Competitive strategies and market performance: The mediating role of entrepreneurship orientation in COVID-19 period

dc.authorid0000-0001-8013-4049
dc.authorid0000-0002-5525-2438
dc.authorid0000-0002-3439-4947
dc.contributor.authorEryılmaz Kıralı, Ayşegül
dc.contributor.authorZehir, Songül
dc.contributor.authorÖzder, Reha
dc.date.accessioned2024-03-15T06:12:58Z
dc.date.available2024-03-15T06:12:58Z
dc.date.issued2024
dc.departmentİHÜ
dc.description.abstractThe Covid-19 epidemic is an economic and social crisis that has caused a crisis in many areas, especially in health. In our study, the role of entrepreneurship orientation in the relationship between the competitive strategies and market performance during the Covid-19 epidemic is examined. In the study conducted with the questionnaires collected from 137 companies which are listed in the ISO 500. The analyses were obtained with the SPSS 20.0 statistical program. As a result of the study, the relationship between the cost leadership and differentiation strategies of the companies and the market performance has been proven. The mediation role of entrepreneurship orientation in the relationship between the competitive strategies and the market performance has been examined, the partial effect of entrepreneurship orientation in the relationship between the differentiation strategy and market performance has been proven, but it has been revealed that there is no mediation effect in the relationship between cost leadership and market performance. The findings of the study contribute to research on how the competitive strategies which is carried out by the companies affect the market performance in the uncertainty environment in the Covid period and the role of entrepreneurship orientation in this environment.
dc.description.abstractKovid-19 pandemisi başta sağlık olmak üzere birçok alanda krize neden olan ekonomik ve sosyal bir krizdir. Çalışmamızda Kovid-19 pandemisi sırasında rekabet stratejileri ile pazar performansı arasındaki ilişkide girişimcilik odaklılığın aracılık rolü incelenmektedir. ISO 500 listesinde yer alan 137 firmadan toplanan anketlerle yapılan çalışmanın analizleri SPSS 20.0 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına bakıldığında işletmelerin maliyet liderliği ve farklılaşma stratejileri ile pazar performansı arasındaki ilişki kanıtlanmıştır. Rekabet stratejileri ile pazar performansı arasındaki ilişkide girişimcilik odaklılığın aracılık rolü incelenmiş, farklılaşma stratejisi ile pazar performansı arasındaki ilişkide girişimcilik odaklılığın kısmi etkisi kanıtlanmış ancak maliyet liderliği ile pazar performansı arasındaki ilişkide girişimcilik odaklılığın herhangi bir etkisinin olmadığı ortaya konmuştur. Çalışma bulguları, işletmelerin yürüttüğü rekabet stratejilerinin Kovid-19 pandemi dönemindeki belirsizlik ortamında pazar performansını nasıl etkilediği ve bu ortamda girişimcilik odaklılığın rolü konusunda alana katkı sunmaktadır.
dc.identifier.citationEryılmaz Kıralı, A., Zehir, S. ve Özder, R. (2024). Competitive strategies and market performance: The mediating role of entrepreneurship orientation in COVID-19 period. İbn Haldun Çalışmaları Dergisi, 9(1), 1-22. https://doi.org/10.36657/ihcd.2023.115
dc.identifier.doi10.36657/ihcd.2023.115
dc.identifier.endpage22
dc.identifier.issn2651-379X
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage1
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.36657/ihcd.2023.115
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12154/2695
dc.identifier.volume9
dc.language.isoen
dc.publisherİbn Haldun Üniversitesi
dc.relation.ispartofİbn Haldun Çalışmaları Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectEntrepreneurship Orientation
dc.subjectCompetitive Strategies
dc.subjectBusiness Performance
dc.subjectGirişimcilik Odaklılık
dc.subjectRekabet Stratejileri
dc.subjectİşletme Performansı
dc.titleCompetitive strategies and market performance: The mediating role of entrepreneurship orientation in COVID-19 period
dc.title.alternativeRekabet stratejileri ve pazar performansı: Girişimcilik yöneliminin COVID-19 döneminde aracılık rolü
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
eryilmaz-a.pdf
Boyut:
390.19 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
[ N/A ]
İsim:
license.txt
Boyut:
1.17 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: