The effect of economic and political relations on Turkish Airlines' route decisions
Yükleniyor...
Dosyalar
Tarih
2020
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu tez araştırmasının amacı; Türk Hava Yolları'nın kamu diplomasisinin bir parçası, bir diğer değişle yumuşak güç olarak, stratejik kararları ve faaliyetleri hakkında net bir anlayış ortaya koymaktır. 1980'lerden bu yana, Türk Hava Yolları Türk dış politikasına önemli katkılarda bulunmuştur. Şirket, genellikle bir kamu diplomasisi aracı olarak kullanılmış olup; bu durum, Afrika’ya Açılım Politikasının ilan edilmesinden sonra önemli ölçüde artmıştır. Bu çalışmanın amacı, Türk makamları ile özel sektörün aldığı ekonomik ve siyasi kararlar ile Türk Hava Yolları'nın stratejik kararları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Böyle bir ilişkinin olup olmadığını ortaya koymak amacı ile; Kolombiya, Letonya, Sri Lanka, Tanzanya, Kamerun, Mali, Madagaskar, Çad ve Gana olmak üzere 9 ülkenin veri analizi gerçekleştirilmiştir. Bulgular, trafik verileri ile dış ticaret verileri arasında pozitif bir korelasyon olduğunu göstermektedir. Söz konusu analize, detaylı yolcu verileri, uçuşlardan elde edilen gelir ve ülke sayılarının artırılmasıyla daha kesin ve anlamlı bir sonuca ulaşılabilir. Seçilen ülkelerde büyükelçiliklerin açılmasından sonra hem trafik verilerinde hem de ihracat seviyesinde önemli ölçüde bir artış gerçekleşmiş olup, bu eylemler TIKA ve DEIK gibi diğer yumuşak güç unsurlarıyla desteklenmiştir.
This thesis research aims to put a clear understanding on strategic decisions and activities of Turkish Airlines as a part of the public diplomacy, in other words, soft power. Since the 1980s, Turkish Airlines made an important contribution to Turkish foreign policy. The company has often been used as a tool of public diplomacy. This situation increased significantly after the declaration of the Africa Opening Policy. The objective of this study is to investigate the relationship between economic and political decisions made by Turkish authorities and the private sector and the strategic decisions of Turkish Airlines. For this purpose, an analysis of data considering 9 countries which are Colombia, Latvia, Sri Lanka, Tanzania, Cameroon, Mali, Madagascar, Chad and Ghana, is conducted to figure out whether there is such a relationship. The findings suggest that, there is a positive correlation between traffic numbers and foreign trade. However, a significant result can be obtained by adding revenue per flight, detailed passenger number and increase in the sample countries. Both values, traffic numbers and export level increased significantly after the opening of the embassy in the chosen countries, these actions were supported by other means of soft power such as TIKA and DEIK.
This thesis research aims to put a clear understanding on strategic decisions and activities of Turkish Airlines as a part of the public diplomacy, in other words, soft power. Since the 1980s, Turkish Airlines made an important contribution to Turkish foreign policy. The company has often been used as a tool of public diplomacy. This situation increased significantly after the declaration of the Africa Opening Policy. The objective of this study is to investigate the relationship between economic and political decisions made by Turkish authorities and the private sector and the strategic decisions of Turkish Airlines. For this purpose, an analysis of data considering 9 countries which are Colombia, Latvia, Sri Lanka, Tanzania, Cameroon, Mali, Madagascar, Chad and Ghana, is conducted to figure out whether there is such a relationship. The findings suggest that, there is a positive correlation between traffic numbers and foreign trade. However, a significant result can be obtained by adding revenue per flight, detailed passenger number and increase in the sample countries. Both values, traffic numbers and export level increased significantly after the opening of the embassy in the chosen countries, these actions were supported by other means of soft power such as TIKA and DEIK.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Havayolları, Hava Yolları Stratejisi, Dış Politika, Kamu Diplomasisi, Yumuşak Güç, Uluslararası İlişkiler, Airlines, Airlines’ Strategy, Foreign Policy, Public Diplomacy, Soft Power, International Relations
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Özen, A. B. (2020). The effect of economic and political relations on Turkish Airlines' route decisions. (Unpublished master’s thesis). Ibn Haldun University School of Graduate Studies, İstanbul.