Investigating the representation of Iranian women in Iranian cinema; post Iranian Revolution
dc.authorid | 0000-0001-6176-087X | |
dc.contributor.advisor | Öcal, Hakkı | |
dc.contributor.author | Eskandrifar, Saadat | |
dc.date.accessioned | 2023-03-01T05:11:29Z | |
dc.date.available | 2023-03-01T05:11:29Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021 | |
dc.department | İHÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Radyo Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı | |
dc.description.abstract | Today, cinema is one of the most important cultural tools that succeed in attracting the audience, especially the general public, by creating visual attractions. By representing the normative patterns governing social life’s demonstrative form, the mass media practically plays the role of constructing and reproducing these norms in today's social life. By presenting a specific image of the women, they can play an essential role in institutionalising the conceptual framework of that particular image. Among the wellknown mass media, cinema as a superior art over other arts, as well as its special possibilities for showing gender relations, identified itself as an ideal example for us to research the inequalities and gender differences in society. The present study aims to highlight how the social role of women is represented in Iranian cinema and to identify the hidden ideologies behind these representations. In this regard, relying on content analysis techniques based on semiotic theory analyses, it targeted movies such as Two Women, Paternal House, and Salesman which are selected as case studies for this research. Accordingly, in this study, by examining the films in question, it has been concluded that cinema is a social art influenced by society and representing the issues inside it, including women; besides, it intends to promote and influence society by inducing and creating an ideal form. | |
dc.description.abstract | Günümüzde sinema, görsel çekicilikler yaratarak izleyicileri, özellikle de genel halkı kendine çekmeyi başaran en önemli kültürel araçlardan biridir. Kitle iletişim araçları, toplumsal yaşamı yöneten normatif kalıpları gösterici biçimiyle temsil ederek, pratikte bu normları günümüz toplumsal yaşamında inşa etme ve yeniden üretme rolünü oynar. Kadınların belirli bir imajını sunarak, o belirli imajın kavramsal çerçevesini kurumsallaştırmada önemli bir rol oynayabilirler. Ünlü kitle iletişim araçları arasında diğer sanatlardan üstün bir sanat olarak sinema, cinsiyet ilişkilerini göstermedeki özel olanaklarının yanı sıra, toplumdaki eşitsizlikleri ve cinsiyet farklılıklarını araştırmamız için kendisini ideal bir örnek olarak tanımladı. Bu çalışma, İran sinemasında kadının toplumsal rolünün nasıl temsil edildiğini vurgulamayı ve bu temsillerin ardındaki gizli ideolojileri tespit etmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda, göstergebilimsel kuram analizlerine dayalı içerik analizi tekniklerine dayalı olarak, bu araştırmanın vaka çalışması olarak hedeflenen İki Kadın, Baba evi, Satıcı gibi filmler seçilmiştir. Buna göre bu çalışmada, söz konusu filmler incelenerek sinemanın toplumdan etkilenen ve kadınları da içine alan onun içindeki sorunları temsil eden bir toplumsal sanat olduğu; ayrıca ideal bir form yaratarak ve yaratarak toplumu ilerletmeyi ve etkilemeyi amaçlar. | |
dc.identifier.citation | Eskandrifar, S (2021). Investigating the representation of Iranian women in Iranian cinema; post Iranian Revolution (Unpublished master’s thesis). Ibn Haldun University School of Graduate Studies, Istanbul. | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12154/2085 | |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=CG8WvdvvxJP04Unr7Yecf8BHyBfz1kH5hAvnSgp_AJLSfMenoPtBznwVdKq8edSr | |
dc.identifier.yoktezid | 728945 | |
dc.institutionauthor | Eskandrifar, Saadat | |
dc.institutionauthorid | 0000-0001-6176-087X | |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.relation.publicationcategory | Tez | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Representation | |
dc.subject | Iranian Cinema | |
dc.subject | Semiotics | |
dc.subject | Women | |
dc.subject | Göstergebilim | |
dc.subject | Kadın, İran Sineması | |
dc.subject | Temsil | |
dc.title | Investigating the representation of Iranian women in Iranian cinema; post Iranian Revolution | |
dc.title.alternative | İranlı kadının İran sinemasındaki temsilinin incelenmesi; İran Devrimi sonrası | |
dc.type | Master Thesis | |
dspace.entity.type | Publication |