Cilt 7, Maneviyat Özel Sayısı, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 5 / 5
  • Yayın
    Sempozyum değerlendirmesi: VII. Uluslararası Maneviyat Psikolojisi Sempozyumu, 14-15 Mayıs 2022
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2022) Atak, Zehra
    2014 yılında Kayseri’de düzenlenmeye başlanan ve süreç içerisinde psikoloji alanına maneviyat merkezli bir bakış açısı kazandıran maneviyat psikolojisi sempozyumlarının artık geleneksel hale gelerek yedincisinin düzenlenmesi oldukça önemlidir. Katılımcıların İslami psikoloji, maneviyat psikolojisi ve nefs psikolojisi alanlarının önemli isimlerinden olması sempozyumun değerini daha da artırmaktadır. Psikoloji ve ilgili tüm alanlar için oldukça önemli olan bildirilerin daha önceki sempozyumlarda olduğu gibi bilimsel bir kitap olarak yayınlanması bilimsel anlamda en önemli kazanımdır. Oldukça verimli, başarılı ve profesyonel bir atmosferde geçen sempozyumun ilerleyen yıllarda farklı ülkelerde düzenlenmesi etki düzeyini artıracaktır.
  • Yayın
    Manevî rehberliğin tasavvufi boyutu: Ahmed Yesevî örneği
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2022) Ayiş, Mehmet Şirin
    Ahmet Yesevî, Batı Türkistan’ın Sayram kasabasında dünyaya gelmiş, tahsil hayatına Yesi’de Arslan Baba’nın terbiyesinde başlamış, daha sonra Buhara’ya giderek Yûsuf Hemedânî’ye intisap etmiş ardından Yesi’ye dönmüş, vefatına kadar burada irşad faaliyetlerine devam etmiştir. Yesevî’nin irşad faaliyetlerinde kullandığı dil Yeseviliğin geniş bir coğrafyaya yayılmasının etkili olmuştur. Yesevî’nin, ilim ve irşad faaliyetleri ile Türkistan coğrafyasının İslamlaşmasında manevî rehberliği, dinî alanda, Türklerin milli kimliğine yapmış olduğu vurgu, insanlardan ve dünyadan yana beklentisiz yaşaması, kadın ve aile konusuna önem vermesi ve iyi insan yetiştirmesi gibi başlıklar altında ele almak mümkündür. Bu çalışmamızda, Türkistan Coğrafyasının İslamlaşmasında Ahmed Yesevî'nin irşad faaliyetlerinin manevî rehberlik boyutu ele alınacaktır.
  • Yayın
    Bir tecdit modeli olarak manevi danışmanlık ve rehberlik uygulaması
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2022) Kaplan, Hasan; Kaplan, Hasan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü
    Dinde tecdit veya reform konusu, İslam dünyasında son birkaç yüzyıla damgasını vuran ve üzerine zengin bir literatür oluşmuş problemlerden biridir. Bu tartışmanın tarih ve coğrafya bağlamında pratiğe yansıyan çeşitli tezahürleri bulunmaktadır, ancak teolojik ve düşünsel açıdan problem devam etmektedir. Batı dünyasına sınır olan Türk kültür havzası bu tartışmaların en canlı yaşandığı yerlerden biridir. Bu kısa makalede, Din Hizmetleri kapsamında ülkemizde 2015 yılı itibariyle Diyanet İşleri Başkalığı tarafından uygulamaya konulan Manevi Danışmanlık ve Rehberlik programının bir “tecdit modeli” olarak ele alınması önerilmekte ve bu yaklaşımın dinde tecdit tartışmalarına yeni bir boyut kazandıracağı tezi ileri sürülmektedir.
  • Yayın
    Ruh sağlığı ve dindarlık ilişkisi
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2022) Atak, Mustafa; Ataman, Aslıhan
    Bu çalışmada, pandemi süreci sonrasında üniversite gençliğinin ruh sağlığına yönelik değişkenleri ve dindarlık düzeyleri incelenerek var olan durumunun ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışma verileri, pandemi süreci sonrasında üniversite öğrencilerinin %29 oranında orta ve yüksek yalnızlık düzeyine sahip olduğunu, %31 oranında çok şiddetli düzeyde depresif belirtiler göstermekte olduğu ve %27 oranında çok şiddetli düzeyde anksiyete belirtileri olduğunu, %16 oranında çok şiddetli düzeyde stres bozukluğu belirtilerine sahip bulunduğunu ortaya koymuştur. Cinsiyetler açısında ruh sağlığı değerlendirmesinde erkeklerin kaygı düzeyi kadınlara göre daha yüksek bulunmuştur. Araştırmada ortaya çıkan bulgulara göre; dindarlık düzeyi, depresyon, kaygı, yalnızlık ve stres düzeylerinin negatif yordayıcısıdır. Tüm bu veriler, dindarlığın ruh sağlığı için bir koruyucu faktör olabileceği savını desteklemektedir.
  • Yayın
    Okullarda manevi danışmanlık eğitimi
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2022) Arıcan, Sümeyra; Yalvaç Arıcı, Handan
    Bireyler hayatlarında çeşitli zorluklarla karşılaşmaktadırlar. Çocuk ve gençler de kendi yaşlarının, içinde bulundukları zaman, mekân ve sosyo-kültürel ortamın getirdiği bazı zorluklarla, ya da zorluk olarak algıladıkları bazı problemlerle yüzleşmektedirler. Yaşanan bu olumsuzlukların giderilebilmesi için okullarda manevi danışmanlık eğitiminin gerçekleştirebileceği düşünülmektedir. Dünyada Amerika, İngiltere, Singapur gibi bazı ülkelerde okullarda görev yapan öğretmenlere manevi danışmanlık eğitimi verilmekte ve öğrencilerine yardımcı olmaları sağlanmaktadır. Manevi danışmanlık kapsamında ele alınan sorunlar, ahlaki ve dini konularda olabildiği gibi gündelik yaşam sorunları ile de alakalı olabilmektedir. Bu çalışmada okullarda manevi danışmanlık kavramına, bu hizmete duyulan ihtiyaca, uygulamanın ilke ve yöntemlerine değinilmiştir. Çocuk ve gençlerin hayata dair meseleler, arkadaşlık ilişkileri ve iletişim dilinde yaşadıkları problemler ile çeşitli sorgulamalarında yardımcı olacak bir manevi danışmanlık hizmetinin okullarda sunulması önemli görülmektedir. Bu çalışma, okulda manevi danışmalık ihtiyacını teorik olarak tartışmaya açmaktadır.