızası nedeniyle durma ya da çatma, sürüklenme ve yangın gibi nedenler sonucu, geminin seyrine devam etmesinde aciz kalması gibi olaylar başta gelmektedir. Kurtarma faaliyetine, kurtarmaya dair Türk Ticaret Kanunu hükümleri ile uluslararası sözleşmelerin hükümleri uygulanmaktadır. Çeşitli hukukî ve teknik gelişmeler sebebiyle, 1910 Sözleşmesinin hükümleri yetersiz kalmıştır. Bu nedenle, uluslararası çalışmalar yürütülmüş ve sonuçta 1910 özleşmesinin yerine geçmek üzere 28.04.1989 tarihinde Londra’da, Denizde Kurtarma Hakkında Milletlerarası Sözleşme “International Convention on Salvage (SALVAGE 1989) kabul edilmiştir. Türkiye’nin de tarafı bulunduğu bu Sözleşme hükümleri Türk Ticaret Kanunu’na da kaynak olması açısından önemlidir. Bu çalışmada kurtarmanın tanımı ve unsurları incelenecek olup deniz kamu hukuku konuları ile cezai hükümler incelenmeyecektir.
Salvage activities constitute an important part of maritime accidents. Ships navigating in their own territorial waters or international waters (sea areas) need salvage for various reasons. Among these reasons; events such as grounding, main and auxiliary machinery failure, stoppage or collision due to rudder failure, drifting and fire as a result of reasons such as the ship's inability to continue its navigation are the main ones. The provisions of the Turkish Commercial Code and the provisions of international conventions are applied to salvage activities. Due to various legal and technical developments, the provisions of the 1910 Convention have become insufficient. For this reason, international studies were carried out and as a result, the International Convention on Salvage at Sea (SALVAGE 1989) was adopted in London on 28.04.1989 to replace the 1910 Convention. The provisions of this Convention, to which Turkey is a party, are important in terms of being a source for the Turkish Commercial Code. In this study, the definition and elements of salvage will be examined, and public maritime law issues and criminal provisions will not be examined.