The effects of Turkish public diplomacy in sub Saharan Francophone African countries on the brand image of Turkish Airlines: A quantitative research about Turkish Airlines as a soft power tool
Yükleniyor...
Dosyalar
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Türk Hava Yolları bir devlet şirketi olarak kurulmuştur ve halen şirketin %49'u devlete aittir. Zaman zaman kar etmesine engel olsa da Türk Hava Yolları her zaman Türk dış politikasına uygun bir şekilde hareket etmiştir. Bu çalışmanın amacı; Havayollarının devletler için anlamını ve yumuşak güç unsuru olarak önemini açıklamak, ayrıca Türk diplomasisin Türk Hava Yolları'nın marka imajı üzerindeki etkilerini bilimsel metotlarla ortaya koyarak havayolu-devlet ilişkisini anlamaktır. Bu çalışma bölgedeki Türk imajı, Türkiye imajı ve Türk Hava Yolları imajı arasındaki bağlantıyı anlamlandırmayı amaçlamaktadır. Çalışmayı bilimsel temellere oturtmak adına, hedef kitlenin Türkiye ve Türk hava yolları algısını ölçen anket İstanbul havalimanında 24- 27 Aralık 2021 tarihleri arasında 126 Afrikalı yolcuya uygulanmıştır. Anket sonuçları SPSS ile analiz edilmiştir. Sonuçlar Türkiye imajı, Türk imajı ve Türk Hava Yolları imajlarının arasında pozitif bir korelasyon olduğunu doğrulamaktadır. Alınan sonuçlara göre bu alanların her hangi birinde yapılacak pozitif bir aktivite diğer tarafların imajını da aynı oranda etkiyecektir. Alınan sonuçlarıdan anlaşılmaktadır ki, Türkiye'nin Afrika'da kurmuş olduğu uzun süreli ilişkiler Türk Hava Yoları'nın marka imajına pozitif olarak etki etmektedir.
Turkish Airlines was founded as a state airline, and today, 49% of the airline belongs to the Republic of Türkiye. From the very beginning, Turkish Airlines acted in accordance with Turkish foreign policy even though it prevented the airline from making a profit. The purpose of this research is to understand the Government-Airline relations within the scope of Turkish Public Diplomacy's effects on Turkish Airlines' brand image with scientific methods. This study aims to understand the relation between Turkish image, Türkiye's image, and Turkish Airlines' image on the continent. To base this study on a scientific basis, a survey is conducted in Istanbul Airport between 24-27th of December 2021 with 126 Sub-Saharan African participants. Results are analyzed by SPSS. The study clearly reveals that there is a positive linear correlation between the images of Türkiye, Turkish people, and Turkish Airlines in African people. It can be concluded that the Turkish Government's longlasting policies and activities in African countries have a positive effect on Turkish Airlines' brand image.
Turkish Airlines was founded as a state airline, and today, 49% of the airline belongs to the Republic of Türkiye. From the very beginning, Turkish Airlines acted in accordance with Turkish foreign policy even though it prevented the airline from making a profit. The purpose of this research is to understand the Government-Airline relations within the scope of Turkish Public Diplomacy's effects on Turkish Airlines' brand image with scientific methods. This study aims to understand the relation between Turkish image, Türkiye's image, and Turkish Airlines' image on the continent. To base this study on a scientific basis, a survey is conducted in Istanbul Airport between 24-27th of December 2021 with 126 Sub-Saharan African participants. Results are analyzed by SPSS. The study clearly reveals that there is a positive linear correlation between the images of Türkiye, Turkish people, and Turkish Airlines in African people. It can be concluded that the Turkish Government's longlasting policies and activities in African countries have a positive effect on Turkish Airlines' brand image.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Kamu Diplomasisi, Marka İmajı, Türk Hava Yolları, Yumuşak Güç, Brand Image, Public Diplomacy, Soft Power, Turkish Airlines, Sivil Havacılık, Civil Aviation